In dit goedgevulde project worden de kinderen uitgedaagd door Olaf, Anna en Vera om een camping te starten. Ze ontdekken tijdens de verschillende activiteiten wat hierbij komt kijken en breiden de camping steeds verder uit. Het project bevat activiteiten rondom taal en rekenen, wereldoriëntatie, bewegend leren en spel, en is geschreven bij het Willewete boek ‘Naar de camping‘ van Reina Ollivier en Madeleine van der Raad.
Van de auteur
Herinneringen aan een vakantie, wie heeft ze niet? Er zijn zoveel wonderlijke momenten tijdens een reis waarop je iets nieuws ontdekt. En ook momenten waarop je geniet van het samen zijn en de stralende zon. In dit project ga samen met de kinderen op reis naar hun eigen camping.
Het project start met de verschijning van een brief, koffer en waslijn met kledingstukken in de klas. De brief is geschreven door Olaf, Anna en Vera. Zij dagen de kinderen uit een eigen camping te beginnen. Elke activiteit begint met een kledingstuk waarop een rebus staat. Deze rebus onthult het onderwerp van de activiteit.
Naast diverse betekenisvolle activiteiten voor taal en rekenen, bevat het project activiteiten voor wereldoriëntatie, bewegend leren en spel. De kinderen leren onder andere welke beroepen er op een camping worden uitgeoefend, welke verblijftypes er zijn, hoe het weer wordt gemeten en hoe ze een kaartbeeld maken van hun eigen omgeving. Daarnaast leren ze waarom regels en afspraken belangrijk zijn. Ze maken een camping regelement waardoor alle gasten een fijn verblijf zullen hebben. Zodra alle kledingstukken van de waslijn zijn en de camping al even draait, is het tijd voor een onvergetelijk campingfeest.
De ideale volgorde van de lesaanbieding wordt in het lesrooster beschreven. Ik raad je aan deze aan te houden, zodat opgedane kennis aansluit bij het spel van de kinderen. De losse activiteiten in het project kun je op elk gewenst moment inzetten.
Voor veel activiteiten staan meerdere niveaus beschreven. Ook in de bijlagen zijn de verschillende niveaus terug te vinden. Het is aan te raden om van tevoren alles goed door te lezen en de niveaus te kiezen die het beste passen bij jouw groep. Zo is het project vanaf de start van groep 3 tot eind groep 3 in te zetten.
Tijdens dit project is er veel ruimte voor spel mede vanwege het doel het thema tot leven te brengen. Door de kinderen betekenisvolle context aan te bieden die zij nodig hebben voor het spel, zijn de lessen voor hen veel interessanter. Om bij de kinderen een gevoel van verantwoordelijkheid te creëren voor hun eigen camping raad ik je aan de hoeken samen met hen in te richten. Gedurende het thema komt er steeds meer verdieping in het spel. Introduceer het spel in de hoek stap voor stap en laat dit aansluiten bij de activiteiten in de groep. Speel mee en zorg voor nieuwe spelimpulsen door prikkelende vragen of opmerkingen. Op deze manier blijft het spelen in de hoeken uitdagend en interessant.
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Junioruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
meriel_bouwman –
Dit project heb ik de laatste periode van het schooljaar gebruikt, net voor de zomervakantie. Helaas had ik geen tijd om het gehele project uit te voeren, maar dit project gaat zeker nog vaker terugkomen! De waslijn, die voor de rode draad gebruikt wordt, trekt meteen de aandacht. De raadsels op de achterzijde van de kledingstukken zijn eerst best een uitdaging om op te lossen. Mijn kinderen hadden nog niet eerder een rebus opgelost, maar al snel hadden ze dit feilloos door! Bij de lessen oriëntatie op jezelf en de wereld maken de kinderen kennis met verschillende verblijfplaatsen, hier moeten ze voor en nadelen bij bedenken. Hoe leuk was het toen wij tijdens dit project naar een camping in de buurt van de school gingen. Hier hebben de kinderen een aantal verblijftypes in het echt kunnen bekijken. Waren de bedachte voor of nadelen echt zo? Zoek je nog een leuk zomers project? Dan raad ik je dit project aan! In de klas hadden wij een camping gemaakt door een tent op te zetten, dit bracht gelijk spel en een zomerse sfeer. Dit project kan aan het begin en het eind van het schooljaar ingezet worden.