In dit mooie project voor groep 7 en 8 leren de kinderen alles over hun eigen kwaliteiten en interesses aan de hand van droomverhalen van bekende vrouwen. Een project wat vele burgerschapsdoelen behelst en de kinderen laat nadenken over een passende toekomstdroom. Dit project is ontwikkeld aan de hand van het boek ‘Het begint met een droom’ van Babs Gons & Femme ter Haar.
Van de auteur
Ik droomde er vroeger van om prinses te worden, maar de prinsen wandelden niet bepaald voorbij in mijn dorp. Toen wilde ik dierenarts worden, maar ik was wel een beetje bang voor bloed en spuiten. Pas veel later wilde ik juf worden. Het is fijn als je voor ogen hebt wat je zou willen bereiken in de toekomst. Durven dromen, zoals ook de vrouwen in het boek dit deden, om zo te kunnen worden wat je wilt. Het begint tenslotte allemaal met een droom.
In het boek Het begint met een droom staan de verhalen van 20 heldinnen, van vroeger en nu. Ze hadden allemaal een droom en hebben hard gewerkt om deze te bereiken. Niet alleen door hun doorzettingsvermogen en hun geloof in zichzelf, maar ook doordat zij wisten waar hun kracht lag. De kinderen ontdekken aan de hand van de verhalen van deze helden waar zij zelf goed in zijn en wat zij leuk vinden.
Tijdens het project gaan de kinderen aan de slag met de verschillende dromen van deze vrouwen. Zij nemen tutorials op zoals vlogster Nikkie de Jager, bestuderen de sterren zoals Ewine van Dishoeck of schrijven verhalen zoals als schrijfster Annie M.G. Schmidt. Ondertussen leren zij onder andere over verschillende leenwoorden en weetwoorden, werken met een assenstelsel, met het metriek stelsel en het bedenken van een verhaal met een duidelijke verhaalopbouw. Daarnaast bevat het project doelen rondom burgerschap, aangeboden in de betekenisvolle context van deze verhalen.
Na elke opdracht kijken de kinderen naar de vaardigheden die horen bij de droom van de hoofdpersoon. Zij onderzoeken of ze deze bij zichzelf herkennen. Ook reflecteren ze op de uitvoering van de opdracht. Ze bekijken of deze past bij hun eigen interesses. Deze reflectie verwerken ze in de vorm van een dromenvanger. Deze geeft hen aan het eind van het project een compleet beeld over hun eigen kwaliteiten en vaardigheden.
Aan het eind van groep 8 verlaten de kinderen de basisschool en zetten zij een nieuwe spannende stap richting hun toekomst. Voor het eerst moeten ze echt gaan nadenken over wat ze later zouden willen en dat is voor de meesten van hen nog erg vroeg. Veel van hen hebben totaal geen benul van waar ze goed in zijn en waar hun interesses nu werkelijk liggen. Met dit project zorg je voor meer bewustwording van de kwaliteiten die kinderen bezitten. Het boek staat vol met wereldverbeteraars, slimmeriken, sportvrouwen, dokters, schrijfsters, politica’s, leiders en moeders. Het project biedt een mooie inkijk in de mogelijkheden die er zijn en laat kinderen ontdekken waar ze zelf in uitblinken.
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Junioruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.