In dit project voor groep 4 ontdekken de kinderen meer over het bos en zijn bewoners. Ze helpen de Bosbende bij hun missie de bossen te redden. De kinderen verwerken hun ervaringen in hun missieboek. Ter afsluiting richten ze een tentoonstelling in over de geheimen van het wilde woud, waarmee ze anderen stimuleren meer zorg te dragen voor de natuur. Het project is geschreven bij het boek ‘De wonderen van het bos‘ van Mack van Gageldonk.
Van de auteur
Om zorg te kunnen dragen voor de natuur is het belangrijk dat kinderen kennismaken met planten en dieren. Zo kunnen ze zich verwonderen en leren ze de natuur te waarderen. Vaak binden we onszelf pas persoonlijk aan iets of iemand als we zijn naam kennen, dan kan er een band ontstaan. Door het vergroten van de kennis bij de kinderen over het bos werk je tijdens dit project aan hun verbinding met de natuur. Vanuit deze verbinding daag je de kinderen uit om voor deze natuur te zorgen. Duurzaam leven wordt dan geen verplichting, maar een verlangen van binnenuit. Door het bijzonder geïllustreerde boek De wonderen van het bos van Mack van Gageldonk ontdekken de kinderen meer verrassende geheimen over het bos en zijn bewoners. Ook ik ben, tijdens het ontwerpen van de activiteiten, weer dichter bij de natuur gekomen.
Met dit project laat je de kinderen de waarde van het bos inzien. De kinderen gaan op avontuur met De Bosbende. Zij vragen om hulp bij hun missie om de bossen te redden. Elke activiteit start met een missiebrief van de Bosbende. In hun eigen missieboek verwerken de kinderen bij elke activiteit hun opdracht. Het missieboek is aan het eind van dit project gevuld met kennis en ervaring van het kind. De opgedane kennis en ervaring delen ze tot slot in een door hen zelf ontworpen tentoonstelling over de geheimen van het wilde woud.
Tijdens de wereldoriënterende activiteiten ontdekken de kinderen dat planten naar het licht groeien, ontdekken ze het ondergrondse bos en leren ze over fotosynthese. Daarnaast vergroten ze hun onderzoeksvaardigheden door allerlei kenmerken van een eigen gekozen bosdier te verzamelen en te presenteren met een lapbook.
De lessen om de groepsvorming te stimuleren zijn een belangrijk onderdeel van het project. Een goede sfeer in de klas is een belangrijke basis voor de kinderen om tot leren te komen en verdient daarom alle aandacht. Zo stimuleren de activiteiten een gevoel van saamhorigheid en vertrouwen Ook oefenen de kinderen het samenwerken en het geven van complimenten.
De taal- en rekenactiviteiten maken onderdeel uit van de Bosbende missie en zijn lekker bewegend, spelenderwijs of creatief. Bij taal vergroten de kinderen hun woordenschat en oefenen ze de spelling van open en gesloten lettergrepen en samengestelde woorden. Bij rekenen oefenen ze optellen tot de 100, klokkijken en ruimtelijke oriëntatie.
Kinderen in groep 4 spelen nog graag rollenspel, vaak in het klein met Playmobil, Lego of andere karakters. Om alle opgedane kennis te verwerken en een plek te geven in het brein van de kinderen, worden er een aantal suggesties gegeven voor spel in de themahoek.
Het is handig om de missiebrieven en de missieboeken vooraf te prepareren. In het lesrooster vind je mijn aanbeveling voor de volgorde van de activiteiten en wat er vrij te plannen is. Met behulp van de materialenlijst kun je eenvoudig overzien welke materialen je allemaal nodig hebt per activiteit.
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
Foto’s
Foto’s van het project in de praktijk:
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Junioruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Jc van den Hurk (geverifieerde eigenaar) –
Wij hebben met beide groepen 4 bij ons op school dit project gebruikt. We hebben ons thema over Kleine beestjes (vanuit de methode Staal Taal – Klein) gecombineerd met dit project. Doordat onze school dichtbij het bos staat, konden we tijdens dit project ook 2x echt naar het bos om daar op zoek te gaan naar herfstmaterialen en kleine beestjes.
Het project geeft veel ideeën aan: Van wereldorientatie nav dit boek, tot spellingsopdrachten, rekenopdrachten, maar ook (en daar waren wij blij mee) sociaal emotionele opdrachten voor de groepsbinding. Allemaal passend binnen het bos thema.
Het maken van het lapbook was voor de kinderen het grootste succes. Hier hebben we meerdere lessen over gedaan, om ze de rust te geven. De resultaten zijn heel mooi.
In het missieboek schrijven was na elke themales wel een investering, wat niet altijd even goed lukte. (ook qua schrijven voor de kinderen op deze leeftijd nog). De momenten dat het lukte, hebben we het wel opgepakt.
Kortom: Aanrader!
Joke vd Hurk – Leerkracht groep 4, Louise de Coligny (Ede)
Nena Heesakkers –
Weer een boordevol, rijk project van Junioruniversiteit. Ik heb het zelf uitgevoerd in de lente/zomer. Het is dan leuk wanneer de groenrijke omgeving voor de kinderen extra aantrekkelijk wordt. Maar door de groepsactiviteiten vind ik het ook een aanrader voor de start van groep 4. eventueel 4/5 bij een combinatiegroep. Of halverwege/eind groep 3/4 als je die combi hebt.
Naast, natuurlijk, veel kennis over het bos en bosdieren, vond ik de activiteiten ook goed aansluiten bij de doelen, als optellen over het tiental, samengestelde woorden, open en gesloten lettergrepen (/klankgroepen).
Het boek was nieuw voor mij, maar vond ik heel erg geschikt voor de leeftijdsgroep.