Dit gratis miniproject voor groep 3 geeft inzicht in de werkwijze van de reguliere Junioruniversiteit projecten. Aan de hand van het boek ‘Willewete Verkeer’, van Sanne Ramakers, Merel de Vink en Thomas van Oostrum, leren de kinderen alles over de geschiedenis van de auto, de verkeersregels en het verkeer van nu.
Van de auteur
Voor je ligt het gratis miniproject Willewete Verkeer voor groep 3. Met dit project laten we je graag de werkwijze van onze Junioruniversiteit projecten zien. Het geeft je een korte indruk van de opbouw van een project zodat je kunt bekijken of de werkwijze passend is bij die van jou of van jouw school.
De projecten van Junioruniversiteit zijn altijd gebaseerd op een boek. De boeken laten kinderen doen verwonderen en beantwoorden hun vragen. Dit miniproject, gebaseerd op het boek ‘Willewete Verkeer’ van Sanne Ramakers, Merel de Vink en Thomas van Oostrum, laat zien hoe mooie illustraties en interessante feitjes kinderen op geweldige wijze kunnen inspireren en informeren. Het mini-project biedt vijf lessen rondom het verkeer. In deze lessen leren de kinderen over de geschiedenis van de auto, de verschillende soorten verkeersborden en hun betekenis, en praten zij over de huidige vervoersmiddelen. Daarnaast gaan ze aan de slag met mondelinge communicatie, tellen in sprongen en het meten van afstand binnen de betekenisvolle context van het thema.
De projecten van Junioruniversiteit zijn geschreven voor en door leerkrachten. We willen je ondersteunen met het betekenisvol aanbieden van thema’s in de klas. De projecten starten altijd met een rode draad; deze neemt de kinderen mee gedurende het project. Ze verzamelen bijvoorbeeld informatie, ontvangen brieven van een fictief persoon of lossen raadsels op. Vervolgens biedt het project een stevige basis voor de lessen wereldoriëntatie rondom het thema. Deze lessen zorgen ervoor dat de kinderen de kennis krijgen die ze nodig hebben om met het thema uit de voeten te kunnen. Daarnaast biedt een project suggesties voor taal, rekenen, bewegend leren en spel. De projecten kun je ook prima inzetten naast een methode die je gebruikt, en vormen zo een mooi aanvullend aanbod.
De reguliere projecten bieden over het algemeen genoeg lessen en activiteiten waarmee je vier weken kunt vullen. De projecten worden geopend met een pakkende startactiviteit en eindigen met een slotactiviteit. Thematisch werken is een enorme verrijking voor kinderen. Door hen een betekenisvolle context aan te bieden zijn de lessen voor hen veel interessanter. Mijn wens is dat je deze conclusie ook zelf ook kunt trekken na het voltooien van deze lessen uit dit gratis project.
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.