In dit project voor groep 5 en 6 ontdekken de kinderen allerlei verschillende soorten bomen. Aan de hand van de vragenboom komen ze alles te weten over de boeiende wereld van bomen. Dit project is geschreven bij ‘Het complete bomenboek’ van Nathalie Tordjman en met illustraties van Isabelle Simler en Julien Norwood.
Van de auteur
Hoe groeien bomen? Waar dienen wortels voor? Wat is de rol van bloemen? Welke bijzondere bomen zijn er? Wat is fotosynthese? En kunnen bomen met elkaar praten? Aan het eind van dit project hebben de kinderen alle geheimen van bomen ontdekt. Ze komen van alles te weten over bomen in het algemeen en over bijzondere boomsoorten uit Het complete bomenboek. Ik ben er van overtuigd dat de kinderen telkens vol verwondering zullen zijn over de bijzondere boomsoorten en hoe ingenieus de natuur in elkaar steekt. Ik wens de kinderen en jou veel plezier met het ontdekken van alle boomgeheimen!
In de startactiviteit verzamelen de kinderen kaarten met daarop diverse boomsoorten. Om de betrokkenheid te vergroten start iedere les met een raadsel waarop een van deze boomsoorten het antwoord is. Na het geven van het juiste antwoord geef je als leerkracht informatie over de bijzondere eigenschappen van deze boom. De kinderen maken hierbij aantekeningen. Aan het einde van het project hebben ze hiermee hun eigen complete bomenboek samengesteld. De boom uit het raadsel is telkens de aanleiding voor een vraag die de rest van de les centraal staat.
In dit project wordt op meerdere manieren aandacht besteed aan het zichtbaar maken van het leerproces. Dat begint met de grote vragenboom in de klas. Op de stam van deze vragenboom staan alle raadsels. Op de bladeren staan alle vragen die aan bod komen in de lessen. De producten uit de lessen komen naast de vragen te hangen. Zo groeit de boom met het project mee en wordt zichtbaar dat de kinderen alle geheimen van bomen kennen.
Ook werken de kinderen elke les aan een boommindmap in hun eigen complete bomenboek. Ze verwerken de nieuwe kennis en maken hun leerproces zichtbaar. Aan het einde van het project gebruiken ze hun eigen complete bomenboek om hun kennis te testen in het complete bomenspel.
In dit project zijn uiteraard veel natuurlessen te vinden. Maar in de meeste lessen worden meerdere vakken geïntegreerd. Diverse reken- en taaldoelen zijn gekoppeld aan actieve werkvormen, waarbij de geheimen van bomen telkens centraal staan.
In dit project staan meerdere buitenlessen. Want waar kunnen kinderen nu beter leren over bomen dan in de natuur? Het is daarom belangrijk om goed na te denken over een plek in de buurt van de school waar meerdere soorten bomen staan. Dit hoeft niet perse een groot bos of park te zijn. Een aantal bomen in een straat zijn ook voldoende.
Tip! De zoekplaten in het boek zijn heel leuk om tussendoor te doen met de hele klas, of als extra opdracht. Bijvoorbeeld op de weektaak of tijdens de inloop.
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
Foto’s
Foto’s van het project in de praktijk:
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Junioruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Nena Heesakkers –
Wat een prachtig vormgegeven, uitgebreid pakket! Naast dat natuurlijk het natuurkundige aspect in dit thema centraal staat, wordt er ook veel aandacht besteed aan activiteiten op het gebied van taal en rekenen.
Het was heel erg leuk om steeds met een raadsel te starten, waarnaar de kinderen al nieuwsgierig werden naar meer kennis over de bijzondere boomsoorten die in dit project langskomen. Heb jij zelf al weleens gehoord van de Welwitschia, de Nangka of de Baobab?
Ik vond het zelf ook heel mooi om te zien hoe het project steeds meer vorm krijgt gedurende het project. Dat maakt het ook echt levendig.
Ik heb het project in het voorjaar uitgevoerd, waarbij we omringd werden door een bosrijke omgeving. Maar er zijn ook activiteiten opgenomen die in het najaar uit te voeren zijn zoals het leren over reizende zaadjes. Of de les ‘De rol van bloemen’ die in de zomer misschien wel extra leuk is als je de mogelijkheid hebt de bloeiende bloemen te gaan bekijken.
Kortom: een veelzijdig project!