In dit creatieve project word je meegenomen in de wereld van de moderne kunst. De kinderen leren wat kunst is, ontdekken dat zij zelf kunstenaar zijn, houden een portfolio bij en vullen gezamenlijk een museum die feestelijk geopend wordt. Het project is geschreven bij het boek ‘Is dà t kunst?’ van Thijs Demeulemeester en Aart-Jan Venema.
Van de auteur
Gedurende het schrijven aan dit project is er een wereld voor mij opengegaan. De diversiteit van moderne kunst en de bijzondere kunstwerken zijn telkens een verhaal op zich. Voor kinderen biedt dit project de mogelijkheid om hun fantasie en creativiteit de vrije loop te laten want werkelijk alles kan kunst zijn!
Het project start met het binnenwandelen in een leeg museum. Er zijn lege lijsten en sokkels maar er is geen kunst te bekennen. Aan de kinderen de taak om het museum te vullen met moderne kunstwerken. Naarmate het project vordert zullen ze zich dan ook steeds meer ontplooien tot echte kunstenaars. Ze leren wat kunst is, maken kennis met kunstgeschiedenis, houden een portfolio bij, schrijven teksten die tot denken aanzetten, huren kunst van een kunsthandelaar, maken een kunstwerk in stukken weer compleet en pakken een speeltoestel op het plein helemaal in net als bekende kunstenaars dat hebben gedaan. Tot slot wordt het goedgevulde museum voor moderne kunst feestelijk geopend.
Om het project nog meer tot leven te laten komen zijn er suggesties voor het werken in hoeken opgenomen. In de schilderhoek worden schilderijen gemaakt met verschillende technieken en in het atelier krijgt afval een nieuw leven als kunstwerk. De spelhoek ‘museumwinkel’ is onmisbaar in ieder museum. Hier worden de kaartjes gecontroleerd en souvenirs verkocht. In de spelhoek ‘het museumcafé’ wordt nagepraat over kunst met behulp van de museumpraatkaarten. Mijn advies is om de schilderhoek en het atelier al vroeg in het project in te richten zodat er veel kunst kan worden gemaakt. Met de spelhoeken ‘museumwinkel’ en ‘museumcafé’ bereid je de opening van het museum voor. De opbouw van alle hoeken is in stappen beschreven. Pas het tempo aan de behoeftes van de kinderen aan. Voeg steeds elementen toe om het spel in de hoeken interessant en uitdagend te houden.
Het project biedt lessen voor wereldoriëntatie, taal, rekenen en bewegend leren, aangevuld met spel in hoeken. Deze manier van werken zorgt voor hoge betrokkenheid en enthousiasme bij de kinderen. Naast deze lessen zijn aanvullende suggesties gegeven van activiteiten die goed passen bij de kunstwerken die in het boek beschreven worden.
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Junioruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
mandyhogendorp –
Een leuk opgebouwd project dat start in een leeg museum. Wijzelf hebben de lijsten uit het project gebruikt en lijsten van purschuim gemaakt. Kinderen staan meteen aan en hebben zin om aan de slag te gaan in de hoek ‘het atelier’ om kunst te maken voor het museum. Door dit project te volgen komen de kinderen in aanraking met veel verschillende soorten kunst: oude kunst tot moderne kunst. En wat valt er dan onder moderne kunst? Dit hebben wij verzameld op onze themamuur. Waar de kinderen vaak op terug hebben gekeken.
De banaan die opeens in de ochtend in een schilderij hing en erbij stond niet aanraken! Wat hebben de kinderen hierom gelachen. Maar daarbij ook geleerd wat kunst allemaal kan zijn.
Door het maken van het eigen portfolio hadden de kinderen echt iets tastbaars van dit thema. Wij hebben ervoor gekozen om dit aan het eind van het thema te presenteren aan ouders. Een groot succes!
Duidelijke lesbeschrijvingen die goed te volgen zijn voor leerkrachten en kinderen.