Meriël Bouwman is leerkracht op basisschool Sint Jan in Breezand en ambassadeur van Kleuteruniversiteit. Sinds dit schooljaar geeft zij les aan een groep 2-3. In deze blog vertelt zij hoe zij de projecten van Junioruniversiteit inzet in haar groep.
Sinds dit schooljaar heb ik een groep 2-3. Een ontzettend leuke nieuwe uitdaging. In de voorgaande jaren heb ik altijd een groep 1-2 of een groep 2 gehad. In deze groepen heb ik altijd thematisch gewerkt met behulp van de projecten van Kleuteruniversiteit. Toen ik zag dat Kleuteruniversiteit een grote zus kreeg, namelijk Junioruniversiteit, was ik gelijk enthousiast. Projecten voor groep 3; die kon ik voor mijn groep goed gebruiken! Ik gebruik de projecten van Junioruniversiteit voor groep 3, maar er zijn ook activiteiten die ik met de hele groep uitvoer. Dit bekijk ik per activiteit. Vind ik een activiteit ook geschikt voor groep 2? Dan doen we de les samen.
Emoties en het brein
Aan het begin van het schooljaar heb ik eerst gekeken met welk thema ik het jaar ging starten. Dit was schoolbreed het thema ‘ik ben, jij bent, wij zijn’. Een thema gericht op kennis maken met jezelf, met elkaar en met de nieuwe groep. Ik heb toen gekeken of er al projecten van Junioruniversiteit waren die bij dit onderwerp zouden passen. Ik ontdekte het project Emoties en het brein dat is gemaakt op basis van het boek Het Kleurenmonster. In dit project leren de kinderen over hun hersenen en de functies van bepaalde hersenonderdelen. De kinderen leren dat door te oefenen dat de verbindingen in de hersenen sterker worden en ze zo dus leren. Ook leren de kinderen welke emoties daarbij komen. Als iets bijvoorbeeld niet in één keer lukt, voelt dit niet altijd even fijn. Deze emoties komen in het project naar voren vanuit het boek Het Kleurenmonster.
Zo zet ik het project in
In groep 3 heb ik natuurlijk te maken met de lessen die ik moet geven volgens de methodes die wij gebruiken. Hoe zet ik dan toch de projecten van Junioruniversiteit in? In de projecten van Junioruniversiteit zijn lessen voor wereldoriëntatie te vinden. Dit vormt de basis van het project en het thema. Daarnaast zijn er nog lessen voor rekenen en taal, vaak in een bewegende vorm. Ik plan de wereldoriëntatielessen in op de momenten waarop ik normaal ook aan mijn thema zou werken. Voor de andere lessen kijk ik of ze een doel uit mijn methode kunnen vervangen. Als dit zo is, laat ik de les uit de methode zitten en ga ik aan de slag met de les van Junioruniversiteit. In de rekenmethode had ik een les waarbij de kinderen gingen oefenen met het vergelijken van hoeveelheden. Wat is meer? Wat is minder? In het project zit ook een activiteit waar dit doel centraal staat. De kinderen oefenen in een spelvorm met het herkennen van meer/minder. Deze activiteit heb ik met de kinderen gedaan; de les uit de methode heb ik dus vervangen. Het voordeel daarvan vind ik dat de lessen uit het project helemaal passen bij het thema. Dit zorgt voor een mooie verbinding met het thema, waardoor de kinderen meer betrokken zijn. Ik probeer op deze manier zoveel mogelijk rondom het thema te werken. Wij werken op school niet met het thema van onze leesmethode, maar hebben een groter overkoepelend thema. Daarbij zoek ik materialen van Kleuteruniversiteit en Junioruniversiteit.
Mijn ervaringen
Ik heb nu een aantal weken gewerkt rondom het project Emoties en het brein. De kinderen zijn betrokken en smullen van de kennis vanuit de wereldoriëntatielessen. Dat het project gaat over de hersenen vind ik zeker voor de start van groep 3 waardevolle informatie voor de kinderen. Wat gebeurt er in je hersenen als je iets nieuws gaat leren? In groep 3 worden veel nieuwe dingen geleerd. Dit gaat niet bij iedereen vanzelf. Hoe mooi is het dat de kinderen nu snappen wat er in hun hersenen gebeurt. Zo zei een kind uit mijn klas tegen mij: “Juf, het weggetje in mijn hersenen van deze letter is nu alweer verder gegroeid, want ik heb goed geoefend!”
Kennis laten terugkomen
Zelf laat ik de kennis uit de lessen ook regelmatig terugkomen om zo voor de kinderen de verbinding te leggen. Ik zeg bijvoorbeeld: “Ik word er blij van dat jullie allemaal zo goed klaar zitten. Welk deel van mijn hersenen zorgt er ook alweer voor dat ik blij ben?” Zo herhalen we de geleerde kennis en laat ik de kinderen zien dat dit altijd aanwezig is. In mijn groep werk ik graag zoveel mogelijk met spel. De projecten van Junioruniversiteit geven ook suggesties voor spel. Zo zit er in het project Emoties en het brein suggesties voor een themahoek, voor de bouwhoek, voor het maken van een verteltafel en voor de zandtafel. Bij dit project heb ik alleen de verteltafel- en de bouwhoeksuggesties gebruikt. Het is heel fijn om op deze manier het geleerde terug te laten komen in het spel van de kinderen.
Actiebladen Rol-doe-bedek
Naast projecten heeft Junioruniversiteit ook aanvullende materialen, zoals de actiebladen en de Rol-doe-bedek-bladen. Deze pakketten zitten vol met materiaal dat je kunt gebruiken om doelen extra te oefenen of op een andere manier aan bod te laten komen. Zo merkte ik dat er nog veel kinderen waren die de b en d door elkaar haalden. In het pakket Rol-doe-bedek kwam ik een blad tegen waarin de b, d en p worden geoefend. Deze heb ik ingezet op een dag dat er herhaling op het programma stond. Het fijne van deze bladen is dat er ook differentiatie mogelijk is. Bij dit blad waren er drie varianten. Zo had ik voor alle niveaus in mijn groep een passend blad. De kinderen die al verder waren, schreven zelf woorden met de b, d en p. De kinderen die het nog moeilijk vonden, kregen een blad met afbeeldingen.
Ik blijf dit schooljaar de projecten en andere materialen van Junioruniversiteit gebruiken. Wil je vaker zien hoe ik dit doe? Volg mij dan op Instagram via @jufmeriel. Heb je naar aanleiding van deze blog nog vragen? Stuur mij dan op Instagram een berichtje!