Iris
Auteur

Iris van Broekhoven – Embrechts is sinds 2009 werkzaam in het basisonderwijs. Na het afstuderen aan de Pabo is zij blijven doorstuderen. Zo rondde zij de Master SEN remedial teacher en motorisch remedial teacher af en specialiseerde zij zich o.a. in Mindset, rekenen en kinderyoga -en meditatie.
Vanaf 2017 mag zij zichzelf Specialist Hoogbegaafdheid en Differentiatie noemen. Als hoogbegaafdheidsspecialist is zij momenteel verantwoordelijk voor de plusvoorziening van Stichting Initia en begeleidt ze leerkrachten en hoogbegaafde leerlingen van de zes scholen. Op haar instagrampagina HB juf deelt zij les- en begeleidingsideeën omtrent de doelen leren leren, leren denken en leren (voor het) leven.
Naast haar werkzaamheden als specialist hoogbegaafdheid geeft ze les in de middenbouw. Met haar ervaring in de onderbouw probeert zij het ontdekkend en spelend leren te verweven in het lesprogramma van groep 3. Door als auteur aan de slag te gaan bij Junioruniversiteit hoopt zij dat leerlingen meer in aanraking komen met de hogere-orde-denkniveaus zoals beschreven in de Taxonomie van Bloom.

Janneke
Auteur

Janneke van de Groes is sinds 2012 afgestudeerd aan de pabo. Ze werkt als juf in groep 1/2/3 op basisschool Het Avontuur in Hoef en Haag. Sinds ze voor de klas staat heeft ze ieder jaar wel een groep 3 onder haar hoede gehad. Of in een combinatie met groep 4 of samen met een kleutergroep. Als ambassadeur en auteur van Kleuteruniversiteit heeft ze al de nodige ervaring met de bestaande producten. Voor Junioruniversiteit ontwikkelt ze materialen die goed aansluiten bij iedere groep 3. Janneke heeft aan de wieg gestaan van het concept ‘actiebladen’, een goed alternatief voor werkbladen.

Jeroen
Componist

Jeroen Schipper (1972) is muzikant, muziekpedagoog en liedjesmaker. Hij schrijft liedbundels (o.a. Rood Rood Mannetje, De operapiraat en Zinglish) en (prenten)boeken (o.a. Beer en de honingboom). Als vakdocent muziek is hij vooral werkzaam in het regulier en speciaal (basis)onderwijs vanuit zijn bedrijf Jeroen Schipper Muzikale Zaken. Daarnaast treedt hij op met zijn theaterconcert voor kinderen. Jeroen won in 2019 de Willem Wilminkprijs voor het beste kinderlied.

Kim
Auteur

Kim Jansen – van den Einde is al meer dan 15 jaar werkzaam als leerkracht. Met veel passie geeft zij les aan diverse groepen waarbij groep 3 een speciaal plekje in haar hart heeft. Vol enthousiasme laat zij de kinderen kennismaken met de wereld van boeken en neemt ze kinderen mee op ontdekkingstocht naar de rest van de wereld. Kim werkt op school met de principes van meervoudige intelligentie en probeert op deze manier alle talenten van de kinderen te stimuleren. Naast leerkracht is Kim ook taal/leescoördinator. Zij zorgt voor een motiverende leesomgeving en ondersteunt de kinderen die het goede boek nog niet hebben gevonden.
Kim wil met haar projecten kinderen verwonderen en hoopt hier andere leerkrachten mee te inspireren.

Maaike
Auteur

Maaike van Goozen is naast auteur ook projectleider van Junioruniversiteit. Na jaren werkzaam te zijn geweest in het onderwijs begon ze een nieuwe uitdaging in 2020 en startte ze bij Kleuteruniversiteit. Het uitwerken van een thema met de kinderen door middel van spel is een van haar grootste speerpunten. Op deze manier komt de betrokkenheid van kinderen en hun eigen nieuwsgierigheid, volgens haar, het beste tot zijn recht. Het maakt dat kinderen zelf op zoek gaan naar meer verdieping rondom het onderwerp. Daarnaast vindt zij het inzetten van bewegend leren zeer belangrijk. Samen met haar collega`s heeft zij de Facebookpagina Leren met je lijf opgericht, om zoveel mogelijk leerkrachten voor bewegend leren te inspireren. Natuurlijk zie je dit ook terug in haar projecten voor Junioruniversiteit.

Maartje
Auteur

Maartje Verduijn is een bezige bij. Met haar onderwijskundige achtergrond staat zij niet alleen voor de klas, maar voert zij ook management ondersteunde taken uit. Het voor de klas staan doet zij met veel plezier en ze heeft daarbij werkervaring opgedaan in de groepen 3, 4 en 5. Momenteel staat zij voor groep 3, waarbij ze het meest geniet van de leergierigheid van de kinderen. Bewegend leren staat centraal in haar lessen waardoor kinderen betrokken en enthousiast zijn. Zij heeft ervaren dat de lesstof beter blijft hangen op deze manier en is sinds 2020 ook begonnen met haar eigen bedrijf Chill leren. Hiermee geeft zij bijlessen & trainingen op een bewegende manier.

Mieke
Auteur

Mieke Hazekamp is sinds 2006 werkzaam als leerkracht in Enschede. Ze heeft in verschillende groepen ervaring opgedaan. Sinds 10 jaar werkt ze met veel plezier in de groepen 1 t/m 3. Thematisch werken heeft haar bijzondere interesse. Mieke heeft ervaren dat het bij de kleuters heel vanzelfsprekend is om thematisch te werken en zo aan te sluiten bij de belevingswereld van de kinderen. Door ook in de hogere groepen thematisch te werken ziet ze kansen om kinderen te laten leren vanuit hun eigen verwondering en zo hun betrokkenheid te vergroten. Daarom ziet Mieke het als een prachtige uitdaging om betekenisvolle projecten te maken die eenvoudig te gebruiken zijn naast de leesmethodes die in groep 3 veel worden gebruikt.

Muriël
Auteur

Muriël Tebbe studeerde in 2017 af aan de ALPO in Utrecht en behaalde daarmee haar pabo-diploma en de bachelor Onderwijskunde. Na haar studie mocht ze direct aan de slag in haar eigen groep 1-2 op een basisschool in Dongen. Na twee jaar bij de kleuters werd het tijd voor een nieuwe uitdaging in groep 3.
Ze kreeg de beschikking over een kleuterlokaal en alle ruimte om het onderwijs met behulp van de lesmethodes, theoretische achtergrond en haar eigen ideeën spelenderwijs in te richten. Zo ontstonden er hoeken in de klas en werd er tijdens de lessen tijd gemaakt om samen bewegend en spelend te leren. Inmiddels doet ze dit voor het tweede jaar en merkt ze de effecten van een vloeiende overgang tussen groep 2 en 3 op haar school.
Muriël geniet ervan om iedere dag te zien hoeveel de leerlingen in groep 3 in korte tijd leren door niet enkel te luisteren naar instructies en te veel oefenen, maar vooral ook veel te bewegen en te spelen. Ze kijkt er naar uit met het schrijven van projecten bij Junioruniversiteit andere middenbouwleerkrachten te inspireren tot het durven loslaten van methodes en hoopt dat groep 3- leerkrachten in heel Nederland de komende jaren gaan genieten van spelend leren.