In dit goedgevulde project helpen de kinderen een museumdirecteur om zijn gestolen schilderijen terug te krijgen van een kunstbende en een succesvol kunstmuseum in te richten. Ondertussen leren ze van alles over drie belangrijke kunstenaars uit de geschiedenis. Dit project is ontwikkeld aan de hand van het boek ‘Dat is knap!‘ van Arend van Dam.
Van de auteurs
Wat tof dat je dit project over Kunst in het museum voor groep 3 hebt aangeschaft. Met veel plezier hebben wij dit project geschreven bij het boek Dat is knap! van Arend van Dam. Een boek waarin de stijlen en levens van Rembrandt, Mondriaan en Da Vinci worden beschreven op het leesniveau van midden groep 3. Kunst is overal om ons heen en dat al eeuwenlang. Kunst als uiting van emoties en gedachten op allerlei manieren: schilderijen, beelden, dans, muziek, uitvindingen en ga zo maar door. Tijd dus voor een project rondom dit thema!
Bij de start van dit project treffen de kinderen een leeg museum aan. In het museum vinden zij een brief van de museumdirecteur die hun hulp nodig heeft. Een kunstbende heeft het museum leeggeroofd. Met elke activiteit die wordt volbracht kunnen zij één schilderij terugkrijgen van de kunstbende. Zo wordt het museum langzaam maar zeker gevuld.
Ieder kind heeft tijdens dit project een groeischilderij in de stijl van Mondriaan, dat zij na elke activiteit weer verder vullen met kleur. In het project maken zij kennis met het werk van Rembrandt van Rijn, Piet Mondriaan en Leonardo da Vinci. Zij leren waarom deze meesters belangrijk zijn voor de kunstgeschiedenis.
De kinderen leren tijdens dit project alles over het verschil tussen figuratieve en abstracte kunst, oefenen met het mengen van kleuren, rekenen met geldbedragen, maken zelf zinnen, ontdekken de werking van schaduw en oefenen met het onderscheid tussen tientallen en eenheden. Dit alles gekoppeld aan het thema kunst.
Tijdens dit project wordt de themahoek ingericht met drie onderdelen: de beveiliging, de kassa en het museum. De kinderen maken kennis met verschillende medewerkers uit het museum en hun taken. Ze zorgen ervoor dat bezoekers veilig en met een ticket een prachtige tentoonstelling kunnen bewonderen. Het project wordt afgesloten met een heuse tentoonstelling voor de ouders, waarbij de groeischilderijen van alle kinderen samen een grote Mondriaan vormen. Een verrassende ontknoping rondom de gestolen schilderijen zorgt ervoor dat ze het thema met een gerust hart kunnen afsluiten.
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Junioruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
meriel_bouwman –
Na de kerstvakantie gingen wij schoolbreed aan de slag met het thema kunst. Zelf vind ik dit thema best moeilijk, aangezien ik zelf niet heel veel met kunst heb, maar dit project heeft me echt geholpen om het thema vorm te geven in de klas. De rode draad in dit project is heel tof! De kinderen waren door de brief van de museum directeur gelijk aan. Wat een mysterie, die verdwenen schilderijen! De betrokkenheid bleef ook. Hadden we een schilderij terug gekregen stond de kinderen de volgende dag voor schooltijd voor het raam om te kijken of het schilderij er was. Ouders hielpen met opzoeken van het schilderij, dus kwamen de kinderen geregeld binnen en konden ze mij vertellen welk schilderij het was!
In het project hebben ze veel geleerd over allerlei soorten kunst. Een van de favoriete activiteiten was figuratief of abstract. De kinderen hebben zelf ervaren hoe het is om iet steeds abstracter te tekenen, heel tof!
Al met al echt een aanrader om te gebruiken tijdens het thema kunst!
Agnes Dijkstra-Zuiderveen –
Het thema kunst begon bij mij en de kinderen echt te leven tijdens de uitvoering van activiteiten uit dit project. Alleen al het feit dat er schilderijen van een bende terug verdiend konden worden, was genoeg voor ze. Ze hebben heel veel geleerd over kunst en kunnen nu allemaal vertellen wat het verschil is tussen abstracte en figuratieve kunst is, wie Mondriaan was en wat een zelfportret is. Het mysterie van het verdwenen dino bot vonden ze fantastisch en als echte speurders gingen ze aan het werk. Het uitrekenen van entreeprijzen zorgde voor hilariteit; is het een oude tante of een jonge tante waarvoor de prijs berekend moet worden? En het allerleukste was natuurlijk dat, aan het einde van het project, alle schilderijen weer terug waren gebracht.