Start het schooljaar met Junioruniversiteit

Een nieuw schooljaar staat voor de deur. Een nieuwe groep, dat is altijd een spannend moment voor de kinderen en de leerkracht. In deze blog laten we je onze producten zien die ideaal zijn om het schooljaar mee te starten.

Dit is mijn huis – groep 3

Dit project geeft de kinderen een kijkje in elkaars leven en biedt daarmee een ideale start van het schooljaar. Ze ontdekken waar hun klasgenoten wonen, wat hun gezinssamenstelling is en wat een huis thuis maakt. Daarnaast leren zij over de verschillende woningen van nu en vroeger en bekijken huizen over de hele wereld. Het project is geschreven bij het Willewete boek ‘Dit is mijn huis’, geschreven door Isabelle de Ridder met tekeningen van Hiky Helmantel.

Meriël vertelt: Wat een fantastisch project is dit! De rode draad in dit project is heel tof! De kinderen waren door de raadsels en de kijkgaatjes gelijk betrokken en konden niet wachten om alles te bekijken.
In het project hebben ze veel geleerd over allerlei soorten huizen. De les over huizen in verschillende landen was heel boeiend. De kinderen hingen aan mijn lippen om de informatie te horen. Omdat ze er een lapbook van moesten maken moesten ze goed opletten. De lapbooks zijn super goed gelukt, wat een leuke vorm om ook groep 3 al informatie te laten opschrijven of tekenen.

Actiebladen taal – start groep 3

Dit pakket bevat twaalf sets actiebladen voor de eerste helft van groep 3, waarbij kinderen handelend bezig zijn en actief aan de slag gaan met activiteiten rondom letterkennis, lezen en schrijven.

Nadia vertelt: De actiebladen zijn goed in te zetten tijdens het hoekenwerk of circuits. Met de actiebladen kunnen de kinderen spelend aan de slag met letters en lezen. Ik heb de bladen begin groep 3 gebruikt. Een nieuw actieblad werd tijdens een circuit geïntroduceerd en daarna in de hoek gelegd.

Actiebladen rekenen – start groep 3

Dit pakket bevat twaalf sets actiebladen voor de eerste helft van groep 3, waarbij kinderen handelend bezig zijn en actief aan de slag gaan met activiteiten rondom splitsen, meten, wegen, spiegelen, voorzetsels en meer.

Rol – Doe – Bedek: reken en lezen – start groep 3

Dit pakket bevat twaalf sets rol-doe-bedek bladen waarbij rekenen- en leesvaardigheden spelenderwijs aan bod komen. De gevarieerde inhoud met 127 pagina’s biedt activiteiten met sommen, splitsen, turven, rijmen, woorden maken en meer.

Meriël vertelt: Een fijn pakket om de doelen van groep 3 op een andere manier nog een keer aan te bieden. Het voelt voor de kinderen alsof ze aan het spelen zijn door de leuke werkvormen. Ik zet deze bladen regelmatig in. Ook nu in januari zitten er nog bladen in die goed passen bij de leerdoelen van groep 3. Wij zijn nu bijvoorbeeld volop bezig met de vriendjes van 10, daarvoor zit een mooi blad in dit pakket. Maar aan het begin van het schooljaar hebben de kinderen leren turven. Toen heb ik dat blad gebruikt. Een pakket die je dus lang kunt inzetten!

Dolfje Weerwolfje

Dolfje Weerwolfje is een karakter wat veel kinderen waarschijnlijk wel al zullen kennen. Voor zowel groep 3 als groep 4 hebben we hier een project bij gemaakt. In beide projecten staat het leren kennen van jezelf en je klasgenoten centraal:

In het project voor groep 3 beleven de kinderen avonturen in het bos samen met Dolfje Weerwolfje en Flier. Ze leren het verschil tussen dag- en nachtdieren, over verschillende huizen van dieren en over verschillen en gelijkenissen tussen elkaar. Een ideaal project voor het eerste half jaar in groep 3. Dit project maakt gebruik van de AVI-boeken ‘Pak me dan!’ en ‘Ik ben net als jij’, geschreven door Paul van Loon en geïllustreerd door Hugo van Look.

In het project voor groep 4 maken de kinderen kennis met Dolfje Weerwolfje, die op zoek is naar nieuwe vrienden en gaan ze met Dolfje op zoek naar hun eigen identiteit. Vragen als: Wie ben ik? Waar ben ik goed in? Wie zijn mijn vrienden? En wat betekent vriendschap voor mij? worden gedurende dit sociaal emotionele project beantwoord. Het project wordt afgesloten met een talentenshow waarbij iedereen zijn eigen talent presenteert. Het project is geschreven bij het boek ‘Dolfje Weerwolfje‘ van Paul van Loon met tekeningen van Hugo van Look.

Het hersenhotel – groep 4

In dit project voor groep 4 neemt Einstein de kinderen mee op een speurtocht door het hersenhotel. De kinderen leren alles over de werking van de hersenen, onbewuste processen, dementie en nog veel meer. Dit project is geschreven bij het boek ‘Het Hersenhotel’, van Marja Baseler, Annemarie van den Brink en Tjarko van der Pol.

Punkertje – groep 4

In dit eigenwijze project voor groep 4 maken de kinderen kennis met Punkertje, zij pakt alles op haar eigen manier aan en laat haar mening horen. De kinderen lezen zelf het boek en beleven de avonturen in de supermarkt van Kaat en de rechtszaak met de Dame en de Heer. Het project is geschreven bij het boek ‘Punkertje’ van Erik van Os & Elle van Lieshout met illustraties van Hugo van Look.

De dappere ridster – groep 4

In dit project nemen de kinderen deel aan een project van de burgemeester, waarbij ze de rol van ridster aannemen. Ze leren te denken in oplossingen, rekening houden met anderen, moedig zijn maar ook na te blijven denken. Het project is geschreven bij het boek ‘Avonturen van de dappere ridster‘ van Janneke Schotveld met illustraties van Milja Praagman.

Alles over wie ik ben – groep 5/6

In dit sociaal-emotionele project voor groep 5 en 6 worden kinderen aangezet tot nadenken, voelen en filosoferen, zodat ze zich bewust worden van de verschillende kanten van hun identiteit. De activiteiten zijn gebaseerd op het boek ‘Alles over wie ik ben’ van Stine Jensen met illustraties van Marijke Klompmaker.

Het begint met een droom – groep 7/8

In dit mooie project voor groep 7 en 8 leren de kinderen alles over hun eigen kwaliteiten en interesses aan de hand van droomverhalen van bekende vrouwen. Een project wat vele burgerschapsdoelen behelst en de kinderen laat nadenken over een passende toekomstdroom. Dit project is ontwikkeld aan de hand van het boek ‘Het begint met een droom’ van Babs Gons & Femme ter Haar.