Zet 24 januari 2026 alvast in je agenda, want dan vindt in Den Haag de inspiratiedag van Kleuteruniversiteit en Junioruniversiteit plaats! Dit belooft een dag vol inspiratie en praktische handvatten te worden die je direct kunt toepassen in de klas. En wist je dat deze dag ook van groot belang is voor leerkrachten van groep […]
Sommige scholen beginnen er al in de onderbouw mee, andere pas in de hogere groepen: presenteren. De meest gangbare manier waarop kinderen met presenteren oefenen, is door het geven van een spreekbeurt. In deze blog bieden we je inspiratie om kinderen op verschillende manieren te laten oefenen met presenteren. Een 21e-eeuwse vaardigheid Presenteren bereidt kinderen […]
Junioruniversiteit is een initiatief van Sanne Ramakers, die in 2014 ook Kleuteruniversiteit lanceerde. Steeds weer kwam de vraag vanuit het onderwijsveld naar vergelijkbare projecten voor de hogere groepen van het basisonderwijs. In deze blog vertellen we je alles over wie we zijn en wat we maken. Werken met digitale lesprojecten Misschien heb je het je […]
Het inrichten van het klaslokaal is voor de ene leerkracht een feestje en voor de ander een puzzel zonder einde. Waar let je op bij het inrichten je lokaal en hoe zorg je ervoor dat het een fijne leeromgeving wordt? Een goed gestructureerde en heldere leeromgeving is immers de basis van effectief onderwijs. Voor jonge […]
Anne-Mai van Hoek is werkzaam in het Jenaplanonderwijs, in de bovenbouw (groep 6-7-8) van Openbare Basisschool “De Mheen”. Daarnaast is ze ambassadeur van Junioruniversiteit. In deze blog vertelt ze hoe ze op haar school aan de slag gaat met het buitenonderwijs. Steeds meer leerkrachten ontdekken de kracht van buitenonderwijs. Niet alleen omdat het gezond is […]
Een nieuw schooljaar staat voor de deur. Een nieuwe groep, dat is altijd een spannend moment voor de kinderen en de leerkracht. In deze blog laten we je onze producten zien die ideaal zijn om het schooljaar mee te starten. Dit is mijn huis – groep 3 Dit project geeft de kinderen een kijkje in […]
Technisch lezen is de basis voor alle verdere leesontwikkeling. Het is de vaardigheid om geschreven woorden vlot en nauwkeurig te kunnen decoderen. Voor leerkrachten van groep 3 is het essentieel om inzicht te hebben in de doorlopende leerlijn van technisch lezen, van de voorbereidende fase in de kleuterklas tot de verdere ontwikkeling in de hogere groepen. In deze blog geven we een overzicht van deze leerlijn, met een focus op de cruciale rol van groep 3. De basis in de kleutergroep De ontwikkeling van technisch lezen is een geleidelijk proces dat al begint in de kleuterklas. Daar komen de kinderen […]
In een eerder artikel kun je teruglezen hoe de leerlijn technisch lezen is opgebouwd. In deze blog geven we je praktische handvaten om je onderwijs af te stemmen op deze verschillende fasen. Het geven van effectief leesonderwijs start met de volgende kerncomponenten: – Fonologisch bewustzijn: er is blijvende aandacht voor het herkennen en manipuleren van klanken. – Letterkennis: de kinderen bouwen aan hun kennis over letters en klanken. – Leesvloeiendheid: de kinderen oefenen met het vlot en nauwkeurig lezen van woorden en teksten. – begrijpend lezen: de kinderen ontdekken dat de teksten die zij lezen een inhoud hebben waar ze […]