Ga mee op reis met Professor Flits in zijn tijdmachine langs beroemde uitvindingen uit de geschiedenis. Met dit afwisselende project, geschreven bij het boek ‘Slimme uitvindingen’ van Mack van Gageldonk, leren de kinderen alles wat echte uitvinders moeten weten. Hun eigen verwondering staat hierbij centraal, ze gaan zoveel mogelijk zelf op onderzoek uit door middel van uitdagende activiteiten en spelhoeken.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Junioruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Download hier de lesdoelen van dit project.
Nena Heesakkers –
Wat een onwijs leuk project!! De kinderen konden steeds niet wachten een nieuwe brief te openen van Professor Flits. Door middel van zijn brieven wordt er steeds een nieuwe activiteit gestart.
Toen ik het thema introduceerde bij de kinderen kreeg ik gemengde reacties: de een vond het helemaal geweldig, want daar lagen zijn interesses, terwijl er ook kinderen teleurgesteld waren, want hier wisten ze niets vanaf. Uiteindelijk was van iedereen de betrokkenheid groot gedurende dit project!
Er worden veel verschillende vakgebieden geraakt die steeds in een prettige opbouwen werden beschreven. Hiervoor heb ik de aanbevolen lesvolgorde aangehouden zodat het mooi op elkaar aansloot. Dit sluit dan weer aan op de volgorde van het bijbehorende boek.
Zo wordt er gestart met het denkproces van een uitvinder zoals uitgaande van de aantekeningen van Leonardo da Vinci waarbij de kinderen met geheimschrift en een opdracht spiegelen aan het werk werden gezet. Ook maken ze hier een eerste ontwerp voor hun eigen uitvinding waarbij ze op een aantal momenten deze ook hebben proberen te maken.
Vervolgens kwamen de eerste voertuigen langs en verving ik de rekenles door de verhaalsommen van de activiteit ‘Voertuigsommen’. Hierbij was het maken van een boot een succesvolle activiteit.
De activiteit ‘Teken wat je leest’ zette ik in als begrijpend lezen les en de rekenspeurtocht voor het oefenen van klokkijken op de analoge klok vond ik zelf erg waardevol. Hierbij had ik de halve uren ingezet voor groep 3 en de kwartieren voor groep 4 en 5. Goed in te differentiëren dus!
De activiteiten zijn veelal beschreven op drie niveaus: midden groep 3, eind groep 3 en groep 4. Mocht je dit project in groep 3 (of groep 3-4 combinatie) uit willen voeren, dan zou mijn tip zijn om dit eind groep 3 in te zetten. In het uitvinderspaspoort wat ze gedurende het project uitbouwen wordt er ook om schrijfvaardigheden gevraagd en dit komt wat beter tot zijn recht als kinderen hier ook wat vaardiger in zijn.
In een combinatie groep 4-5 zou mijn tip zijn om het aan het begin van het schooljaar te doen, want ik weet zeker dan ook groep 5 hierin betrokken kan worden.