10-01-2025 Let op: het bij dit project benodigde boek, ‘Slimme uitvindingen’, is in herdruk en tijdelijk niet beschikbaar bij boekhandels. Het wordt weer in de winkels verwacht in april 2025. Het boek is noodzakelijk voor uitvoering van dit project. Mogelijk heeft je plaatselijke bibliotheek nog een exemplaar.
Ga mee op reis met Professor Flits in zijn tijdmachine langs beroemde uitvindingen uit de geschiedenis. Met dit afwisselende project, geschreven bij het boek ‘Slimme uitvindingen’ van Mack van Gageldonk, leren de kinderen alles wat echte uitvinders moeten weten. Hun eigen verwondering staat hierbij centraal, ze gaan zoveel mogelijk zelf op onderzoek uit door middel van uitdagende activiteiten en spelhoeken.
Van de auteur
Aan het begin van het project ontvangen de kinderen een brief van professor Flits, hij komt uit de toekomst en heeft daar een tijdmachine uitgevonden. Hij neemt de kinderen mee op reis langs verschillende bekende uitvindingen uit de geschiedenis. Zij ontvangen hun eigen uitvinderspaspoort waarin ze notities en opdrachten maken en na elke activiteit een sticker plakken.
Gedurende het project leren de kinderen wat je nodig hebt om een echte uitvinder te worden. Bij aanvang van de activiteiten, die zijn gekoppeld aan de uitvindingen uit het boek, ontvangen zij een brief van de professor. Samen met hem ontdekken ze uitvindingen uit de prehistorie, leren ze over de stoommachine, ontcijferen geheimschrift, bouwen zelf een boot, sleutelen aan oude apparaten, oefenen met klokkijken en gaan experimenteren met een druktechniek. Natuurlijk gaan ze ook aan de slag met het ontwerpen van een eigen uitvinding. Aan het eind van het project presenteren de kinderen hun eigen uitvindingen aan elkaar en ontvangen ze hun uitvindersdiploma.
Met dit project beschik je over zeer gevarieerde opdrachten en verschillende uitdagende spelsuggesties. Voor veel activiteiten staan meerdere niveaus beschreven. Ook in de bijlagen zijn de verschillende niveaus duidelijk terug te vinden. Groeifase 1 is gemarkeerd met een gele rand; dit niveau is het meest passend voor de eerste helft van groep 3. Groeifase 2 heeft een zwarte rand; dit niveau past het best bij de tweede helft van groep 3. Groeifase 3 is te herkennen aan een rode rand en is het meest geschikt voor groep 4. Bij enkele activiteiten zijn ook ‘blanco’ bijlagen toegevoegd met een groene rand, voor extra maatwerk. Stem de inhoud van deze bijlagen af op het niveau van jouw groep.
In het bijgevoegde lesrooster is de aanbevolen lesvolgorde beschreven. Het is aan te raden om deze volgorde aan te houden. Op deze manier voer je de activiteiten uit in de volgorde van het boek en werk je eerst aan de activiteiten over de prehistorie en de grote uitvinders, en daarna aan activiteiten rondom voertuigen. Tenslotte ga je aan de slag met de uitvindingen die ons dagelijks leven hebben beïnvloed. Bij elk onderdeel hoort een wereldoriëntatie les en een bewegend leren activiteit voor de hele groep. Daarnaast hoort er een spelsuggestie, taal-, reken-, en extra activiteit bij elk onderwerp, die naar eigen inzicht in te zetten zijn: tijdens hoekenwerk, de inloop, klassikaal of als onderdeel van een circuit.
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Junioruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
meriel_bouwman –
Dit project hebben wij uitgevoerd in januari in groep 3. De kinderen hebben steeds iets nieuws geleerd over uitvindingen. Vooraf zag ik tegen dit thema op, het leek mij niet een thema voor groep 3, maar daar kom ik echt van terug! Dit project heeft ons de handvatten gegeven om op het niveau van groep 3 met dit onderwerp aan de slag te gaan. Wij hebben ervoor gekozen om de kinderen niet allemaal een uitvinderspaspoort te geven maar met de klas één paspoort te maken, dit omdat het schrijven voor veel kinderen nog lastig was en anders veel tijd kost.
Sanne Stam –
Dit project is echt een aanrader! Wij hebben het project gedaan tussen de kerstvakantie en voorjaarsvakantie. Tijdens de startactiviteit gingen we op zoek naar allerlei uitvindingen. De uitvindingen hebben we besproken en om ze meer duiding te geven hebben we ze op een tijdlijn gehanden, daarop stonden verleden, heden, toekomst.
Wat ik heel fijn vond tijdens dit project is dat het niveau aan te passen is naar de groep. Wij werken in units, leerlingen uit groep 3 en 4 zitten bij elkaar. Activiteiten konden zo door beide groepen worden uitgevoerd. Een groot succes was de activiteit ‘Teken wat je leest’, de drie teksten zijn door alle leerlingen met veel plezier gelezen.
Het zelf bedenken van een uitvinding was ook erg leuk. Eerst moesten zij de activiteit uit het project uitvoeren en een ontwerp maken. Vervolgens hebben we de uitvindingen geknutseld en daarna gepresenteerd aan elkaar. Een erg leuke afsluiting!
Nena Heesakkers –
Wat een onwijs leuk project!! De kinderen konden steeds niet wachten een nieuwe brief te openen van Professor Flits. Door middel van zijn brieven wordt er steeds een nieuwe activiteit gestart.
Toen ik het thema introduceerde bij de kinderen kreeg ik gemengde reacties: de een vond het helemaal geweldig, want daar lagen zijn interesses, terwijl er ook kinderen teleurgesteld waren, want hier wisten ze niets vanaf. Uiteindelijk was van iedereen de betrokkenheid groot gedurende dit project!
Er worden veel verschillende vakgebieden geraakt die steeds in een prettige opbouwen werden beschreven. Hiervoor heb ik de aanbevolen lesvolgorde aangehouden zodat het mooi op elkaar aansloot. Dit sluit dan weer aan op de volgorde van het bijbehorende boek.
Zo wordt er gestart met het denkproces van een uitvinder zoals uitgaande van de aantekeningen van Leonardo da Vinci waarbij de kinderen met geheimschrift en een opdracht spiegelen aan het werk werden gezet. Ook maken ze hier een eerste ontwerp voor hun eigen uitvinding waarbij ze op een aantal momenten deze ook hebben proberen te maken.
Vervolgens kwamen de eerste voertuigen langs en verving ik de rekenles door de verhaalsommen van de activiteit ‘Voertuigsommen’. Hierbij was het maken van een boot een succesvolle activiteit.
De activiteit ‘Teken wat je leest’ zette ik in als begrijpend lezen les en de rekenspeurtocht voor het oefenen van klokkijken op de analoge klok vond ik zelf erg waardevol. Hierbij had ik de halve uren ingezet voor groep 3 en de kwartieren voor groep 4 en 5. Goed in te differentiëren dus!
De activiteiten zijn veelal beschreven op drie niveaus: midden groep 3, eind groep 3 en groep 4. Mocht je dit project in groep 3 (of groep 3-4 combinatie) uit willen voeren, dan zou mijn tip zijn om dit eind groep 3 in te zetten. In het uitvinderspaspoort wat ze gedurende het project uitbouwen wordt er ook om schrijfvaardigheden gevraagd en dit komt wat beter tot zijn recht als kinderen hier ook wat vaardiger in zijn.
In een combinatie groep 4-5 zou mijn tip zijn om het aan het begin van het schooljaar te doen, want ik weet zeker dan ook groep 5 hierin betrokken kan worden.