In dit project voor groep 4 ontdekken de kinderen meer over het bos en zijn bewoners. Ze helpen de Bosbende bij hun missie de bossen te redden. De kinderen verwerken hun ervaringen in hun missieboek. Ter afsluiting richten ze een tentoonstelling in over de geheimen van het wilde woud, waarmee ze anderen stimuleren meer zorg te dragen voor de natuur. Het project is geschreven bij het boek ‘De wonderen van het bos‘ van Mack van Gageldonk.
Lesdoelen
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Junioruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Foto’s
Foto’s van het project in de praktijk:
Jc van den Hurk (geverifieerde eigenaar) –
Wij hebben met beide groepen 4 bij ons op school dit project gebruikt. We hebben ons thema over Kleine beestjes (vanuit de methode Staal Taal – Klein) gecombineerd met dit project. Doordat onze school dichtbij het bos staat, konden we tijdens dit project ook 2x echt naar het bos om daar op zoek te gaan naar herfstmaterialen en kleine beestjes.
Het project geeft veel ideeën aan: Van wereldorientatie nav dit boek, tot spellingsopdrachten, rekenopdrachten, maar ook (en daar waren wij blij mee) sociaal emotionele opdrachten voor de groepsbinding. Allemaal passend binnen het bos thema.
Het maken van het lapbook was voor de kinderen het grootste succes. Hier hebben we meerdere lessen over gedaan, om ze de rust te geven. De resultaten zijn heel mooi.
In het missieboek schrijven was na elke themales wel een investering, wat niet altijd even goed lukte. (ook qua schrijven voor de kinderen op deze leeftijd nog). De momenten dat het lukte, hebben we het wel opgepakt.
Kortom: Aanrader!
Joke vd Hurk – Leerkracht groep 4, Louise de Coligny (Ede)
Nena Heesakkers –
Weer een boordevol, rijk project van Junioruniversiteit. Ik heb het zelf uitgevoerd in de lente/zomer. Het is dan leuk wanneer de groenrijke omgeving voor de kinderen extra aantrekkelijk wordt. Maar door de groepsactiviteiten vind ik het ook een aanrader voor de start van groep 4. eventueel 4/5 bij een combinatiegroep. Of halverwege/eind groep 3/4 als je die combi hebt.
Naast, natuurlijk, veel kennis over het bos en bosdieren, vond ik de activiteiten ook goed aansluiten bij de doelen, als optellen over het tiental, samengestelde woorden, open en gesloten lettergrepen (/klankgroepen).
Het boek was nieuw voor mij, maar vond ik heel erg geschikt voor de leeftijdsgroep.