Dit pakket biedt op een coöperatieve wijze spellingsonderwijs aan, aan de hand van simpele werkvormen met als uitgangspunt dat kinderen van elkaar en met elkaar leren. Daarnaast biedt het mogelijkheden tot het verantwoord aanbieden van zorg aan kinderen die extra instructie of verdieping nodig hebben. Dit spellingspakket biedt tien spellingsspellen aan, uit vier verschillende categorieën. In dit pakket komen de volgende categorieën aan bod: woorden met /ou/, woorden met /g/, woorden met /y/ en woorden met een trema. Daarnaast biedt het pakket twee spellen die meerdere categorieën gemixt aanbieden.
Van de auteur
Binnen elke categorie biedt het pakket twee verschillende spellen, zodat je kunt afwisselen in je spelaanbod. De laatste twee spellen, de categoriemixspellen, zijn uitgebreidere spellen, bedoeld om te spelen wanneer de categorieën zelf al individueel zijn aangeboden. De spellingsspellen zijn bedoeld ter verrijking op jouw spellingsonderwijs. De spellen bevorderen het spelenderwijs leren, het enthousiasme van de kinderen en heeft ‘met en van elkaar leren’ als basis.
Je kunt de spellen uit dit pakket inzetten in circuitvorm. De spelling-circuitlessen zijn ter ondersteuning van de reguliere spellingslessen. In deze reguliere lessen worden de nieuwe spellingscategorieën of grammaticaregels aangeleerd. De verwerking van de nieuw aangeleerde stof kan de volgende dag tijdens het spellingcircuit. Elke week verander je de circuitonderdelen waarbij het ene onderdeel wat vaker terugkomt dan het andere. Pas het aanbod aan door te observeren waar de behoefte bij de kinderen ligt.
De spellingsspellen uit dit pakket zijn uitvoerig getest en inmiddels een belangrijk onderdeel van mijn onderwijsaanbod. Het structureel inzetten van een spellingcircuit biedt jou de kans te observeren en verlengde instructie te bieden aan kleinere groepen kinderen, terwijl de andere kinderen zelfstandig kunnen blijven werken. Hierdoor kan ook de zorg verantwoord worden weggezet, er is tijd en ruimte voor extra instructie, een extra dictee, een andere invulling van handelingsplannen of de begeleiding van de sterke spellers.
Suggesties:
– Geef kinderen een strategieschrift waar de spellingsstrategieën en -regels in staan, zodat ze zichzelf kunnen controleren als ze het lastig vinden.
– Lamineer de bijlagen. Zo gaan ze langer mee.
– Noteer achter op de kaarten uit de bijlagen de naam van het spel of de naam van de categorie. Zo kun je de spellen mixen en weet je achteraf nog waar de kaarten bij horen.
Uit persoonlijke ervaring kan ik je vertellen dat deze werkwijze om het spellingsonderwijs aan te bieden een enorme verrijking is. Niet alleen de spellingsresultaten zullen omhoog gaan, maar ook het plezier. En dat is misschien nog wel het belangrijkst.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Junioruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.