In dit project beleven de kinderen avonturen in het bos samen met Dolfje Weerwolfje en Flier. Ze leren het verschil tussen dag- en nachtdieren, over verschillende huizen van dieren en over verschillen en gelijkenissen tussen elkaar. Een ideaal project voor het eerste half jaar in groep 3. Dit project maakt gebruik van de AVI-boeken ‘Pak me dan!’ en ‘Ik ben net als jij’, geschreven door Paul van Loon en geïllustreerd door Hugo van Look.
Van de auteur
Dit project is gemaakt op basis van boeken, geschreven door een zeer bekende kinderboekenheld. We vonden het een eer om bij deze boeken een project te ontwikkelen waarmee je gedurende een aantal weken in de klas aan de slag kunt.
Dit project is geschreven bij de AVI-boeken Pak me dan! (AVI START) en Ik ben net als jij (AVI M3). Dolfje en Flier dagen de kinderen uit met verschillende opdrachten en nemen de kinderen op deze manier mee door beide boeken. Het project biedt veel aanknopingspunten om de boeken samen te lezen, waardoor het vooral geschikt is voor de eerste helft van het schooljaar.
In dit project staan twee onderwerpen centraal. De kinderen leren alles over de dieren in het bos. Bijvoorbeeld het verschil tussen dag- en nachtdieren, hoe dieren met elkaar communiceren en waar deze dieren leven. Daarnaast besteedt het project aandacht aan uiterlijke en innerlijke kenmerken van de kinderen zelf. Ze gaan hierbij kijken naar verschillen en overeenkomsten bij elkaar.
Naast de lessen wereldoriëntatie vind je in het project ook lessen voor bewegend leren. Deze manier van verwerken zorgt in onze ervaring bij veel kinderen voor enthousiasme en betrokkenheid. Er zijn diverse reken- en taaldoelen gekoppeld aan actieve werkvormen, waarbij de boeken altijd centraal staan. Zo helpen de kinderen Dolfje bij het maken van kippensoep, sorteren ze woorden op de beginklank en mkm-woorden en oefenen zij met de cijfersymbolen met behulp van de kippenbingo.
Je maakt een planning aan de hand van de lessen en de activiteiten waarbij je het aanbod kunt verspreiden over meerdere weken of je kiest voor een geclusterd aanbod. We hebben de ideale volgorde van de lesaanbieding in het lesrooster beschreven. De losse activiteiten in het project kun je op elk gewenst moment inzetten. Zo kun je de activiteiten als inloop, in een circuit of klassikaal uitvoeren, afhankelijk van wat bij jouw groep past. De kinderen gaan bijvoorbeeld oefenen met de getallenlijn, begrijpend lezen en maken sommen tot vijf.
Om het project meer tot leven te laten komen raden we je aan verschillende vormen van spel te introduceren. Door deze hoeken samen met de kinderen op te bouwen maak je het voor hen betekenisvol. Doordat ze gedurende het thema steeds meer kennis opdoen, komt er meer verdieping in het spel. We laten dit zien door de spelvormen te omschrijven in stappen. Introduceer het spel in de hoeken stap voor stap en pas het tempo aan je groep aan. Op deze manier blijft het spelen in de hoeken interessant en stel je de kinderen in staat steeds nieuwe ontdekking te doen.
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
In de praktijk
Bekijk ook eens dit artikel uit Junioruniversiteit magazine over het gebruik van dit project in de klas (klik op de afbeelding):
Foto’s
Foto’s van het project in de praktijk:
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Junioruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
marleendekloet –
Aanrader!
Dolfje weerwolfje is een ontzettend leerzaam project waarbij de leerlingen van alles leren rondom de boeken “Pak me dan” en “Ik ben net als jij” van Paul van Loon. De leerlingen gaan aan de slag met de kenmerken van nachtdieren, Tijdens het project verzamelen de leerlingen puzzelstukjes als rode draad waardoor er een mooie koppeling gemaakt wordt tussen de verschillende activiteiten. Heel leuk dat de boeken die voor het project gebruikt worden passend zijn bij het niveau in groep 3 waardoor je deze dus ook kan gebruiken voor klassikaal lezen waarna je met elkaar aan de slag kunt met de opdrachten uit het project.
Sanne Stam –
Een heel fijn project!
Dit is een heel leerzaam project, wat goed in te zetten is begin groep 3. De rode draad met de puzzelstukje is erg aansprekend. Wat heel waardevol was dat het project geschreven is bij de leesboeken ‘Pak me dan’ en ‘ik ben net als jij’, hierdoor kan de groep ook klassikaal meelezen. Leerlingen die al verder zijn met lezen kunnen zelfstandig boeken van Dolfje lezen, wat de betrokkenheid alleen maar meer vergroot.
De activiteiten sluiten goed aan bij de belevingswereld van de kinderen. De kleur de code was een grote hit.