In dit project leren de kinderen alles over ziek zijn en het menselijk lichaam. De kinderen helpen de Gorgels en verzamelen kennis in een Gorgelhandboek. Dit handboek hebben ze nodig om aan het eind van het project de Brutelaars te kunnen verslaan. Het project is geschreven bij het boek ‘De Gorgels’ van Jochem Myjer met illustraties van Rick de Haas.
Van de auteur
Voor je ligt het project De Gorgels voor groep 4. Ik heb het project geschreven aan de hand van het boek De Gorgels van Jochem Myjer met de illustraties van Rick de Haas. Het schrijven van dit project was een feest! Heerlijk om in de wereld van de Gorgels te mogen duiken en mee te lezen met Melle die zijn Gorgel wil redden, en de Brutelaars wil verslaan. Neem de kinderen mee op dit avontuur en laat hen leren over ziek zijn en het menselijk lichaam.
Gedurende het project wordt het boek De Gorgels voorgelezen. Wanneer de aanbevolen lesvolgorde wordt aangehouden, vallen de lessen en het verhaal uit het boek mooi samen. Bij aanvang van dit project krijgen de kinderen een brief van de GG, later blijkt dit de Grijze Gorgel te zijn. Hij vraagt de kinderen om zoveel mogelijk kennis over de Gorgels en het menselijk lichaam te verzamelen. Zo leren de kinderen wat je lichaamstemperatuur over je gezondheid zegt, wat ijlen is, welke organen je in je lichaam hebt, waarom je soms moet hoesten, wat een virus is en hoe je witte bloedcellen deze bestrijden, maken ze een samenvatting over verkoudheid en leren zij hoe je ervoor kunt zorgen dat anderen niet verkouden worden. Ook ontdekken ze hoe je op een kalender kunt zien of de Gorgels aan het werk zijn, hoe een vuurtoren werkt en op welke manier je eerste hulp kunt verlenen. De kinderen noteren hun kennis en de gevonden informatie in hun Gorgelhandboek.
Om het project nog meer tot leven te laten komen zijn er in het project suggesties voor het werken in hoeken opgenomen. Zo verstoppen de kinderen zich als Gorgels in een spelles, kijken zij naar vogels in de vogelkijkhoek en leren zij over eerste hulp in de EHBO Gorgelhoek. Door deze hoeken samen met de kinderen in te richten wordt het betekenisvol. Gedurende het thema doen de kinderen meer kennis op en kan er verdieping in de hoeken worden aangebracht. De opbouw van de hoeken is in stappen omschreven, pas het tempo aan de groep en het spel aan. Zo blijft het spelen in de hoeken interessant en uitdagend.
Ik wens je veel plezier met dit project, pas op voor Brutelaars maar bovenal geniet! JOEBELABAMBAM!
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Junioruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.