Met de 27 rekenboosters uit dit project kun je de doelen van de tweede helft van groep 3 uit het domein getalbegrip, bewerkingen van getallen en klokkijken op een actieve manier aan bod laten komen. De boosters zijn ontwikkeld om delen van de methodelessen te vervangen door een bewegend leren activiteit.
BOOST staat voor Bewegen, Ontwikkelen, Observeren, Spelen en Trainen. Op de boosters kun je snel zien welke doelen je gaat trainen, welke materialen je nodig hebt en hoe veel ruimte de activiteit in beslag neemt.
Van de auteurs
Wat ontzettend goed dat je voornemens bent om bewegend leren meer toe te passen in jouw onderwijs. Tijdens het maken van dit pakket hebben we vooral gelet op gebruiksvriendelijkheid. We weten zelf maar al te goed dat het vooral makkelijk moet zijn als je dit soort dingen wilt toepassen in het dagelijkse schema.
Bewegend leren is het aanbieden van lesstof op een actieve manier. Hierbij gaat het vaak om het automatiseren of herhalen van doelen. Bewegend leren is niet geschikt om te gebruiken als instructievorm voor nieuwe lesstof. Het verwerken op een actieve manier heeft voor de ontwikkeling van kinderen veel voordelen: ze krijgen een verbeterde concentratie, bouwen aan hun fysieke gezondheid, stimuleren hun hersenen en verbeteren bijvoorbeeld hun cognitieve functies.
BOOST: Het pakket bestaat uit 27 boosters. BOOST staat voor Bewegen, Ontwikkelen, Observeren, Spelen en Trainen. De boosters uit dit pakket zijn gemaakt bij de domeinen getalbegrip, bewerking van getallen en klokkijken. Ze zijn gebaseerd op de doelen die worden aangeboden in de tweede helft van groep 3. Op de boosters kun je snel zien welke doelen je gaat trainen, welke materialen je nodig hebt en hoe veel ruimte de activiteit in beslag neemt.
We hebben hierbij geprobeerd de gebruiksvriendelijkheid te vergroten door zo min mogelijk materialen en een minimaal aantal bijlagen te gebruiken. Alle bijlagen zijn bij meerdere boosters in te zetten. Het is aan te raden de bijlagen te printen en te lamineren.
Print vooraf de boosters en lamineer deze. Zet ze in een bak of doe er een ring doorheen zodat je snel de juiste kaart kunt opzoeken. Print het doelenoverzicht van pagina 13 en hang deze op een zichtbare plek. Hierop staan alle doelen die aangeboden worden overzichtelijk weergegeven en wordt benoemd welke booster je hierbij kunt kiezen. Als je een les uit de rekenmethode aan het voorbereiden bent en een deel van de verwerking wilt vervangen door een bewegende activiteit, kun je snel een keuze maken.
De activiteiten van de boosters maken gebruik van negen verschillende werkvormen. De uitgebreide beschrijving van de basis van deze werkvormen vind je op pagina 7 t/m 11. Neem de tijd om deze door te nemen voordat je met de booster aan de slag gaat. Ben je nieuw met bewegend leren? Kies er dan voor om in het begin twee of drie werkvormen aan te bieden en deze eerst onder de knie te krijgen. Voor zowel jezelf als voor de kinderen is dit een fijn begin. Je zult merken dat je de werkvormen ook voor andere doelen of zelfs andere vakgebieden kunt inzetten. Je investeert hiermee in het aanbod van jouw bewegend leren lessen.
We hopen dat met dit pakket steeds meer kinderen de mogelijkheid krijgen om op een actieve manier aan de slag te gaan met de lesstof.
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Junioruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
arina.vangelder –
Wat een welkome aanvulling is dit BOOST pakket voor groep 3.
Loop jij ook regelmatig tegen het feit aan dat het inoefenen van (nieuwe) doelen heel snel tot schriftelijk verwerken overgaat? Mis jij ook het handelend en actief bezig zijn met getalbegrip, klokkijken en bewerkingen van getallen?
Gaan dan aan de slag met BOOST en pik de onderdelen eruit die jouw groep nodig heeft. Iedere BOOST kan apart ingezet worden en meerdere malen herhaald worden.
Bewegend leren is het sleutel woord binnen dit project. De activiteiten vragen weinig voorbereiding en zijn snel inzetbaar.
Ik ga deze activiteiten volgend jaar in de tweede helft van het onderwijsjaar zeker weer gebruiken.