Hoe geef je het rekenonderwijs een boost?

Muriël Tebbe is werkzaam in groep 3 op KBS Noorderpoort in Dongen en auteur bij Junioruniversiteit. Toen zij twee jaar geleden de overstap maakte van groep 1-2 naar groep 3, kwam ze er achter dat de rekenmethode niet voldoende aansloot bij wat haar leerlingen nodig hadden. In deze blog vertelt Muriël hoe ze het rekenonderwijs […]

Een Junioruniversiteit project in actie

De projecten van Junioruniversiteit worden ontwikkeld door leerkrachten in samenwerking met leerkrachten. Al in een vroeg stadium betrekken we collega’s om het concept voortdurend te toetsen en waar nodig bij te schaven. Het allereerste project is dan ook diverse keren aangepast zodat het voldoet aan de wensen van de doelgroep én het onze visie uitdraagt. […]

11 redenen om thematisch werken te omarmen

Steeds meer scholen ontdekken de voordelen van het thematisch werken. Het kleuteronderwijs en ook IPC scholen profiteren al jaren van deze aanpak en weten deze voordelen haarfijn op te noemen. In deze blog lees je waarom thematisch werken bij deze (kleuter)leerkrachten dé aanpak is en waarom ze het iedere collega in het basisonderwijs zouden willen […]

Werken met doelen – is dat het doel van werken?

Junioruniversiteit ontwikkelt thematische projecten op basis van boeken. Deze projecten bieden een breed aanbod aan gevarieerde lessen, waarbij de focus ligt op wereldoriëntatie. De nieuwsgierigheid en betrokkenheid die een boek kan oproepen bij kinderen, is voor ons het uitgangspunt tijdens de uitvoering van een project. Het roept wellicht de vraag bij je op: hoe zetten […]

Werken met Junioruniversiteit

Misschien ken je ons van Kleuteruniversiteit, wellicht heeft een collega je getipt of misschien kwam je ons tegen, omdat je aan het rondstruinen was op het internet. Hoe dan ook: we heten je graag welkom op Junioruniversiteit.nl! Mijn naam is Maaike van Goozen en in deze blog vertel ik je graag meer over wie wij […]