In dit project voor groep 4 neemt Einstein de kinderen mee op een speurtocht door het hersenhotel. De kinderen leren alles over de werking van de hersenen, onbewuste processen, dementie en nog veel meer. Dit project is geschreven bij het boek ‘Het Hersenhotel’, van Marja Baseler, Annemarie van den Brink en Tjarko van der Pol.
Van de auteur
Wat leuk dat je het project Het Hersenhotel voor groep 4 hebt aangeschaft. Ik heb het project geschreven aan de hand van het boek Het Hersenhotel van Marja Baseler en Annemarie van den Brink met illustraties van Tjarko van der Pol. Het verhaal speelt zich af in het Hersenhotel, waar Nikki en Sam een speurtocht lopen door de verschillende (hersen)kamers van het hotel. Tijdens het lezen van het boek komen de kinderen steeds meer te weten over de werking van de hersenen.
In dit project staan de brieven van Albert Einstein centraal. De kinderen ontvangen de eerste brief tijdens de startactiviteit. In deze brief vertelt Einstein dat hij de laatste tijd zeer vergeetachtig is en niet weet waarvoor alle kamers in het hersenhotel zijn. De kinderen gaan de verschillende hersenkamers voor Einstein verzamelen op een talentenposter. Door de vragen van Albert Einstein te beantwoorden, leren zij van alles over de werking van de hersenen en wat er voor nodig is om je hersenen gezond te houden. Daarnaast leren ze over de talenten die de verschillende gebieden in het brein hebben.
Na afloop van elke les beschrijven de kinderen hoe Einstein zijn probleem het beste kan oplossen. Dit doen zij door middel van de antwoordkaart onderaan de brief. Bij de lessen die gekoppeld zijn aan de rode draad kunnen de kinderen een hersenkamer verdienen voor de talentenposter.
Beweging is een goed middel om je hersenen in topconditie te houden. De kinderen worden in dit project niet alleen uitgedaagd om te bewegen bij de bewegend leren activiteiten, maar ook regelmatig bij de andere lessen en activiteiten.
Het advies is een planning te maken aan de hand van de lessen en de activiteiten waarbij je het aanbod kunt verspreiden over meerdere weken. De ideale volgorde van de lessen staat beschreven in het lesrooster. Wanneer je deze volgt, worden eerst de wereldoriëntatie lessen aangeboden, gevolgd door bewegend leren, taal- en overige activiteiten. De losse activiteiten in het project kun je op elk gewenst moment inzetten. Deze activiteiten bestaan uit aanvullende taal- en rekenactiviteiten.
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Junioruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.