Hieronder kun je de antwoorden vinden op een aantal veelgestelde vragen. Kom je er niet uit of heb een andere vraag? Stuur dan een email naar info@junioruniversiteit.nl en geef aan waar we je mee kunnen helpen. Je ontvangt meestal dezelfde dag nog een reactie.

Veelgestelde vragen

Wat verkoopt Junioruniversiteit in de webwinkel?

De lesmaterialen in de webwinkel van Junioruniversiteit zijn digitale downloads. Na de bestelling en betaling (niet van toepassing op gratis downloads) ontvang je direct de downloadlink voor het product. Je downloads zijn gekoppeld aan je account/emailadres. Controleer dus goed dat je een werkend emailadres gebruikt bij je bestelling.

Hoe kom ik aan het boek?

Junioruniversiteit verkoopt digitale lesmaterialen op basis van boeken. We verkopen de boeken zelf dus niet. Wil je starten met een project van Junioruniversiteit maar heb je het bijbehorende boek nog niet? Via onze partnerwebshop kun je het boek bestellen. Eenvoudig en snel, voor de meeste boeken geldt: vandaag besteld, morgen in huis.

Hebben de leerdoelen van de projecten een doorgaande leerlijn?

Junioruniversiteit is geen kant-en-klare methode. De leerkracht blijft, net als bij andere methodes, zelf verantwoordelijk voor het creëren van het aanbod. Het aanbod is altijd maatwerk, er is daarom ook geen bundel van Junioruniversiteit projecten waarmee je in één keer klaar bent. Iedere school is ook anders en heeft andere behoeften. Materialen van Junioruniversiteit kunnen pragmatisch worden ingezet, je kunt precies zoeken op het doel of thema dat de klas op dat moment nodig heeft en daarmee inspelen op de actuele behoefte.

Alle Junioruniversiteit projecten hebben een doelenoverzicht, welke je gratis van te voren kunt downloaden vanaf de product pagina’s van de projecten in onze webshop. Hierin kun je goed bekijken aan welke doelen wordt gewerkt. De doelen van de lesmaterialen worden uitgebreid beschreven en sluiten aan bij de kerndoelen van het PO. [link naar document]

De projecten van Junioruniversiteit werken rondom thema waarbij wereldoriëntatie, spel en bewegend leren centraal staan. Daarnaast worden er suggesties gegeven voor reken en taalactiviteiten. Met deze projecten is dus geen volledig dekkend aanbod te maken voor alle vakken. Wel zijn deze projecten een goede aanvulling op de bestaande methodes en bieden voldoende ondersteuning voor het vakoverstijgend werken.

Hoe zit het met licenties en gebruik van het materiaal in meerdere klassen?

De producten in de webshop zijn direct aan te schaffen en geven gebruiksrecht voor privépersonen en leerkrachten. Standaard geeft de aanschaf van een product je gebruiksrecht voor één persoon/ individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meer klassen op school? Dan heb je meerdere licenties nodig. Bij het bestellen geef je dan aan in hoeveel klassen je de producten gaat gebruiken, op basis hiervan ontvang je een korting die automatisch wordt berekend. Het totale kortingspercentage neemt toe naarmate je een licentie voor meer klassen aanschaft. Vanaf vijf  klassen betaal je een vaste prijs, de zesde en navolgende klassen binnen één school kunnen dan zonder extra kosten ook het lesmateriaal gebruiken. Lees ook de gebruiksvoorwaarden van de materialen op deze site.

Geven jullie ook trainingen of cursussen?

Op dit moment geven wij nog geen trainingen of cursussen. Wel geven we je graag meer uitleg over onze producten en helpen we je met het maken van een keuze. Neem hiervoor contact op met info@junioruniversiteit.nl en maak een digitale afspraak.

Hoe werkt het met bestellen?

1. Ga naar onze winkel, via de themakaarten kun je klikken op een bepaald onderwerp. Aan de rechterkant van de pagina kun je producten zoeken, of de aangeboden materialen filteren op lestype. Je kunt ook filteren op auteursnaam of op de prijs van het product. Als je een product hebt gevonden, klik je erop. Kies eventueel voor meerdere licenties (als je het product in meerdere klassen binnen je school gaat gebruiken). Vervolgens kun je het toevoegen aan je winkelwagen. De winkelwagen vind je rechts bovenaan in je scherm. Ook kun je na het toevoegen van het product, direct doorklikken naar de winkelwagen. Daar vind je de knop ‘afrekenen’.

2. Je downloads zijn gekoppeld aan je account/emailadres. Controleer dus goed dat je een werkend emailadres gebruikt bij je bestelling. Bij het afrekenen vul je ook de factuurgegevens in. Wij verzenden geen fysieke producten, dit adres wordt alleen gebruikt om een factuur te genereren. Deze factuur kun je wellicht later declareren op school. Kies dan voor de door jou gewenste betalingsmethode: iDeal voor Nederland, Bancontact/MisterCash voor België, of Paypal voor alle landen. Na een succesvolle betaling zie je direct de downloadlink voor het product, en ontvang je een email met de downloadlink. Ook kun je het product later altijd nog downloaden door op de site in te loggen met jouw account.

