Junioruniversiteit inspiratiedag in Den Haag

Zet 24 januari 2026 alvast in je agenda, want dan vindt in Den Haag de inspiratiedag van Kleuteruniversiteit en Junioruniversiteit plaats! Dit belooft een dag vol inspiratie en praktische handvatten te worden die je direct kunt toepassen in de klas. En wist je dat deze dag ook van groot belang is voor leerkrachten van groep 3? Lees snel verder waarom je dit evenement absoluut niet wilt missen!

Bij Junioruniversiteit geloven we sterk in leren met plezier en het aanbieden van betekenisvol, thematisch en spelend leren. Onze projecten, die we in samenwerking met kinderboekenuitgevers ontwikkelen, zetten (prenten)boeken centraal als venster naar de wereld, en stimuleren spelend en ontdekkend leren rondom wereldoriënterende thema’s. Dit gedachtegoed sluit naadloos aan bij de aanpak van onze ‘zusje’; Kleuteruniversiteit.

Workshopaanbod

Op de inspiratiedag informatiepagina kun je de workshops vinden waar je uit kunt kiezen. Je kiest bij aanmelding drie workshops uit het aanbod (en geeft twee reserve voorkeuren op). Aan de iconen bij de workshops kun je zien welke er interessant zijn voor groep 3 leerkrachten. In Den Haag kun je kiezen uit de volgende workshops die geschikt zijn voor groep 3:

– Workshop A – Natuur met kleuters (door Ester Monnereau)

Wil jij ook dat de kinderen in jouw klas meer leren over de natuur door het echt te beleven, zelfs als er weinig natuur rondom je school is? In deze inspirerende workshop onthult Ester hoe je de natuur naar je kleuters brengt op een manier die hen verwondert en boeit. Je leert creatieve en praktische manieren om de natuur een levendig onderdeel van je lesprogramma te maken.

Workshop B – Handige handen (door Dorine Cleve)

Wanneer kinderen letters leren schrijven dan is het belangrijk dat ze in staat zijn om schrijfmateriaal te hanteren met een rijpe greep. Maar, wat is een rijpe greep? Hoe stimuleer je kleuters in hun fijn- en schrijfmotorische ontwikkeling? Hoe pak je dit aan? Waar let je op? Welke oefeningen en materialen reik je best aan zodat kinderen zelfvertrouwen en plezier hebben in het aanleren van deze vaardigheden? Hoe stimuleer je de tweedeling in de hand (steun- en bewegende vingers)? Welke spelletjes reik je aan om de vingerbeweeglijkheid te oefenen?

Workshop C – Uitdagen met ontwikkelingsmaterialen (door Suzan Guliker)

Ben je op zoek naar uitdagende ontwikkelingsmaterialen? Het goede nieuws is dat je ze al in huis hebt! Door gebruik te maken van hogere denkniveaus kun je jouw ontwikkelingsmaterialen zó inzetten, dat ze ook voor kinderen in groep 3 interessant worden.

– Workshop G – Loose parts (door Maartje Ramakers)

Herken je dit? Je kasten staan vol met zware dozen vol ontwikkelingsmateriaal, maar de kinderen kiezen het bijna nooit. Dit kan anders! Ik geef je praktische en laagdrempelige handvatten om dit materiaal thematisch aan te bieden, zodat het weer aantrekkelijk wordt voor de kinderen. We gaan ook hands-on werken met loose parts, waarbij ik je laat zien hoe je deze veelzijdige materialen telkens opnieuw kunt inzetten om spelenderwijs verschillende leerdoelen te bereiken. Dit is niet alleen nuttig voor kleuters; ik deel ook praktische tips om hiermee in groep 3 aan de slag te gaan.

– Workshop H – Ruimtelijk denken: de sleutel tot een technische toekomst en creativiteit (door Els de Kok)

Vaak wordt gedacht dat meisjes minder ruimtelijk inzicht hebben dan jongens, maar dit is een mythe. Uit onderzoek blijkt dat het verschil vooral komt doordat jongens frequenter activiteiten ondernemen die het ruimtelijk inzicht bevorderen. Het goede nieuws? Door te zorgen voor de juiste vonk en activiteit kan ieder kind het ruimtelijk inzicht ontwikkelen.

