Een zeer goed gevuld pakket met opdrachten om het creatief schrijven op een enthousiasmerende wijze te stimuleren voor de gehele midden- en bovenbouw. Ga aan de slag met de thema’s herfst, Halloween, Sinterklaas en Kerstmis.
Van de auteurs
Als leerkrachten in het basisonderwijs hebben we de unieke kans om de liefde voor taal, verhalen en creativiteit bij kinderen aan te wakkeren. We leren hen lezen, laten hen kennis maken met verschillende boeken en leren hen hoe je die woorden zelf kunt schrijven. Om de vaardigheid van het schrijven onder de knie te krijgen is veel oefenen noodzakelijk. Met de opdrachten uit dit pakket bied je de kinderen creatieve manieren om deze vaardigheid te stimuleren.
Nieuwe woorden leren
Creatief schrijven daagt kinderen uit om hun woordenschat te vergroten en hun grammaticale kennis toe te passen in een betekenisvolle context. Het is een speelse manier om nieuwe woorden te leren en te begrijpen hoe zinnen en teksten opgebouwd zijn. Dit draagt niet alleen bij aan hun taalontwikkeling, maar ook aan hun vermogen om zich helder en effectief uit te drukken. Door kinderen uit te dagen om verhalen te bedenken, personages te creëren en nieuwe werelden te verkennen, moedigen we hen aan om buiten de gebaande paden te denken. Ze leren op een creatieve manier oplossingen te zoeken voor problemen in hun verhalen, zoals het bedenken van een onverwachte plotwending of het vinden van een unieke eigenschap voor hun hoofdpersonage.
Emotionele intelligentie
Voor sommige kinderen is het soms moeilijk om hun emoties te uiten. Creatief schrijven biedt een veilige ruimte waarin ze gevoelens kunnen verkennen en uiten, zonder het gevoel te hebben beoordeeld te worden. Of ze nu een verhaal schrijven over een dappere held of een gedicht over een verdrietige dag, ze leren woorden te geven aan wat ze voelen. Dit vergroot hun emotionele intelligentie en helpt hen om zich bewust te worden van hun eigen gedachten en gevoelens.
Inhoud
In dit pakket vind je tien verschillende opdrachten rondom de thema’s herfst, Halloween, Sinterklaas en Kerstmis. De opdrachten zijn daardoor tijdens de verschillende thema’s steeds opnieuw in te zetten. De kinderen gaan onder andere aan de slag met het maken van een stappenplan, het omschrijven van het weer, krijgen lastige dilemma’s voor hun kiezen en bouwen een eigen verhaal.
Een kind dat leert schrijven, leert ook beter lezen. Door zelf verhalen te schrijven krijgen ze een dieper begrip van hoe verhalen zijn opgebouwd en wat een tekst interessant maakt. Dit verhoogt het leesplezier en de betrokkenheid bij teksten. Ze zullen met meer interesse en begrip boeken en teksten lezen, omdat ze zelf hebben ervaren hoe verhalen tot leven komen.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Junioruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Nena Heesakkers –
Een pakket wat goed in te zetten is in het najaar! Leg het methodeschrift eens aan de kant en sluit aan bij een lopend thema als herfst, Halloween, Sinterklaas of Kerst. Misschien werk je niet meer met een methodisch schrijfschrift en besteed je eigenlijk te weinig aandacht aan schrijfonderwijs. Met dit pakket met 10 leuke opdrachten stimuleer je de kinderen om op een leuke, thematische manier bezig te zijn met creatief schrijven.
Sluit ook mooi aan bij de meervoudige intelligenties die Gardner beschrijft. ‘Maak de tekening af’ spreekt bijvoorbeeld de visueel/ruimtelijke intelligentie aan, omdat ze van een vorm een compleet ander beeld maken. De verbaal/linguïstische intelligentie wordt aangesproken bij ‘Dobbel een verhaal’. Waarbij de kinderen de wie-wat-waar dobbelen en er zelf een lopend verhaal bij bedenken en schrijven. Met de ‘Weerkaarten’ kun je aansluiten bij de natuurgerichte intelligentie en bij ‘Dilemma’ spreekt het de intrapersoonlijke intelligentie aan.
Zet de opdrachten in ter vervanging van de schrijfles, start er de dag mee op, sluit er juist de week mee af, verwerk ze in een circuit of als opwarmertje voor een creatieve verwerking.