Inspiratieblog: automatiseren van letters met Letterstad

Agnes Dijkstra (@juf_agnes) is werkzaam op een school in Oude Pekela en ambassadeur bij Junioruniversiteit. Na jarenlang werkzaam te zijn geweest in een kleuterklas, werkt ze sinds een aantal jaar in een groep 3. Na deze wisseling liep ze tegen dingen aan; waaronder het geven van de leesles. In een eerdere blog heb ik uitgelegd […]

Inspiratieblog: creatief schrijven in groep 3

Meriël Bouwman is leerkracht op basisschool Sint Jan in Breezand en ambassadeur van Junioruniversiteit. Ze geeft les aan groep 3. In deze blog vertelt ze hoe ze creatief schrijven toepast in haar groep. Wij werken op school met de methodiek LIST (lezen is top) voor aanvankelijk en technisch lezen. Een van de onderdelen bij LIST […]

Inspiratieblog: rekencircuit in groep 3 + gratis download

Muriël Tebbe is werkzaam op een school in Tilburg en auteur en workshopleider bij Junioruniversiteit. Na twee jaar werkzaam te zijn geweest in een kleuterklas, maakte ze vijf jaar geleden de overstap naar groep 3, waarbij ze de ruimte kreeg om het onderwijs op een meer betekenisvolle wijze vorm te geven. Agnes Dijkstra is ambassadeur […]

Inspiratieblog: Tekst van de week

Muriël Tebbe is werkzaam op een school in Tilburg en auteur en workshopleider bij Junioruniversiteit. Na twee jaar werkzaam te zijn geweest in een kleuterklas, maakte de overstap naar groep 3, waarbij ze de ruimte kreeg om het onderwijs op een meer betekenisvolle wijze vorm te geven. De tekst van de week Bij de start […]

Inspiratieblog: aanbieden van keersommen

Vanaf groep 4 gaan de meeste rekenmethodes aan de slag met het aanbieden van de tafels. Het aanleren van tafelsommen is een cruciaal onderdeel van het wiskundeonderwijs. Het beheersen van de tafels is essentieel voor het ontwikkelen van rekenvaardigheden en legt de basis voor complexere wiskundige begrippen. Als leerkracht speel je een sleutelrol in het […]

Inspiratieblog: oefenen met splitsen

In groep 3 maken de kinderen de overstap van handelend rekenen naar formeel rekenen. Een van de rekendoelen die daarbij hoort is het memoriseren van de splitsingen tot en met 10. In de kleuterklas hebben ze kunnen oefenen met het handelend oplossen van splitsproblemen en het herkennen van kleine hoeveelheden. Wanneer kinderen hier veel mee […]

Inspiratieblog: Voor-koor-doorlezen

Muriël Tebbe is werkzaam op een school in Tilburg en auteur en workshopleider bij Junioruniversiteit. Na twee jaar werkzaam te zijn geweest in een kleuterklas, maakte ze de overstap naar groep 3, waarbij ze de ruimte kreeg om het onderwijs op een meer betekenisvolle wijze vorm te geven. Voor-koor-doorlezen als basis van de leesles Bij […]

Inspiratieblog: Aan de slag met denksleutels

Nena Heesakkers is ambassadeur bij Junioruniversiteit en leerkracht bij Stichting Rijdende School, waar ze lesgeeft aan groep 1 t/m 8. In deze blog vertelt ze je hoe je aan de slag kunt gaan met denksleutels en deelt ze gratis enkele denksleutels in de thema’s winter, kunst en carnaval. Hogere orde denken Onderwijspsycholoog Benjamin Samuel Bloom […]