De insecten in Keverburg hebben hun jaarlijkse kookwedstrijd. Ze maken de meest bijzondere gerechten, maar wie zal er winnen?
In het project voor groep 3 ontdekken de kinderen dit en worden ze uitgedaagd om mee te doen aan de kookwedstrijd ‘Heel groep 3 kookt’. Het project is geschreven bij het boek ‘Heel Keverburg kookt’ van Geertje Aalders en Bibi Dumon Tak.
Van de auteur
Insecten zijn er overal. Maar wat de insecten in dit boek meemaken, is wel heel bijzonder: een kookwedstrijd! In het project doe je samen mee aan de kookwedstrijd Heel groep 3 kookt.
Het project start met de verschijning van een flyer. De kookwedstrijd Heel Keverburg kookt wordt aangekondigd. Elke activiteit start met een juryrapport, daarin beoordeelt de cicade de gerechten van de deelnemers op smaak, geur, kleur en vorm. Aan het eind van elke activiteit krassen de kinderen het vakje deelnemer van het juryrapport open. Ze komen er dan achter over welke deelnemer het juryrapport gaat.
Naast diverse betekenisvolle activiteiten voor taal en rekenen bevat het project activiteiten voor wereldoriëntatie, bewegend leren en spel. Om de betrokkenheid te vergroten worden de kinderen gedurende het project uitgedaagd zelf gerechten en/of recepten te maken en te schrijven tijdens hun spel. Zo ontstaat Heel groep 3 kookt. De gerechten en recepten waar zij het meest trots op zijn krijgen een plek op de verkiezing wand door middel van een foto, tekening, geschreven recept of tekst. Zodra alle juryrapporten van de deelnemers van Heel Keverburg kookt zijn onthuld, is het tijd om een winnaar te kiezen van hun eigen wedstrijd. Alle kinderen mogen op hun favoriete gerecht stemmen. Na de bekendmaking van de winnaar is het tijd om het thema feestelijk af te sluiten met het gewonnen gerecht uit Keverburg: poep op een bedje van poep.
De ideale volgorde van de lesaanbieding wordt in het lesrooster beschreven. Ik raad je aan deze aan te houden, zodat het begin en eind kloppend is. De losse activiteiten in het project kun je op elk gewenst moment inzetten tussen de begin- en eindactiviteiten.
Voor veel activiteiten staan meerdere niveaus beschreven. Ook in de bijlagen zijn de verschillende niveaus terug te vinden. Het is aan te raden om van tevoren alles goed door te lezen en de niveaus te kiezen die het beste passen bij jouw groep. Zo is het project van halverwege groep 3 tot eind groep 3 in te zetten.
Tijdens dit project is er veel ruimte voor spel vanwege het doel het thema tot leven te brengen. Door de kinderen betekenisvolle context aan te bieden die zij nodig hebben voor het spel, zijn de lessen voor hen veel interessanter. Gedurende het thema komt er steeds meer verdieping in het spel. Zorg voor nieuwe spelimpulsen door het toevoegen van nieuw (knutsel)materiaal, prikkelende vragen of opmerkingen. Op deze manier blijft het ontwerpen van een ideaal gerecht uitdagend en interessant.
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Junioruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.