In dit project nemen de kinderen deel aan een project van de burgemeester, waarbij ze de rol van ridster aannemen. Ze leren te denken in oplossingen, rekening houden met anderen, moedig zijn maar ook na te blijven denken. Het project is geschreven bij het boek ‘Avonturen van de dappere ridster‘ van Janneke Schotveld met illustraties van Milja Praagman.
Van de auteur
Wat leuk dat je ervoor hebt gekozen om met het project De dappere ridster aan het werk te gaan. Dit is fijn voor de kinderen maar ook voor jou als leerkracht, de school en de omgeving. Gedurende het project worden de kinderen namelijk klaargestoomd om ridster te worden. Dit project is geschreven bij het boek Avonturen van de dappere ridster van Janneke Schotveld met illustraties van Milja Praagman. Als ridster is het belangrijk om anderen te helpen, de belangen van alle betrokkenen mee te wegen, buiten de gebaande paden te denken, moedig te zijn maar ook na te blijven denken! De kinderen gaan tijdens dit project ridsteracties uitvoeren waar iedereen plezier aan beleeft.
Het project start met een brief van de burgemeester. In deze brief wordt een oproep gedaan voor meer ridsters voor een fijnere, veiligere en gezelligere woonplaats. De kinderen bevestigen hun deelname aan het project bij de burgemeester en krijgen een harnaskaart. Voor iedere ridsteractie kunnen gedurende het project insignes worden verdiend. Er volgen activiteiten over het verschil in het leven van ridders van vroeger en ridsters in deze tijd, sociaal emotionele lessen, leren denken in oplossingen en als een echte ridster worden er natuurlijk prinsen gered en verloren standbeelden teruggevonden. Wanneer de harnaskaarten vol zijn, volgt de slotactiviteit waarbij de kaarten worden ingewisseld voor ridsterdiploma’s.
Het project biedt lessen aan rondom wereldoriëntatie, sociaal emotionele ontwikkeling, taal, rekenen en bewegend leren, aangevuld met spel in hoeken. In de spelhoek de fietsenmaker leren de kinderen om hun eigen stalen ros, waar een echte dappere ridster op rijdt, te onderhouden. Door middel van de brievenbus van de dappere ridster leert de groep te vergaderen met verschillende rollen, beslissingen te nemen en de hulp door ridsters te organiseren. Deze manier van werken zorgt voor hoge betrokkenheid en enthousiasme bij de kinderen.
Dit project is geschikt om in te zetten tijdens de gouden en zilveren weken, waarin gewerkt wordt aan de groepsvorming. De eigenwijze en eigentijdse blik van de dappere ridster geeft ruimte voor de verschillen tussen mensen, de acceptatie hiervan en zij zorgt voor verbinding. De lessen voor sociaal emotionele ontwikkeling sluiten hierbij aan.
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Junioruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.