Sinterklaas is zijn lange baard spuugzat en is toe aan een nieuwe look. Gedurende het project ontvangen de kinderen opdrachten van Zeurpiet die hen uitdaagt om een nieuwe outfit en zelfs een nieuwe baard voor Sinterklaas te ontwerpen. Ook leren ze van alles over Spanje, kleding door de tijd heen en het weer. Dit goedgevulde project voor groep 3 is gebaseerd op het boek ‘Sinterklaas zonder baard’ van Sanne de Bakker en Mark Janssen.
Van de auteur
Dit project is geschreven bij het fantastische boek Sinterklaas zonder baard van Sanne de Bakker en Mark Janssen. Ik weet zeker dat je zult genieten van dit originele sinterklaasverhaal, dat met veel humor is geschreven.
Sinterklaas is zijn lange baard spuugzat. Terwijl hij geniet van de zon op het strand in Spanje neemt hij het besluit: die baard moet eraf! Sint gaat naar Knippiet en laat zijn baard eraf scheren. Hij vindt dat het tijd is voor een nieuwe look. De Pieten denken daar heel anders over. Zij maken zich vooral zorgen of het sinterklaasfeest wel door kan gaan nu de kinderen in Nederland Sinterklaas niet meer herkennen.
Daarom vraagt Zeurpiet de kinderen om hem te helpen het sinterklaasfeest te redden. Tijdens het project ontvangen ze bij elke activiteit een opdrachtkaart van Zeurpiet, passend bij een hoofdstuk uit het boek. Op deze manier neemt Zeurpiet de kinderen mee door het verhaal en ondertussen helpen ze hem met rijmen, meten, inkopen doen en het bezorgen van pakjes.
Tijdens het project leren de kinderen alles over Spanje, over het weer gedurende de seizoenen en onderzoeken ze of de kleren van Sinterklaas echt zo ouderwets zijn als hij zelf denkt. Natuurlijk gaan ze ook aan de slag met de nieuwe look van Sinterklaas. Ze maken een nieuwe outfit voor de Sint in het kledingatelier, bedenken hippe kapsels in de kapsalon en maken een ontwerp voor een nieuwe baard voor Sinterklaas.
Tijdens het sinterklaasfeest op school verrassen de kinderen Sinterklaas met een modeshow. Op deze manier presenteren ze de nieuwe look die ze voor hem hebben ontworpen.
Met dit project ontvang je zeer gevarieerde opdrachten en verschillende uitdagende spelsuggesties. In een betekenisvolle context komen verschillende leerdoelen op het gebied van wereldoriëntatie, rekenen en taal aan bod. De activiteiten voor bewegend leren komen tegemoet aan de extra bewegingsbehoefte die veel kinderen hebben.
In het bijgevoegde lesrooster is de aanbevolen lesvolgorde beschreven. Het is aan te raden om deze volgorde aan te houden. Op deze manier voer je de activiteiten uit in de volgorde van het boek.
De activiteitenzijn op verschillende manieren te gebruiken: tijdens de inloop, een circuit, hoekenwerk of klassikaal.
Voor veel activiteiten staan meerdere niveaus beschreven. Ook in de bijlagen zijn de verschillende niveaus duidelijk terug te vinden. Groeifase 1 is gemarkeerd met een gele rand. Groeifase 2 is het basisniveau en heeft een zwarte rand. Groeifase 3 is te herkennen aan een rode rand.
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
Foto’s
Foto’s van het project in de praktijk:
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Junioruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
maartjeramakers –
Als je op zoek bent naar een project dat perfect ingezet kan worden in groep 3 tijdens de Sint periode, dan is dit een super keuze!
De verschillende activiteiten passen binnen het aanbod dat de kinderen krijgen in deze maanden en zijn zo dus meteen te gebruiken. Vooral de rekenactiviteiten waren voor ons ideaal, omdat wij op dit moment alleen met doelen werken en minder met een rekenmethode. De opdrachten passen binnen de leerlijn en vervangen een eventuele methode dus met gemak! 🙂 Ook de wereldoriëntatie, taal- en bewegend leren activiteiten zijn de moeite waard om te benoemen: ik vind het zó fijn om een totaal thematisch aanbod te hebben dat kinderen stimuleert om te leren, enthousiasmeert en boeit!
Hoge betrokkenheid, enthousiasme en samen leren zijn kernwoorden voor dit project. De kinderen zijn vanaf de openingsactiviteit geboeid en helpen Zeurpiet maar al te graag! Dit project is dus een echte aanrader!