– Workshop I – De sprong naar groep 3: zacht landen met thematisch onderwijs (door Muriël Tebbe)

De overgang van groep 2 naar groep 3 is voor veel kinderen een spannende en intensieve periode. Voor het eerst moeten ze aan een tafel luisteren naar instructies, werkboeken invullen en omgaan met veel nieuwe leerstof. In deze inspirerende workshop neemt Muriël Tebbe je mee naar haar klas en laat ze zien hoe je deze overgang soepeler en leuker kunt maken.

– Workshop J – Buitengewone breinen: omgaan met probleemgedrag (door Jan van der Zwan)

Het vraagt soms veel geduld en energie van de leerkracht om om te gaan met het gedrag van sommige kinderen. Zij stoeien met ogenschijnlijk simpele taken als het omgaan met emoties, het opstarten van een activiteit of het omgaan met andere kinderen. Hier kunnen verschillende oorzaken aan ten grondslag liggen. In deze workshop speelt het brein de hoofdrol. Onderwijsadviseur Jan van der Zwan geeft je aan de hand van de laatste inzichten en aansprekend beeldmateriaal handvatten en ideeën die je direct kunt toepassen binnen je eigen onderwijspraktijk.

– Workshop M – Sensorisch spel (door Hippe Hoeken)

In deze workshop nemen wij je mee in de boeiende wereld van klein spel, met een speciale focus op sensorisch spel. We bespreken hoe je een rijke sensorische speelomgeving kunt opzetten en duiken in de onderliggende theorieën die dit soort spel ondersteunen. Sensorisch spel, waarbij de zintuigen van kinderen centraal staan, is niet alleen leuk maar ook cruciaal voor hun cognitieve, emotionele en sociale ontwikkeling.

Daarnaast ben je altijd welkom bij de andere workshops: beredeneerd aanbod, bewegen met kleuters in een leeg speellokaal, betekenisvol burgerschap en muziek met kleuters. Let op, deze workshops zijn in de basis bedoelt voor leerkrachten van groep 1/2 .

Programma

We starten de dag gezamenlijk in de plenaire ruimte, waar we de workshopsleiders voorstellen en wat praktische zaken bespreken. Daarna begint de eerste inspiratieronde. Hierna heb je tijd om onder het genot van wat te drinken en een lekkere koek na te praten met je collega leerkrachten, waarna een nieuwe inspiratieronde volgt. Wij zetten daarna een heerlijke lunch voor je klaar. Tijdens de lunch kun je even rondneuzen op de inspiratiemarkt, kletsen met de workshopleiders, Junioruniversiteit auteurs en ambassadeurs, en met elkaar. Na de lunch volgt de laatste inspiratieronde. We sluiten de dag af met een inspirerende lezing van Erik van Os, bekend van o.a. de prentenboeken Schatje en ScheetjeO, o, Octopus! en Kees van Dijk! Vergeet niet je favoriete boek mee te nemen of aan te schaffen bij de stand van Leesvink want Erik neemt ook de tijd om boeken te signeren!

Moe, maar hopelijk voldaan keer je rond 15:00 uur weer naar huis, met een hoofd vol inspiratie en mooie plannen. Wij als team kunnen niet wachten en kijken uit naar deze dag.

Grijp deze unieke kans om je te verdiepen in de kracht van spelend leren en ontdek hoe je nog meer plezier en leeropbrengsten in je groep kunt realiseren. Schrijf je nu in voor de Kleuteruniversiteit Inspiratiedag op 24 januari 2026 in Den Haag! Mocht je nog vragen hebben, mail deze gerust naar info@junioruniversiteit.nl

Tip: Als je in het primair onderwijs werkt, heb je conform je CAO recht op twee uur per week individuele professionele ontwikkeling bij een voltijdbaan. Deze tijd staat los van teamscholingen en kan worden gespaard tot scholingsdagen. Verder is er per school gemiddeld tenminste 500 euro per FTE beschikbaar voor deze scholingen. De personeelsgeleding van de medezeggenschapsraad beslist meestal hoe het totaalbudget wordt verdeeld. Doe dus navraag op jouw school en zorg ervoor dat je jouw budget kunt inzetten voor het bijwonen van een inspiratiedag!