Maak kennis met de kinderen uit Spellingstad en beleef allerlei avonturen. Dit pakket voor groep 3, 4 en 5, van maar liefst 243 pagina’s, bevat 12 activiteiten waarbij kinderen op speelse wijze en op verschillende niveaus aan het oefenen van de spellingregels werken. Daarnaast werken ze volop aan hun executieve vaardigheden.
Van de auteur
In dit pakket vind je twaalf spellen om het oefenen van de spellingregels op verschillende niveaus, spelenderwijs aan te bieden. Het pakket bevat een rode draad die de kinderen meeneemt naar Spellingstad waar ze verschillende avonturen beleven. De actiebladen kunnen ook zonder rode draad worden ingezet.
Dit pakket is ontwikkeld omdat het oefenen van spellingregels een tijdsintensieve onderneming is. Kinderen onthouden de regels wanneer ze deze vaak oefenen. Door de spellingregels aan te bieden in de vorm van actiebladen en spellen is de intrinsieke motivatie groter en leren de kinderen optimaal.
Tijdens het werken met de activiteiten uit dit pakket werken de kinderen volop aan hun executieve functies. De meeste executieve functies zijn gebaseerd op reactie inhibitie; de vaardigheid om na te denken voordat je iets doet. Denk eerst aan de spellingregel en schrijf vervolgens het woord op. Daarnaast leren ze inzicht te krijgen, om te gaan met emotieregulatie en op hun beurt te wachten. De kinderen kunnen de spellen ook op coöperatieve wijze spelen, ze leren dan voornamelijk om samen te werken.
Alle activiteiten zijn in te zetten op verschillende niveaus. De kinderen kunnen oefenen met het spellen van mkm-woorden tot woorden die meerdere spellingregels bevatten. Je kunt bij de spellen ‘proefjes’, ‘een flat bouwen’, ‘groeien en bloeien’ en ‘watergevecht’ zelf bepalen welke regels je inzet. Bijlage 46 is een aanvulling bij deze spellen, hiermee oefenen de kinderen met /ieuw/ /eeuw/ en /uw/ woorden.
De spellen zijn uitstekend in te zetten tijdens extra ondersteuning. Daarnaast kunnen de activiteiten ook een waardevolle aanvulling in circuits of als verwerking na de spellingles zijn. Het pakket is in te zetten in de hele middenbouw; groep 3 tot en met groep 5.
Tip! Als een kind het spellen van een woord nog lastig vindt, laat hem spieken op de woordkaart.
De woorden van groeifase 3 bevatten meerdere spellingregels. Bijvoorbeeld het woord gekocht. Het gaat hier om een voorvoegsel en de regel -cht. Deze regels worden niet allemaal bij de doelen benoemd, om het overzicht te behouden.
Tip! De woordkaarten van bijlage 2, 3, 4, 12, 18, 23 en 46 worden tijdens verschillende activiteiten gebruikt. Print, lamineer en knip deze een aantal keer.
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Junioruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Agnes Dijkstra-Zuiderveen (geverifieerde eigenaar) –
Wat een groot, uitgebreid project om de spellingsregels spelenderwijs te oefenen in de middenbouw! Ik heb het onderdeel voor groep 3 gebruikt en ik heb veel enthousiasme gemerkt bij de kinderen. In groep 3 is het vooral goed in de zetten in de laatste maanden van het schooljaar. Spelenderwijs gaan ze aan de slag met woorden met ng/nk/ch, aai/ooi/oei, eer/oor/eur en woorden met eind -d of -t. Het project is naast de methode in te zetten en maakt gebruik van een rode draad, deze kun je volgen maar is niet noodzakelijk. Ik gebruik de spellen erg graag als herhalingsoefening voor mijn groep.