3. Je kunt nu direct aan de slag met het materiaal. Veel van onze producten zijn in PDF formaat, deze kun je op diverse apparaten openen. Heb je geen programma om PDF bestanden te openen op je computer? Dan kun je bijvoorbeeld de (gratis) Adobe Acrobat reader gebruiken. Deze kun je hier downloaden: http://get.adobe.com/nl/reader/

4. Ook al zijn onze projecten digitaal, het is soms handig of noodzakelijk om de bijlagen af te drukken. Veelal is het niet nodig om alles af te drukken, bekijk goed welke materialen al in de klas aanwezig zijn die je kunt inzetten in plaats van de bijlagen.

Mijn school kan niet via iDeal betalen. Kan dat ook anders?

Voor scholen is het soms niet mogelijk om via iDeal, Paypal of Mistercash te betalen, bijvoorbeeld omdat de financiële administratie niet in school zelf wordt gedaan. Bij bestellingen boven de EUR 40,- is het daarom ook mogelijk om per bankoverschrijving te betalen. Deze betaalmogelijkheid verschijnt vanzelf bij het afrekenen wanneer de inhoud van je winkelwagentje meer dan EUR 40,- aan digitale lesmaterialen bedraagt. Je bestelt dan de digitale producten, je ontvangt per email een pro-forma factuur en wanneer wij de betaling ontvangen hebben, kun je de producten zelf downloaden vanaf je eigen account op onze website.

Ik heb iets aangeschaft. Waar zijn mijn downloads?

Je kunt je downloads op drie plekken vinden:

1. Direct na je bestelling/betaling, zie je op de Kleuteruniversiteit site onder je bestelling de downloadlink(s) (“download bestand: …”)
2. Je ontvangt na betaling/bestelling een email op het mailadres waarmee je de bestelling hebt gedaan, met daarin de bevestiging en daarin de downloadlink(s) naar jouw producten. Heb je de email niet ontvangen? Het kan zijn dat deze in je spam folder terecht is gekomen.

3. Op de site kun je in het menu klikken op ‘mijn account/inloggen’. Je ziet dan na het inloggen met je emailadres en je wachtwoord onder ‘downloads’ de downloadlinks staan naar de door jou aangeschafte producten. Staat je product er niet meer tussen? Dan kan het zijn dat het product is vervallen of dat er iets anders is aangepast. Neem in dat geval contact met ons op via info@junioruniversiteit.nl

Help, ik weet mijn wachtwoord of gebruikersnaam niet meer!

Je kunt op de inlogpagina je wachtwoord resetten: https://www.junioruniversiteit.nl/mijn-account/. Weet je je gebruikersnaam ook niet meer? Je kunt ook je emailadres invullen bij gebruikersnaam. Gebruik dan wel het zelfde emailadres dat je hebt gebruikt bij de bestelling. Lukt het nog niet? Stuur dan een mail naar info@junioruniversiteit.nl

Kan ik jullie ook telefonisch bereiken?

Wij hebben er bewust voor gekozen om onze ondersteuning primair via email en het contactformulier te laten verlopen, omdat we zo onze klanten het beste van dienst kunnen zijn. Onze redenen daarvoor zijn:

– Via email kunnen we sneller en direct inhoudelijk reageren, omdat we je dan direct (veelal dezelfde dag) een inhoudelijk antwoord kunnen geven. Wij werken dus niet met een callcenter waar je iemand aan de lijn krijgt die een script kan voorlezen maar je verder niet kan helpen.
– Email is voor ons meer dan een vraag van een klant. Alle emails vormen een grote databank met kennis die we opdoen. Zo kunnen we bijhouden waar we veel vragen over krijgen, en kunnen we dit gebruiken om ons te verbeteren om die vragen in de toekomst te voorkomen.
– Voor onze klanten is onze reactie ook veel meer dan een antwoord op een vraag. Een reactie kun je later nog eens rustig doorlezen of doorsturen naar een collega, en eventuele afspraken staan gelijk zwart op wit.

Help, de downloadlink die ik per email ontving werkt niet meer!

Waarschijnlijk ben je dan niet meer ingelogd op de site, je krijgt dan de foutmelding ‘Ongeldige download“. De link werkt alleen als je bent ingelogd. Je kunt het product altijd later downloaden door op de site van Junioruniversiteit.nl in te loggen (in het menu klikken op mijn account/inloggen). Je ziet dan na het inloggen met je emailadres en je wachtwoord onder ‘downloads’ de downloadlink(s) staan naar alle door jou aangeschafte producten.

Hoe kan ik het emailadres van mijn account wijzigen?

Vanuit het dashboard van jouw account kun je je accountgegevens zelf aanpassen. Je kunt inloggen op deze pagina. Na het inloggen klik je op ‘wachtwoord en account details bewerken’. Hier geef je je nieuwe emailadres op.

