Inspiratieblog: Flexibele werkplekken

Meriël Bouwman is leerkracht op basisschool Sint Jan in Breezand en ambassadeur van Junioruniversiteit. Ze geeft les aan groep 3. Aan het begin van het schooljaar poste ik op instagram een foto van mijn lokaal. Op deze post kreeg ik meerdere reacties. Namelijk: ‘Kun je meer vertellen over jouw werkwijze?’, ‘Hoe ziet het onderwijs eruit?’ […]

Inspiratieblog: de leesles op de schop

Agnes Dijkstra is werkzaam op een school in Oude Pekela en ambassadeur bij Junioruniversiteit. Na jarenlang werkzaam te zijn geweest in een kleuterklas, werkt ze sinds een aantal jaar in een groep 3. Een interessante wisseling met een hoop nieuwe uitdagingen, waaronder het geven van een leesles. In deze blog ga ik je vertellen over […]

Inspiratieblog: Sinterklaashoeken in groep 3!

Meriël Bouwman is leerkracht op basisschool Sint Jan in Breezand en ambassadeur van Junioruniversiteit. Ze geeft les aan groep 3. Eerder schreef ik een blog over Sinterklaashoeken in groep 1-2. Nu ik al een aantal jaar groep 3 heb, is het tijd voor een blog over Sinterklaashoeken in groep 3, want in mijn groep 3 […]

Inspiratieblog: eigenaarschap bij kinderen door formatief handelen

Nadia Kuipers is leerkracht in groep 3 in Rotterdam en ambassadeur van Junioruniversiteit. In deze blog vertelt zij hoe zij formatief handelen in zet in groep 3. Leren zichtbaar maken Ik werk al een aantal jaren in groep 3 en elk jaar ervaar ik dat de overgang van groep 2 naar groep 3 groot is. […]

Projecttips rondom Sinterklaas voor groep 3

Binnenkort is het weer zover, Sinterklaas komt aan in Nederland. Bij Junioruniversiteit hebben we verschillende producten om deze periode met groep 3 te vieren. We zetten ze hier voor je op een rijtje zodat jij de beste keuze voor jouw groep kunt maken. Sinterklaas – groep 3 en 4 Dit project is ontwikkeld bij het […]

Inspiratieblog: het werkboek doel of middel?

Een nieuwe schooldag breekt aan. Het digibord staat open voor je lessen van die dag, de handleidingen van de methodes bij de hand, de werkboeken van de kinderen liggen klaar om uitgedeeld te worden. Een rekenles, het spellingsdictee, de verwerking van de instructie voor taal, de schrijfles. Een voor een komen alle vakken aan bod. […]

Inspiratieblog: Zorgt hoge betrokkenheid automatisch voor leren?

Ambassadeur Sanne verwonderde zich tijdens een bezoek aan een museum over de betrokkenheid van een aantal kinderen. Zij werd nieuwsgierig naar het onderwerp betrokkenheid en besloot zich er verder in te verdiepen. Wat doet betrokkenheid met kinderen? En hoe kan zij er voor zorgen dat ze dit ook terug ziet in haar unit 3/4? De […]