Tijdens dit project voor groep 5 en 6 leren de kinderen alles over het werk van de politie. Net als Ellie Lust dat met haar tv-programma’s doet, informeren zij het publiek over het werk van de politie. De informatie die de kinderen hiervoor nodig hebben, halen ze uit het boek ‘Alles wat (niet) mag’ van Stine Jensen en Ellie Lust. Dit lespakket gebaseerd op het boek bevat een groot aantal activiteiten gericht op burgerschap, taal- en rekendoelen.
Van de auteur
Voor je ligt het project Alles wat (niet) mag. Een project waarin kinderen aan de hand van dagelijkse situaties nadenken over de regels en afspraken in Nederland. Mag je bijvoorbeeld een brood stelen als je echt honger hebt en geen geld hebt om er een te kopen? De kinderen worden uitgedaagd om onder andere hierover een mening te vormen en ontdekken dat de mening van een ander kan verschillen.
Tijdens dit project ontdekken ze ook wat de wet zegt. Aan de hand van situaties die Ellie Lust tijdens haar werk als agent meemaakte, ontdekken zij wat de politie in verschillende situaties kan en mag doen. Mag de politie bijvoorbeeld een deur intrappen als er achter die deur een dier in nood is?
Het project start met het vermist zijn van een dierbaar voorwerp van jou. De kinderen worden uitgedaagd om na te denken over het verschil tussen lenen en stelen. Na de introductie van het boek daagt het project hen uit om tijdens de verschillende activiteiten na te denken over bijvoorbeeld stiekem filmen, het verschil tussen een misdrijf en een overtreding en de rol van de politie.
Naast een groot aantal activiteiten gericht op burgerschap komen de taal- en rekendoelen ook aan bod. Zo oefenen de kinderen hun leesbegrip door het gevolg van bepaalde misdrijven in een tekst op te zoeken. Ze schrijven een krantenartikel en oefenen de spelling van woorden met /-tie/. Tijdens het uitwisselen van meningen worden staafdiagrammen gemaakt. Ze maken een kostenberekening van politie interventies en oefenen met het maken van een cirkeldiagram.
Alle informatie die de kinderen ontdekken tijdens de activiteiten het project leggen zij vast in een draaiboek. Net als Ellie Lust maken zij aan het einde van het project een aflevering van een tv-programma, waarin zij de kijkers informeren over het werk van de politie. De groep verdeelt de belangrijkste aspecten van het politiewerk en elke groep maakt zijn eigen item. Het project wordt afgesloten met het bekijken van de eigengemaakte televisie uitzending.
Kortom, dit is een project waarbij kinderen nadenken over de basiswaarden die gelden binnen Nederland, kennis opdoen van geldende regels en het werk van de politie. Ze denken na over wat hun eigen mening is en zien dat anderen een andere mening kunnen hebben, maar dat je daar met elkaar respectvol over in gesprek kunt gaan. Ze leren accepteren dat de ander misschien anders denkt, of dat het ook goed is om je mening bij te stellen als je meer informatie hebt. Dit zijn onmisbare kennis en vaardigheden die zij nodig hebben om goed te functioneren binnen de maatschappij.
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Junioruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.