Dit project is ontwikkeld bij het prachtige prentenboek ‘Sinterklaas‘ (de versie uit 2023 met de blauwe kaft) van Charlotte Dematons. Elke activiteit start met een zoekopdracht waarna een activiteit volgt op het gebied van wereldoriëntatie, bewegend leren, taal of rekenen. Daarnaast vind je in de project suggesties voor de hoeken. Charlotte Dematons maakte enkele exclusieve nieuwe illustraties voor dit project.
Van de auteurs
Het project is geschreven voor groep 3 en 4. Binnen de lessen worden verschillende groeifasen beschreven die er voor zorgen dat je de verwerking op verschillende niveaus kunt uitvoeren. Daarnaast hebben we dit project in samenwerking met de auteurs van het project van Kleuteruniversiteit geschreven. Dit betekent dat er een gezamenlijke startactiviteit is en dat de rode draad gelijkenissen vertoont. De kinderen gaan in beide projecten op zoek naar details uit het boek. Dit zorgt ervoor dat je met de gehele onderbouw aan deze projecten kunt werken. Een mooie aanvulling tijdens de sinterklaastijd.
De activiteiten sluiten aan op het project Sinterklaas van Kleuteruniversiteit (productnummer KU20230046). De startactiviteit kan gezamenlijk met groep 1 en 2 worden gedaan. Deze startactiviteit vind je zowel in dit project als in het project van Kleuteruniversiteit.
De kinderen ontdekken voorafgaand aan de sinterklaasperiode een aantal puzzelstukken in de school. Als zij deze bij elkaar voegen, vormen zij samen een mijter. De achterkant van de mijter vormt de kaft van het boek Sinterklaas. Tijdens het project gaan de kinderen steeds op zoek naar een detail uit het boek. Waar kunnen zij deze vinden? Het detail is gelinkt aan de inhoud van de plaat. Met deze details en de geleerde informatie ontwerpen zij hun eigen SINT-boek, Sint-IN-Tekeningen-boek. Hierin kunnen zij creatief, spelenderwijs en op hun eigen manier samenvatten wat ze hebben geleerd.
Tijdens het project leren de kinderen van alles over Spanje, het maken van chocoladeletters en het paard van Sinterklaas. Tijdens de rekenactiviteiten gaan zij aan de slag met het sorteren van getallen, het betalen met gepaste bedragen en meten ze hun eigen lijf. Daarnaast gaan zij onder andere spelenderwijs aan de slag met lange en korte klanken, begrijpend lezen en rijmen. Het maken van een gedicht kan in deze periode natuurlijk niet ontbreken.
Het project sluit af met suggestie voor de hoeken. Hierin gaan de kinderen aan de slag met het ontwerpen van hun eigen hulppietenflat, oefenen ze met het verzinnen en uitspelen van verhalen en ondergaan ze zelf de hulppieten training.
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Junioruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Maartje Ramakers –
Wat een geweldig project is dit! De rode draad is heel erg pakkend, dus vanaf de startactiviteit zijn de kinderen erg enthousiast. Na iedere activiteit verdienen ze een plaatje met details uit het boek, dit is ook heel geschikt om te verwerken in je dagelijkse praktijk tijdens de sint periode. In mijn groep verdienden ze namelijk ook plaatjes na bijvoorbeeld het optreden voor de sint en soms startten we gewoon samen de ochtend met het lezen van een raadsel.
Ik vind het een groot voordeel dat de rode draad van het Kleuter- en Junioruniversiteit project hetzelfde zijn. Op die manier kan ik in mijn groep 1/2/3 alle kinderen passende activiteiten aanbieden, maar is de doorlopende lijn gelijk.
De favoriete activiteiten waren het pakhuis, waar de kinderen pakjes sorteren en zo oefenen met het ordenen van getallen. Een andere hit was de activiteit ‘zakken vullen’. Ik combineerde het rekenen via het tiental en het splitsen met elkaar. Met de kaarten met de pakjes was dit ideaal! De les had veel meer betekenis en de kinderen hadden de grootste lol tijdens het splitsen met pakjes.
Dit project is een echte aanrader!
Nena Heesakkers –
Is het eigenlijk wel nodig om te vertellen dat iedereen dit project zou moeten gebruiken bij het populaire zoekboek van Charlotte Dematons?!
Iedere ochtend startte ik met een zoekopdracht. De details zijn heel erg leuk bedacht en origineel, want ze laten de kinderen echt goed kennismaken met de prachtige prenten en het geeft direct gespreksstof.
De kinderen waren verbaasd over de herkomst van chocolade, gingen als een speer bij de bewegend leren activiteit ‘Het pakhuis’ en het was erg gezellig in de huishoek bij de activiteit op de laatste pagina, de verjaardag van Sinterklaas in Spanje.
Zelf vond ik de les over korte en lange klanken heel goed in te zetten en gebruikte ik het mooie blad voor het rijmgedicht bij meerdere opdrachten.
Ik gebruikte het project in combinatie met het project van Kleuteruniversiteit en dat is echt een aanrader als je deze combinatie hebt! Ze zijn heel goed met elkaar te verweven.
meriel_bouwman –
Wat een fijn project bij het geweldige boek van Charlotte Dematons.
De sinterklaasperiode was gewoon te kort om alles te doen, dus dit project ga ik zeker volgend jaar weer gebruiken, want ik heb nu niet eens alles kunnen doen.
Onze favoriete activiteit was het indelen van de pakjes in het pakhuis. Dit doel paste perfect bij groep 3 op dit moment in het schooljaar. Super tof dat er heel wat bewegend leervormen in het project zitten.
De kinderen hebben ook gesmuld van de les over chocoladeletters. Want waar komt chocolade eigenlijk vandaan? En hoe wordt zo’n chocoladeletter gemaakt?
Al met al echt een aanrader voor de sinterklaasperiode!
estermonnereau –
Prachtig project bij een prachtig boek. Het speuren naar de details uit het boek vonden de kinderen natuurlijk super. Bij de rode draad in dit project maken de kinderen de prent bij elk detail af. Leuk om de verschillen tussen de kinderen te zien. En iedereen ging aan het eind van het project met een mooi zelfgemaakt tekeningenboek naar huis, waar ze super trots op waren.
De leukste activiteit vond ik de les over het paard. De kinderen deden onderzoek naar paarden en maakten een lijst met tips voor de paardenpiet. Deze hingen we op in de stal van ozosnel in onze themahoek. Zo mooi om te zien dat het tijdens het spel ook echt gebruikt werd!
Ik heb dit project gecombineerd met het gelijknamige project van Kleuteruniversiteit. Zo waren alle leerlingen van mijn groep 1-2-3 tegelijk aan hetzelfde bezig op hun eigen niveau!