Heb je wel eens stil gestaan bij het feit dat Nederlanders een heel eigenwijs volkje zijn? In dit project leren de kinderen alles over Nederland, de verschillende culturen, de gebruiken en gewoontes die zo typisch zijn voor ons land. Dit project is gemaakt bij het boek ‘Dit boek gaat over Nederland’, geschreven door Kristi Freijssen, met illustraties van Agnes Loonstra. Het project bevat tevens een speciaal lied in MP3 formaat van Jeroen Schipper.
Van de auteurs
In Nederland mag je zijn wie je wilt zijn.
Verliefd worden op wie je leuk vindt.
Een glitterjurk dragen of een roze hoge hoed.
Alles is mogelijk in dit fijne landje.
Voor je ligt het project Dit is Nederland voor groep 3 en 4. Het laat zien wat voor eigenwijs en kleurrijk volkje we zijn. Het neemt je mee op reis langs alle verschillende culturen en gewoonten die ons land rijk is. Dit project is geschreven bij ‘Dit boek gaat over Nederland’ van Kristi Freijssen.
De rode draad in dit project is het compleet maken van het lied NEEderland geschreven door Jeroen Schippers. Aan het begin van het project krijgen de kinderen de instrumentale versie van het lied te horen. Gedurende het uitvoeren van de lessen ontvangen zij steeds een nieuwe zin, welke ze proberen op de juiste plek in de tekst te plaatsen. Als alle lessen zijn uitgevoerd, beluisteren zij het complete lied.
De wereldoriëntatie lessen staan in het teken van de verschillende nationaliteiten die er in Nederland wonen. De kinderen ontdekken dat we met alle verschillende nationaliteiten bij elkaar ook allemaal Nederlanders zijn. Ze laten de kinderen nadenken over hun eigen gewoontes en verschillende feesten die we vieren. Daarnaast leren ze alles over de verschillende soorten molens die we hebben.
De overige activiteiten staan in het teken van bewegend leren, rekenen en taal. De kinderen gaan oefenen met het maken van sprongen van 2, 5 en 10, breiden hun woordenschat over vervoersmiddelen uit, lezen leesteksten over Nederlandse uitvindingen en organiseren een eigen Koningsdag waarbij ze veel gaan rekenen.
We geven ook diverse taalsuggesties die je kunt toepassen op de rijk geïllustreerde platen uit het boek. Op deze manier heb je verschillende aanknopingspunten om taaldoelen te combineren met de informatie uit het boek en de verhalen van de kinderen. Daarnaast vind je een suggestie voor het aanleren van een heuse klompendans die je tijdens de slot van het project kunt uitvoeren.
Om het project tot leven te laten komen biedt dit project verschillende spelsuggesties. De kinderen gaan aan de slag met het repareren van hun fiets bij de fietsenmaker en ontdekken in de bouwhoek welke typisch Nederlandse bouwwerken er bestaan.
Maak een planning aan de hand van de lessen en activiteiten. Je kunt het aanbod verspreiden over meerdere weken of geclusterd aanbieden. We hebben de ideale volgorde van de lessen in het lesrooster aangegeven.
We hopen dat dit project ervoor zorgt dat de kinderen beseffen dat Nederland een heel fijn land is om in te leven. Je kunt zijn wie je wilt en vieren wat je wilt! Hup Neederland!
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Junioruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
arina.vangelder –
Dit project heb ik ingezet tijdens de Kinderboekenweek 2024, Nederlanders zijn een eigenwijs volkje!
Nederland heeft veel gewoonten, gebruiken, cultureel erfgoed en verschillende culturen. Mert dit project en het bijbehorende boek Dit boek gaat over Nederland leren de kinderen veel over hun eigen land. Wereldoriëntatie, reken, taal en bewegend leer activiteiten, muziek en ook spel staan centraal in dit project. Na iedere les krijgen de kinderen een zin uit een lied en aan het eind van het project is er zo het lied NEEderland. De lessen hebben verschillende groeifases zodat ze geschikt zijn voor verschillende niveaus binnen groep 3 en 4. Sommige lessen kunnen prima een onderdeel van de methodes, die wellicht gebruikt worden, vervangen.
Tio: Ik heb dit project gebruikt in mijn groep 2/3 naast het project Dit boek gaat over Nederland van Kleuterunivrsiteit voor groep 2. Veel grote kringen kunnen zodoende met de hele groep plaatsvinden en de verwerking is dan verschillend. Erg leuk en fijn om op niveau aan hetzelfde thema te werken.
Ik ga dit project zeker nog een keer gebruiken; wellicht rondom de tijd voorafgaand aan Koningsdag. Dikke aanrader dit project en de betrokkenheid is enorm.
Agnes Dijkstra-Zuiderveen –
Erg fijn project om mee te werken in groep 3; ook aan het begin van het schooljaar in te zetten. Dit komt doordat er meerdere groeifasen beschreven worden, waardoor de moeilijkheid aan te passen is. Mijn groep 3 vond het een erg interessant project, smulden van alle weetjes en hebben veel geleerd over ons eigenwijs volkje. Het begint best klein; je eigen omgeving en stap voor stap werk je steeds breder; Nederland.
De stamppotrace was een groot succes in mijn klas en dit hebben we meerdere keren gespeeld op verschillende manieren. Zo oefenden kinderen met het verder tellen vanaf een bepaald getal. Ze stampten als het ware de ingrediënten (en getallen) in de stamppot.
De rode draad van het project vond ik erg leuk; de kinderen konden regels uit een lied verdienen bij de activiteiten, waardoor er aan het einde van het project een lied ontstaat.
Ik raad dit project zeker aan om te gebruiken. Het is ook goed inzetbaar in een groep 3-4 combinatie door de verschillende groeifasen. Dit project komt zeker nog een keer terug!