Deze handreiking is bedoeld ter inspiratie om het spellingsonderwijs anders vorm te geven. Hierin wordt beschreven hoe je onder andere circuits kunt inzetten met de spellingspakketten van Junioruniversiteit. Deze werkwijze kan jou als leerkracht helpen bij het verrijken van je eigen lessen, waarbij de methode die je op school gebruikt leidend kan blijven.
Van de auteur
Voor je ligt het pakket ‘Handreiking spellingspakketten’, bedoeld als een handreiking ter inspiratie van het anders vormgeven van het spellingsonderwijs in jouw groep. Je kunt de spellingsspellen los aanbieden binnen jouw huidige spellingsonderwijs. Ze zijn ook goed te combineren met de spellingspakketten van Junioruniversiteit.
In dit pakket vind je informatie over het spellingsonderwijs als één geheel, waar de spellingsspellen slechts een onderdeel van uitmaken. Op deze wijze zijn de spellingsspellen inzetbaar om kinderen spelenderwijs te laten leren, maar kunnen ook remediërend en heel doelgericht ingezet worden.
In dit pakket lees je over hoe je de spellen doelgericht, zowel preventief als remediërend, in kunt zetten, hoe je toetsresultaten kunt analyseren en hiernaar kunt handelen, maar ook over hoe je de combinatie observeren, noteren en controleren goed kunt wegzetten. Je leest over hoe je meer uitdaging kunt bieden en hoe je samen met de kinderen steeds leerlinggestuurder kunt gaan werken.
Spelling is een vak dat dagelijks terugkomt op het lesprogramma. De ene dag is dit een spellingscategorie en de andere dag staat in het teken van werkwoordspelling. In 2018 startte ik mijn baan in het onderwijs in de bovenbouw, waarbij we destijds werkten met unitonderwijs. Dat hield voor mij in dat ik de taal- en spellingslessen verzorgde voor de gehele bovenbouw. Daar stuitte ik direct op een aantal problemen: niet alleen de spellingsresultaten waren laag, maar ook de motivatie en werkhouding van de kinderen waren ondermaats. Zij vonden de spellingslessen niet leuk en al deze factoren samen zorgden ervoor dat ik op zoek ben gegaan naar andere manieren van lesgeven om de spellingslessen weer leuk te maken. Ik heb me laten inspireren door spelenderwijs leren en begon te experimenteren met het maken van spellingsspellen.
Voor mij waren een aantal aspecten heel belangrijk bij het maken van de spellingsspellen. Ik wilde dat de kinderen samen van en met elkaar leren, door middel van makkelijk toepasbare spellen. Ik wilde langdurig inzetbare spelletjes ontwerpen die niet meegaan met een hype en daardoor altijd relevant en leuk blijven. Daarnaast was het voor mij belangrijk om alleen een winelement toe te passen wanneer het om een kansspel gaat, zodat het spelen toegankelijk blijft voor alle kinderen. Het maakt op deze manier niet uit in welke groepssamenstelling de spellen worden gespeeld. En tot slot vond ik het belangrijk dat de uitleg van het spel makkelijk is, zodat de kinderen het snel kunnen spelen.
De gemaakte spellen paste ik toe in mijn lesgeven, waarbij ik ze gebruikte als verrijking van de methode. De spellingslessen die ik gaf waren nog steeds methode gestuurd. In het jaar dat volgde verbeterde ik de spellen en inmiddels zijn de spellingsspellen een vast onderdeel van mijn lesgeven en heb ik de spellingsmethode losgelaten, op de opbouw en toetsen na. Een spelllingsweek bestaat voor mij nog steeds uit vijf dagen spellingsles geven, maar alleen de maandag en de woensdag zijn instructielessen.
Op dinsdag en donderdag geef ik mijn spellingsles vorm door spellingcircuits en de vrijdag is een herhalingsles. Deze herhalingsles is wekelijks anders. Ik gebruik de dagen daarvoor om te observeren en aan de hand van mijn observaties richt ik deze les in. Omdat ik de opbouw en de toetsen van de methode wel aanhoud, heb ik een cyclus van vier weken. Deze handreiking is ingericht op mijn programma, maar de spellingsspellen hoeven niet op deze manier ingezet te worden.
In mijn ervaring is deze werkwijze om het spellingsonderwijs aan te bieden een enorme verrijking. Niet alleen de spellingsresultaten stijgen, maar ook het plezier. En dat is misschien nog wel belangrijker.
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.