Storm en supermarktmanager Albert gaan de supermarkt in en ontdekken samen antwoorden op al Storms vragen.
In dit zeer goed gevulde project voor groep 3 leren de kinderen over de weg van boerderij naar supermarkt, recyclen, diversiteit en kraken ze de streepjescode. Het project is geschreven bij het boek ‘Super!’ van Sanne Ramakers en Merel de Vink met illustraties van Grootzus.
Van de auteur
Boodschappen doet iedereen. Of ze nu online worden besteld of in de fysieke winkelmand worden gedaan: kinderen ontkomen er niet aan. De supermarkt heeft iets magisch; de kassa, het vakkenvullen, de producten die af en aan komen met de grote vrachtwagens. Het roept vragen op. Zo ook bij Storm, de hoofdpersoon uit het boek. Hij neemt de kinderen tijdens dit project mee de supermarkt in en probeert zo het antwoord te krijgen op prangende vragen.
De kinderen leren in dit project over het recyclen van verpakkingen, de weg die producten afleggen naar de supermarkt, diversiteit in eten, maar ook de functie van een streepjescode.
Tijdens de startactiviteit wordt een kistje geïntroduceerd. De kinderen kunnen dit kistje openen door de streepjescode te kraken. Na elke activiteit wordt een deel van de code verdiend, waarmee ze in de slotactiviteit aan de slag gaan. Dan wordt de juiste volgorde van de cijfers bepaald en daarmee het kistje geopend. Naast het kraken van de code bedenken kinderen hun eigen leervragen en ze ontdekken hier tijdens het project de antwoorden op. Het proces kan worden bijgehouden door de vraag- en antwoordbladen in te vullen.
Het project bevat vier lessen met betrekking tot wereldoriëntatie, vier activiteiten voor bewegend leren, denksleutels, spelsuggesties en verschillende thematische activiteiten rondom taal en rekenen. Deze activiteiten zijn passend bij het aanbod voor groep 3. Ze kunnen worden ingezet tijdens een circuit, een inloop of klassikaal. De spelsuggesties zorgen ervoor dat de kinderen spelenderwijs kunnen ontdekken, terwijl ze bezig zijn met rekenen en lezen, zonder dat ze zich er bewust van zijn.
Bij diverse activiteiten staan verschillende niveaus beschreven. Deze niveaus worden weergegeven op de bijlagen. Kies vooraf de juiste bijlage, passend bij het niveau van jouw groep of individuele kinderen.
Het is raadzaam voor aanvang van dit project de rode draad en materialenlijst goed door te nemen en de materialen te verzamelen. Print en lamineer eventueel de bijlagen die je vaker gaat gebruiken.
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Junioruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Nena Heesakkers –
Een onwijs leuk pakket waar je veel kanten mee op kan! Ik heb al erg genoten om het bijbehorende boek ‘Super!’ voor te lezen. De kinderen hadden de verhaallijnen hierin erg goed door. Dat maakt dat de activiteiten die erbij geschreven zijn goed aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen.
Zelf ben ik erg fan van de bewegend leren activiteiten zoals de winkelwagen race om het splitsen van 10 te oefenen of het vakkenvullen om sommen te automatiseren.
Het project is op verschillenden momenten in groep 3 uit te voeren, omdat er verschillende doelen worden aangehaald. Denk aan het oefenen van de eerst geleerde letters aan het begin van het jaar, maar ook de sch- klank die later in het jaar pas aan bod komt.
Zelf heb ik het ook ingezet in een wisselende samenstelling (groep 2-3-4) en ik vond het voor groep 4 ook echt een meerwaarde.
Het themapakket, een apart product, zou ik er zeker bij aanraden om je spel en hoeken een boost te geven! De supermarkt die wij in de klas als spelhoek hadden, kreeg op die manier meer verdieping.
Een dikke, vette aanrader dus!