Pas op! Boef ontsnapt! Welke boevenstreken zou hij uithalen? Hopelijk lukt het de kinderen hem te vangen voordat hij de klas op zijn kop zet …
Een project rondom techniek dat zorgt voor hilarische momenten, ontwikkeld bij, en gebruikmakend van, de boeken ‘Lol in de lucht’ en ‘Gekte onder de grond’, geschreven door Tjibbe Veldkamp en Kees de Boer.
Van de auteurs
Dit project is gemaakt op basis van de bekende reeks boeken geschreven door Tjibbe Veldkamp met de illustraties van Kees de Boer. Wij zijn al jaren fan van deze boeken en hebben graag gebruik gemaakt van het kleuterproject in onze groep. We vonden het dan ook extra leuk dat we nu de kans om een Agent en Boef project voor groep 3 te maken.
Dit project is geschreven bij de AVI-boeken Lol in de lucht (AVI M3) en Gekte onder de grond (AVI E3). Agent laat de kinderen weten dat Boef is ontsnapt, hij hoopt hem snel weer te kunnen vinden. Helaas heeft Boef eerst nog de tijd om een heleboel streken uit te halen. Zal het uiteindelijk lukken om op Boef weer op te pakken? Het project biedt veel aanknopingspunten om de boeken samen te lezen, waardoor het vooral geschikt is voor de tweede helft van het schooljaar.
In dit project staan de streken van Boef centraal. Steeds weer zal hij proberen de klas op zijn kop te zetten. Door deze streken leren de kinderen van alles over lucht en luchtdruk, de verschillende grondlagen en de meldkamer van de politie.
Naast de lessen wereldoriëntatie vind je in het project tevens lessen voor bewegend leren. Deze manier van verwerken zorgt in onze ervaring bij veel kinderen voor enthousiasme en betrokkenheid. Er zijn diverse reken- en taaldoelen gekoppeld aan actieve werkvormen, waarbij de boeken altijd centraal staan. Zo oefenen ze verschillende spellingsregels, het lezen en schrijven van tweetekenklanken en het klokkijken met hele uren.
We adviseren je een planning te maken aan de hand van de lessen en de activiteiten waarbij je het aanbod kunt verspreiden over meerdere weken. We hebben de ideale volgorde van de lesaanbieding in het lesrooster beschreven. De losse activiteiten in het project kun je op elk gewenst moment inzetten. Zo kun je de activiteiten als inloop, in een circuit of klassikaal uitvoeren, afhankelijk van wat bij jouw groep past. De kinderen oefenen bijvoorbeeld met verhaalsommen, het maken van een plattegrond en mondelinge communicatie.
Bij dit project vind je ook woordrijen die gekoppeld zijn aan de hoofdstukken in het boek. Bied deze aan na het gezamenlijk lezen van een hoofdstuk zodat de kinderen de woorden kunnen inoefenen. Het project biedt verschillende werkvormen om deze woordrijen in te oefenen.
Om het project meer tot leven te laten komen raden we je aan verschillende vormen van spel te introduceren. Door deze hoeken samen met de kinderen op te bouwen maak je het voor hen betekenisvol. Doordat ze gedurende het thema steeds meer kennis opdoen, komt er meer verdieping in het spel. We laten dit zien door de spelvormen te omschrijven in stappen. Introduceer het spel in de hoeken stap voor stap en pas het tempo aan je groep aan. Op deze manier blijft het spelen in de hoeken interessant en stel je de kinderen in staat steeds nieuwe ontdekking te doen.
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
Foto’s
Foto’s van het project in de praktijk:
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Junioruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Nadia Kuipers –
Dit project is perfect voor de tweede helft van groep 3. Het project is geschreven rond twee boeken die de kinderen ook zelf kunnen lezen. Wij hebben de twee boeken met de hele klas gelezen, de kinderen moesten steeds enorm lachen om de streken van Boef, lezen wordt zo écht leuk. In het stukje wereldoriëntatie leren de kinderen over lucht, luchtdruk en aardlagen. Dit klinkt misschien wat vaag, maar door de lessen komen deze onderwerpen echt tot leven. Bij de lessen staat ook steeds een stukje achtergrondinformatie voor wanneer je zelf ook niet zoveel over luchtdruk weet 😉 Wij hebben het project als een natuur en techniek project aangeboden, maar we hebben ook aandacht besteed aan het werk van de politie. In de hoeken konden de kinderen in een weerstation de temperatuur en luchtdruk meten en in de meldkamer was er ruimte voor rollenspel. Het project bevat daarnaast verschillende reken- en taalactiviteiten die perfect aansluiten bij de leerdoelen van groep 3 en net als bij de andere projecten staan er ook differentiatiemogelijkheden bij de activiteiten.
Dit project is heel geschikt wanneer je aandacht wil besteden aan natuur en techniek en wanneer je lezen en thematisch werken met elkaar wil verbinden.