Projecttips rondom Sinterklaas voor groep 3

Binnenkort is het weer zover, Sinterklaas komt aan in Nederland. Bij Junioruniversiteit hebben we verschillende producten om deze periode met groep 3 te vieren. We zetten ze hier voor je op een rijtje zodat jij de beste keuze voor jouw groep kunt maken.

Sinterklaas – groep 3 en 4

Dit project is ontwikkeld bij het prachtige prentenboek ‘Sinterklaas‘ van Charlotte Dematons. Elke activiteit start met een zoekopdracht waarna een activiteit volgt op het gebied van wereldoriëntatie, bewegend leren, taal of rekenen. Daarnaast vind je in de project suggesties voor de hoeken. Charlotte Dematons maakte enkele exclusieve nieuwe illustraties voor dit project.

Sinterklaas zonder baard

Sinterklaas is zijn lange baard spuugzat en is toe aan een nieuwe look. Gedurende het project ontvangen de kinderen opdrachten van Zeurpiet die hen uitdaagt om een nieuwe outfit en zelfs een nieuwe baard voor Sinterklaas te ontwerpen. Ook leren ze van alles over Spanje, kleding door de tijd heen en het weer. Dit goedgevulde project  is gebaseerd op het boek ‘Sinterklaas zonder baard’ van Sanne de Bakker en Mark Janssen.

De haven

Wil je een keer iets anders tijdens de Sinterklaasperiode? Bekijk dan het project de haven. Dit project neemt de kinderen mee op ontdekkingstocht. Ze leren alles over de verschillende beroepen binnen de haven, welke werkzaamheden hierbij komen kijken, het dierenleven en waar de schepen vandaan komen. Dit project is ontwikkeld aan de hand van het boek Willewete De Haven, geschreven door Sanne Ramakers en Merel de Vink en geïllustreerd door Hélène Jorna. Bij dit project vind je ook een origineel liedje, Stapel op containers, in MP3-formaat, dat speciaal voor dit project is geschreven door Jeroen Schipper.

Bij de Haven hebben we een gratis miniproject als een speciale Sinterklaas aanvulling geschreven. Het project is ook los in te zetten zonder het reguliere project. In dit miniproject, gebruikmakend van het boek Willewete De Haven, geschreven door Sanne Ramakers en Merel de Vink en geïllustreerd door Hélène Jorna, leren de kinderen alles over verschillende wateren en schepen, helpen ze de kookpiet en oefenen ze met splitsen.

Actiebladen Sinterklaas

Dit pakket bevat twaalf sets actiebladen voor groep 3 in het thema Sinterklaas, waarbij kinderen handelend bezig zijn en actief aan de slag gaan met activiteiten taal, rekenen, onderzoeken en meer.

Spellenpakket Sinterklaas

Vanaf het moment dat de bakpiet vergetelheidpoeder in de pepernoten heeft gestrooid, is er paniek in het pietenhuis. De pieten vergeten van alles en kunnen hun taken niet uitvoeren. Ze vragen de kinderen om hen te helpen en het feest van 5 december aan de hand van taal- en rekenspellen te redden.

Dit goedgevulde pakket van 143 pagina’s pakket leent zich uitstekend om samen met jouw groep naar het sinterklaasfeest toe te leven. Het pakket is gemaakt voor gebruik in groep 3. De kinderen worden gestimuleerd tot het oplossen van problemen en het meedenken met Sinterklaas en zijn pieten.