Zeggen de kinderen in jouw groep weleens NEE? In dit project mag dat!
In dit eigenwijze project voor groep 4 maken de kinderen hun eigen keuzes en gaan ze op reis door het Rijk der Dromen. In dit project leren de kinderen hoe zij hun grens aan kunnen geven en de eigen mening te verwoorden. Het project is geschreven bij het boek ‘De NEEhoorn’ van Marc-Uwe Kling en Astrid Henn.
Van de auteur
Wat leuk dat je ervoor hebt gekozen om met je groep op reis te gaan door het Rijk der Dromen. Samen met de NEEhoorn komen jullie langs bijzondere gebieden zoals Het Heerlijke Hartenwoud, De Wonderlijke Wasplaats, De Superzonnige Zonneheuvel, de Schitterende Zilverzeeën en nog meer verrassende plekken waar de kinderen nog nooit zijn geweest. Op een kaart wordt de reis van de NEEhoorn in de klas bijgehouden. Onderweg komt de NEEhoorn verschillende dieren uit het Rijk der Dromen tegen, maar de NEEhoorn zou de NEEhoorn niet zijn wanneer hij niet zijn eigen keuzes zou maken.
Het maken van een eigen(wijze) keuze is precies wat de kinderen gedurende dit project gaan doen. Bij elke tweede activiteit krijgen zij een keuze in de verwerkingsvorm van de les. Ze kiezen hierbij voor het voorstel van de NEEhoorn, of voor het voorstel van een ander dier uit het Rijk der Dromen. Deze keuze maken zij kenbaar door het uitbrengen van een negatieve stem. Want het is zo fijn om soms nee te mogen zeggen. De activiteit die de minste negatieve stemmen krijgt, wordt vervolgens uitgevoerd. Per activiteit is aangegeven of er een individuele keuze of een groepskeuze wordt gemaakt.
In de loop van het project wordt het boek De NEEhoorn voorgelezen. Wanneer de aanbevolen lesvolgorde wordt aangehouden, vallen de lessen en het verhaal uit het boek mooi samen. In het project is er aandacht voor wereldoriëntatie, waarbij de kinderen leren hoe een regenboog ontstaat en hoe zij een kaart moeten lezen. Er is aandacht voor het aangeven van je grenzen in de sociaal emotionele lessen en het geven van je eigen mening. De lessen taal, rekenen en bewegend leren sluiten aan bij de onderwerpen uit het boek. Vaardigheden die hierbij geoefend worden zijn onder andere het maken van vraagzinnen, schrijven van verschillende categorieën woorden, de tafels en analoog en digitaal klokkijken. Daarnaast is een muziekles opgenomen die aansluit bij het lied Welles Nietes van Jeroen Schipper.
Om het project nog meer tot leven te laten komen is er in het project een suggestie gedaan voor het werken in hoeken. Door het maken van een verteltafel over het Rijk der Dromen komt het project nog meer tot leven, wordt de creativiteit gestimuleerd en oefenen de kinderen met het schrijven van verhalen. Door de verteltafel in stappen te introduceren blijft het spelen interessant en uitdagend.
Ik wens je een mooie reis door het Rijk der Dromen en veel wijsheid bij het maken van eigenwijze beslissingen!
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Junioruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Agnes Dijkstra-Zuiderveen –
Hilarisch verhaal met bijbehorende opdrachten uit het project. Met was aanpassingen is dit project ook uit te voeren in groep 3, ik deed dit aan het begin van het schooljaar. De mens en samenleving activiteiten zijn dan perfect; ze leren hoe je op een goede manier nee moet zeggen en wanneer dit niet handig is, ze leren wat een mening is en op welke manier je die kunt geven en kinderen werken samen aan activiteiten.
De rode draad van het project is een kaart van het Rijk der Dromen. Hier wordt iedere keer weer op terug gegrepen, net als het boek. Je leest het boek niet in één keer voor, maar in stukjes. Dit zorgde bij mijn groep voor extra spanning; wat gaat de NEEhoorn nu weer doen en welke vrienden maakt hij? Daarnaast heeft het project ook keuzemogelijkheden. De klas mag kiezen op welke manier de activiteit uitgevoerd wordt; zoals de NEEhoorn dit aangeeft of een ander dier. Dit kan een alweerwolf zijn of een papasaai. Ook dit zorgde voor de nodige hilariteit.
Ik raad dit project zeker aan, voor zowel groep 4 als groep 3 is het een prima uit te voeren project. Zeker in het laatste half jaar van groep 3 al goed te doen.