Werken met Junioruniversiteit

Junioruniversiteit is een initiatief van Sanne Ramakers, die in 2014 ook Kleuteruniversiteit lanceerde. Steeds weer kwam de vraag vanuit het onderwijsveld naar vergelijkbare projecten voor de hogere groepen van het basisonderwijs. In deze blog vertellen we je alles over wie we zijn en wat we maken.

Werken met digitale lesprojecten

Misschien heb je het je collega’s bij de kleuters al wel eens zien doen. Werken met een van onze digitale lesprojecten. Als het goed is heb je daar enthousiaste collega’s en kinderen gezien die rondom een boek aan het werken waren.

Precies dat doen we ook bij de projecten van Junioruniversiteit. We schrijven digitale lesprojecten rondom een boek. Onze missie is hierbij om spelenderwijs leren, hoge betrokkenheid van kinderen en een diepgaande kennis van wereldoriënterende thema’s een stevige plek in de klas te geven. Met als bonus dat we kinderen enthousiast maken voor verschillende boeken en lezen. We richten ons op scholen waar leerkrachten een rijke leeromgeving faciliteren en kinderen de ruimte krijgen om op een betekenisvolle manier te ontdekken en onderzoeken. Al onze projecten worden geschreven door mensen met ervaring in het onderwijs, vele van hen staan zelf ook voor de klas.

Inhoud

Onze reguliere projecten hebben een vaste opbouw en geven je voldoende lessen en handvaten om gedurende vier tot zes weken met de kinderen aan de slag te gaan. De projecten beginnen met een aantal wereldoriëntatie lessen rondom het thema dat wordt aangeboden. Deze lessen zijn ontworpen om de nieuwsgierigheid van kinderen te prikkelen en kennis over te dragen.

Daarna volgen activiteiten rondom taal, rekenen en bewegend leren. Deze activiteiten zijn altijd gekoppeld aan het thema en de inhoud van het boek. Ze laten kinderen reken- en taaldoelen ervaren in een bredere context. Differentiatie bieden we aan door middel van drie verschillende ‘groeifasen’, deze geven suggesties voor extra ondersteuning, uitbreiding van het standaardaanbod en extra uitdaging. We gaan er hierbij vanuit dat elk kind de ruimte heeft om te groeien en geven leerkrachten per project en vakgebied de mogelijkheid en flexibiliteit om activiteiten afgestemd op de behoeften van de kinderen aan te bieden.

Het boek centraal

In alle lessen staat het boek centraal. Delen hieruit worden voorgelezen door de leerkracht of worden samen met de kinderen gelezen. In hogere groepen gaan kinderen vaak ook zelf aan de slag met hoofdstukken uit het boek. Zij worden uitgedaagd om hier belangrijk informatie uit te filteren. In al onze projecten komen begrijpend luisteren en lezen veelvoudig aan bod. Kinderen zijn actieve deelnemers en er is veel ruimte om hun eigen interesses te verdiepen.

Rode draad

Dit alles wordt aan elkaar verweven door ‘de rode draad’ in een pakket. Dit is een terugkerend en motiverend onderdeel om de hoge betrokkenheid bij kinderen te creëren. Dit kan variëren van het verzamelen van badges tot het oplossen van raadsels of het helpen van een personage uit het boek. Het zorgt ervoor dat de kinderen een duidelijke start- en eindpunt van het project ervaren en helpt he om de nieuw verworven informatie een plek te geven.

Spelend leren

Tot slot is er ruimte voor spel in onze projecten. We bieden suggesties voor spel binnen een thema. In de middenbouw gaat dit voornamelijk over spel in hoeken. Richting de hogere groepen breiden we dit uit met bijvoorbeeld, buitenspel, gymspel en gezelschapsspellen. Denk hierbij aan activiteiten voor tijdens de inloop of in een circuit.

Geen kant-en-klare methode

Wij geloven in de kracht van de leerkracht. Je bent zelf verantwoordelijk voor het creëren van het totale aanbod. Je wilt onderwijzen wat past bij de interesses van de groep afgestemd op hun niveau. Wij bieden je daarvoor een compleet uitgewerkt pakket waar veel ruimte is voor eigen inbreng. Je hoeft niet meer alle lessen zelf te bedenken rondom een bepaald thema, maar kunt hier wel nog eigen ideeën aan toevoegen. Daarnaast geven de lessen voldoende suggesties om deze aan te passen naar het niveau van de kinderen in jouw groep. Je kunt snel schakelen als je merkt dat onderwerpen niet aanslaan of juist extra uitleg nodig hebben.

Voordelen van het werken met Junioruniversiteit

We zetten een aantal voordelen voor je op een rij:

  • Tijdsbesparing voor leerkrachten – Je ontvangt een kant-en-klaar pakket met lessen, activiteiten en de benodigde bijlagen/ materialen om meerder weken aan de slag te kunnen.
  • Boekenaanbod in de klas – Elk project is gekoppeld aan een boek. Door het gebruik van de boeken komen kinderen in aanraking met genres die ze zelf niet zo snel zouden kiezen.
  • Thematisch gericht onderwijs – verschillende vakken worden geïntegreerd tot een samenhangend geheel wat leidt tot een diepere kijk op het onderwerp. Traditionele scheidslijnen tussen vakken vervagen.
  • Hoge betrokkenheid – door het gebruik van een ‘rode draad’ en een aantrekkelijk boek verhoog je de betrokkenheid bij de kinderen.
  • Begrijpend lezen – door informatie te filteren uit teksten die nodig zijn om de lessen te voltooien oefenen de kinderen op een betekenisvolle manier met begrijpend lezen.

Ben je benieuwd geworden naar onze projecten? Bekijk het aanbod in onze webwinkel. Heb je vragen over een van onze projecten of de werkwijze daarvan? Mail dan naar info@junioruniversiteit.nl