Help, ik zie de downloadlink naar mijn product(en) niet meer in ‘mijn account’. En nu?

Op de site kun je in het menu klikken op ‘mijn account/inloggen’. Je ziet dan na het inloggen met je emailadres en je wachtwoord onder ‘downloads’ de downloadlink(s) staan naar de door jou aangeschafte producten. Staat je product er niet meer tussen of werkt de download link niet? Dan kan het zijn dat je je browser venster moet verversen, dit doe je in de meeste Windows browsers met CTRL + F5 (Apple: command + R).

Help, ik kan de PDF bestanden niet openen!

Veel van de bestanden die je via ons webwinkel download zijn .pdf bestanden. Om deze te kunnen openen heb je een programma op je computer nodig dat deze bestanden kan openen. Als je dit niet hebt, kun je hier bijvoorbeeld de (gratis) Adobe Acrobat reader voor gebruiken. Deze kun je hier downloaden:

http://get.adobe.com/nl/reader/

Als je een PDF programma op je computer hebt, en je kunt de bestanden toch niet openen, kan het zijn dat je het programma (b.v. Adobe Reader of Acrobat) moet bijwerken. Adobe publiceert geregeld beveiligingsupdates voor Reader en Acrobat. De oplossing is in dat geval: Open Reader of Acrobat, kies Help > Controleren op updates. Werkt het nog niet? Probeer dan eens de hele installatie van Adobe te herstellen, kies Help > Installatie van Adobe Reader/Acrobat herstellen.

Het kan ook helpen als je de PDF bestanden niet direct in je browser probeert te openen, maar eerst downloaden op je computer en dan pas het bestand openen. Mogelijke problemen met het direct openen van PDF bestanden in je browser worden op de website van Adobe beschreven.

Kom je er toch niet uit? Stuur ons dan een email.

Kan ik het afdrukformaat van de PDF bestanden wijzigen?

Kleiner of groter afdrukken van een PDF bestand is altijd mogelijk. Wanneer je de gratis Adobe Acrobat reader gebruikt om PDF bestanden te openen, gaat dat als volgt:

> In Adobe Acrobat reader, kies Bestand > Afdrukken.
> Klik op ‘Grootte’ en kies voor ‘Aangepaste schaal’. Hiermee wordt de grootte van pagina’s gewijzigd volgens het percentage dat je opgeeft. Standaard staat dit op 100% of op ‘passend’, je kunt dit percentage hoger of lager zetten waardoor de pagina’s kleiner of groter worden afgedrukt.

Lukt het nog niet? Stuur ons dan een email.

Ik heb geen A3 printer, hoe kan ik toch op A3 formaat afdrukken?

In sommige lessen wordt bij de voorbereiding gevraagd om een bijlage op A3 formaat af te drukken. Als je geen A3 printer hebt, kun je de pagina ook vergroot als twee A4tjes afdrukken met de ‘Poster’ optie van het programma waarmee je de PDF bestanden opent. Je kunt hiermee de bijlagen zo groot maken als je wilt. In de gratis Adobe Acrobat reader (https://get.adobe.com/nl/reader/) gaat dat als volgt:

Lukt het niet? Stuur ons dan een email.

Help, ik kan de PDF bestanden niet afdrukken!

Om de PDF documenten af te kunnen drukken heb je een programma op je computer nodig dat deze bestanden kan openen. Als je dit niet hebt, kun je hier bijvoorbeeld de (gratis) Adobe Acrobat reader voor gebruiken. Deze kun je hier downloaden:

http://get.adobe.com/nl/reader/

Als je een PDF  programma op je computer hebt, en je kunt de bestanden toch niet afdrukken (als je bijvoorbeeld een foutmelding krijgt), kan het zijn dat je het programma (b.v. Adobe Reader of Acrobat) moet bijwerken. Adobe publiceert geregeld beveiligingsupdates voor Reader en Acrobat.  De oplossing is in dat geval: Open Reader of Acrobat, kies Help > Controleren op updates. Werkt het nog niet? Probeer dan eens de hele installatie van Adobe te herstellen, kies Help > Installatie van Adobe Reader/Acrobat herstellen.

Lukt het na het updaten van het PDF programma nog niet? Dan kun je proberen het bestand ‘Als afbeelding’ af te drukken. De instructies hiervoor zijn:

  • Binnen de PDF Reader ga je naar <bestand> en <afdrukken>
  • In het afdruk dialoog venster klik je op <geavanceerd>
  • In het volgende venster zet je een vinkje bij ‘afdrukken als afbeelding’. En je klikt op ‘ok’.

Lukt het nog niet? Stuur ons dan een email.

Mijn vraag staat er niet bij!

Heb je nog steeds een probleem of een andere vraag? Stuur dan een email naar info@junioruniversiteit.nl , en geef aan waar we je mee kunnen helpen. Krijg je bijvoorbeeld ergens een foutmelding, geef dat dan aan in je email. Je ontvangt meestal dezelfde dag nog een reactie.