Het inoefenen van tafels hoeft geen saaie gebeurtenis te zijn. Dankzij de spellen in dit pakket zullen de kinderen het herhalen gaan ervaren als een feestje. Dit pakket bevat tien spellen om de tafels van 1, 2, 3, 4, 5 en 10 op een speelse manier te herhalen en in te oefenen.
Van de auteur
In dit pakket vind je tien spellen om de tafels van 1, 2 ,3, 4, 5 en 10 op spelende wijze te herhalen en in te oefenen. In groep 4 worden doorgaans de tafels aangeboden. Vaak gebeurt dit in rap tempo zodat er vervolgens op deze basis verder kan worden gebouwd. Je legt de basis echter niet alleen door het aanbieden van deze lesstof. Om een sterk fundament te creëren is het nodig om de tafels te automatiseren. Dit spellenpakket helpt je om de tafels op speelse wijze aan te bieden, wat de betrokkenheid en het plezier bij de kinderen vergroot. Zij zullen hierdoor ook zelf initiatief tonen en spellen opnieuw willen spelen. Een win-win situatie voor jou als leerkracht.
Alle spellen in dit pakket zijn in groepsverband te spelen, de groepsgroottes variëren van twee tot vier spelers waarbij de rekenvaardigheid van de spelers geen rol hoeft te spelen. Het type spellen in dit pakket is divers, maar het competitie-element komt terug in elk spel. Daarbij heb ik er op gelet dat niet alleen de snelle rekenaars de spellen kunnen winnen. Onder andere bij het spel Kaboem is naast het stuk rekenvermogen, ook een beetje geluk nodig. Door op deze manier het rekenonderwijs te benaderen, blijft het voor alle kinderen fijn om deel te nemen en biedt het tevens voldoende uitdaging op elk niveau.
Tip! Geef de kinderen die de tafels nog niet beheersen een controlekaart van bijlage 1. Hiermee controleren zij tijdens de spellen de antwoorden van hun medespelers.
Ik heb gekozen voor een simpele, maar vrolijke opmaak van de spellen. De focus ligt op de tafels en het automatiseren daarvan. De spellen kunnen ook in hogere groepen ingezet worden bij kinderen die inoefening bij de tafels kunnen gebruiken. Per spel staat aangegeven welke materialen er nodig zijn. Vraag eventueel ouders om te helpen bij het knippen en lamineren van de materialen zodat je deze meerdere jaren kunt gebruiken.
Met deze bundel hoop ik je voldoende geïnspireerd te hebben om het automatiseren van de tafels op een speelse manier vorm te geven. Ik wens je veel speelplezier toe en ben benieuwd naar alle ervaringen uit de praktijk!
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Junioruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Nena Heesakkers –
Wat een onwijs leuk pakket voor het inoefenen en automatiseren van de tafels 1, 2, 3, 4, 5 en 10.
Met veel bekende spelvormen als bingo, vier op een rij, ganzenbord, kaboem, MEP, kwartet, en meer.
Daardoor heeft het maar weinig uitleg nodig naar de kinderen.
Het klaarmaken van de materialen en activiteiten vragen weinig voorbereidingstijd van de leerkracht, wat ook ideaal is!
Er is zelfs een activiteit geschreven voor het inzetten van de Beebot!
Je kan de activiteiten op veel verschillende momenten en manieren inzetten:
als start van de dag (inloopwerk), als klaarwerkje, in de rekenkast, ter vervanging van de takenles of conditietraining van de rekenmethode.
Aanrader!