In dit project voor groep 3 nemen Vos en Haas de kinderen mee naar het bos. Ze leren alles over het bos, hoe bomen groeien en welke vruchten er bij de verschillende bomen horen. Vos en Haas zijn het alleen niet altijd met elkaar eens, het is de taak van de kinderen om te ontdekken wie gelijk heeft! Het project is geschreven bij het boek ‘Vos en Haas – de boom van uil‘ van Sylvia Vanden Heede met tekeningen van Thé Tjong-Khing.
Van de auteurs
Tijdens dit project leren de kinderen alles over het bos. In het boek sturen Vos en Haas een pakketje naar hun vriendin Pluim. Bij de start van het project wordt er een pakketje bezorgd in de klas. Op de doos staat: een bos voor de klas. In de doos zit een eikel, het boek en een brief. Je gaat in gesprek met de kinderen om te ontdekken hoe dat kan, hoe kan een eikel een bos zijn? Hetzelfde vraagstuk wordt behandeld in het boek.
Vos en Haas zijn het vaak oneens met elkaar. In de brief vragen zij de kinderen om hulp. Er worden gedurende het project stellingen aangeboden, waarbij twee antwoorden worden gegeven: een van Vos en een van Haas. De kinderen kiezen of ze het eens zijn met Vos of met Haas door een eikel bij dit personage neer te leggen. De kinderen noteren hun keuzes in een staafgrafiek. Het project wordt afgesloten met een grote bosquiz, waarin de kinderen laten zien wat ze allemaal geleerd hebben over het bos.
Naast de lessen wereldoriëntatie vind je in het project ook lessen voor bewegend leren. Deze manier van verwerken zorgt in onze ervaring bij veel kinderen voor enthousiasme en betrokkenheid. Er zijn diverse reken- en taaldoelen gekoppeld aan actieve werkvormen, waarbij het boek altijd centraal staat. Zo kunnen de kinderen de mkm-woorden oefenen aan de hand van een bosdieren speurtocht, ontdekken ze dat sommige woorden omgekeerd ook een woord zijn en gebruiken ze bosvoorwerpen om te passen en te meten.
In het bijgevoegde lesrooster is de ideale volgorde van de lesaanbieding beschreven. Het is echter mogelijk dit naar eigen inzicht aan te passen. De losse activiteiten in het project kun je op elk gewenst moment inzetten. Zo kun je de activiteiten als inloop, in een circuit of klassikaal uitvoeren afhankelijk van wat bij jouw groep past.
Om het project meer tot leven te laten komen, raden we je aan verschillende vormen van spel te introduceren. Door deze hoeken samen met de kinderen op te bouwen, maak je het betekenisvol. Doordat ze gedurende het thema steeds meer kennis opdoen, komt er meer verdieping in het spel. Introduceer het spel in de hoeken stap voor stap en pas het tempo aan je groep aan. Op deze manier blijft het spelen in de hoeken interessant en stel je de kinderen in staat steeds nieuwe ontdekkingen te doen.
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
Foto’s
Foto’s van het project in de praktijk:
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Junioruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
maartjeramakers –
Wat is dit een super project om te gebruiken in groep 3!
Het boek van Vos en Haas is erg leuk, het heeft humor en de kinderen leven erg mee met de dieren. Doordat vos en haas na de startactiviteit in de klas blijven, blijft het thema ontzettend leven. Iedere activiteit komen ze weer even terug, omdat de kinderen dan moeten stemmen over de bijpassende stelling. Aan de hand van die stellingen leren de kinderen meer over de dieren in het bos en alles eromheen. De bijpassende reken-, taal- en bewegend leren activiteiten zijn perfect in te zetten tijdens de start van groep 3. De activiteiten rondom oriëntatie op jezelf en de wereld waren misschien nog wel het allerleukste! Wát een betrokkenheid bij de activiteit ‘de haas’ en ‘de vos’! Als leerkracht was ik echt aan het genieten van het enthousiasme van de kinderen en de trotse koppies toen ze klaar waren. Dit project is een echte aanrader!
meriel_bouwman –
Een heel leuk project.
Iedere activiteit start met een stelling, de kinderen kiezen of ze het eens zijn met Vos of Haas. Dit brengt leuke gesprekken met zich mee én de kinderen leren er ook echt wat van. Zo hebben we in een spannend tik spel geleerd wat bomen nodig hebben om te groeien. En ook de activiteit ‘de Haas’ was heel leerzaam. Dit was misschien wel de favoriete activiteit van de kinderen. Alle kinderen waren betrokken als er weer een stelling van Vos en Haas op tafel lag.
Het fijnste aan dit project vind ik dat er zoveel lessen bewegend leren in zitten. Dit project is echt een aanrader voor groep 3 in de herfstperiode!
Nadia Kuipers –
Dit project kan al vroeg in groep 3 ingezet worden. Zelf heb ik het project na de voorjaarsvakantie ingezet. Dat is goed bevallen. Het boek De boom van uil is heel geschikt om klassikaal te lezen. Ook leuk om tijdens dit project andere Vos en Haas boeken met de klas te lezen. De kinderen leren van alles over het bos en de dieren die daar leven. Het project in combinatie met het zelf lezen en echt de natuur in gaan zorgt voor leerplezier en betrokkenheid bij de kinderen.
estermonnereau –
Wat een top-project!
Ik gebruikte dit project in de herfst, tijdens ons thema ‘speuren en verzamelen in het bos’. Dit paste er perfect bij. Het boek van vos en haas spreekt de kinderen erg aan. Elke activiteit begon met het lezen van een stelling en voorspellen wie er gelijk zal hebben, Vos, of Haas. Middels het uitvoeren van de les kwamen we er dan achter of de stelling juist was of niet. De kinderen (en de juf) waren super enthousiast. Vooral de lessen waarbij er iets te ontdekken viel waren populair. Bijvoorbeeld het onderzoeken van de jaarringen van een boom, of welke vrucht bij welke boom hoort. De vraag of bomen ook dood kunnen gaan vonden de kinderen interessant. Tijdens een wandeling in het bos gingen de kinderen van groep 3 dan ook overal op zoek naar dode bomen en hoe die er dan uitzien.
Dit project vind ik echt een dikke aanrader!
rachelw –
Groep 3 heeft goed gebruik gemaakt van dit mooie project. We hebben niet het hele project ingezet, maar onderdelen/lessen uitgekozen die aansluiten bij de methode. We hebben het boek ‘Vos en Haas, de boom van uil’ gelezen en daarbij verschillende lessen/activiteiten gedaan; wat heeft een boom nodig om te groeien, de jaarringen van de boom, splitsen, de grote bosquiz. De rest van de materialen in het project zijn de periode rond de herfst ook zeker goed inzetbaar. Een aanrader!