Dit project is geschreven bij het werkboek ‘Rekenmysterie 1 – de Noorse schat’ van Sarah Brusell en Renate Potter. In dit project werken de kinderen toe naar een eigen rekenmysterie: een spannend en grappig verhaal vol rekenraadsels. Ze denken na over de verhaallijn, de personages, de omgeving en verzinnen rekenraadsels die het verhaal ondersteunen.
Van de auteurs
De Noorse schat is het eerste rekenmysterie in de serie. Het is niet zomaar een verhaal, maar het is een werkboek waarin de lezer bepaalt hoe het verhaal verdergaat. Door het oplossen van allerlei rekenraadsels komt de lezer steeds een beetje verder in het verhaal. Maar het is wel een uitdaging: de hoofdstukken staan kriskras door elkaar! Als je vastloopt is daar wiskunstenaar Erik om uitleg te geven bij de raadsels.
Dit project bestaat uit veertien vaste lessen, opgebouwd uit één klassikale startactiviteit, twaalf individuele opdrachtkaarten en één klassikale slotactiviteit. In de opdrachtkaarten werken de kinderen zelfstandig toe naar het maken van een eigen rekenmysterie.
De startactiviteit is klassikaal, je helpt de kinderen op weg en gezamenlijk kiezen jullie een thema waarmee ze gaan werken. Dit thema wordt door middel van opdrachtkaarten uitgediept en beetje bij beetje krijgt het rekenmysterie vorm. De kinderen plannen zelf wanneer ze met het rekenmysterie aan de slag gaan, bijvoorbeeld als klaartaak of tijdens het zelfstandig werken. Door middel van de opdrachtkaarten denken de kinderen na over de hoofdpersonen, bedenken ze rekenraadsels en maken ze een schatkaart. De afsluitende les zal ook klassikaal plaatsvinden: de kinderen delen hun rekenmysteries met de rest van de klas. De mooiste twee rekenmysteries kunnen worden opgestuurd naar de auteur van het werkboek, Sarah Brusell. Wie weet wordt een van de ideeën uitgewerkt tot een écht rekenmysterieboek!
Naast rekenen wordt er in dit project aandacht besteed aan geschiedenis, rekenen/wiskunde, digitale geletterdheid, handvaardigheid en taal.
Print voorafgaand aan het project de titelbladen voor de snelhechters en de opdrachtkaarten. In een optimale situatie hebben de kinderen ieder een eigen Noorse schat om in te werken, zodat ze zelf het verloop van het verhaal kunnen bepalen. Neem voordat je aan het project begint de uitleg over de rode draad door en bekijk het lesrooster en de materialenlijst. In het lesrooster is aangegeven bij welke opdrachtkaart voorbereiding van de leerkracht nodig is.
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Junioruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Nena Heesakkers –
Een pakket wat ik heb ingezet in de laatste weken van het schooljaar in eind groep 6. Het rekenniveau sloot hier goed bij aan, was een mooie uitdaging. Mooi hoe er onderwerpen in terug komen die niet vaak in de lesstof zitten zoals het aflezen van coördinaten of zelfs een laagdrempelige kennismaking met wiskundige onderwerpen als priemgetallen.
Het omvat, naast rekenen, veel verschillende vakgebieden zoals (begrijpend) lezen, taal en het vraagt creativiteit. Kinderen worden gestimuleerd hun creatief denkvermogen aan te spreken.
Grappig hoe je kris kras door het boek bladert. Dat geeft een een leuk effect aan het (werk)boek.
Het is aan te raden voldoende tijd hiervoor uit te trekken. Daarom vond ik het einde van het schooljaar ideaal. Denk ook aan een periode tussen Sinterklaas en Kerst of gedurende een (geschiedenis)thema als aanvulling op het aanbod. Je kan het project klassikaal doorlopen of inzetten voor een geselecteerd groepje die behoefte hebben aan meer uitdaging.
Leuk om het proces van de rekenmysteries te volgen!