In dit project voor groep 4 helpen de kinderen professor Indewar bij het maken van zijn presentatie over beesten die bijzondere bouwwerken maken. De kinderen komen alles te weten over deze Bouwers. Ze ontwerpen en bouwen huizen voor dieren en ontdekken wat er nodig is om veilig te kunnen wonen. Het project is geschreven bij het boek ‘Superbeesjes Bouwers’ van Reina Ollivier en Karel Claes. Dit goedgevulde project bevat maar liefst 42 bijlagen.
Van de auteur
Veel kinderen zullen bekend zijn met de mol, de ooievaar, de kruisspin en de honingbij. Door het werken met dit project verdiepen de kinderen hun kennis over deze dieren en leren ze alles over de bijzondere bouwwerken en leefwijze van deze dieren. Daarnaast maken de kinderen kennis met minder bekende dieren als de bever, republikeinwever, de termiet, het stokstaartje en de Japanse kogelvis.
Het project start met een mail van professor Indewar waarin hij de kinderen om hulp vraagt bij het maken van zijn presentatie over dieren die bijzondere bouwwerken maken. Door een val heeft hij last van geheugenverlies en is hij veel informatie vergeten. Door de hulp van de kinderen in te roepen hoopt hij zijn presentatie af te kunnen maken. Er volgen verschillende activiteiten die vorm krijgen door de gerichte vragen van de professor. De kinderen onderzoeken onder andere de klassen in het dierenrijk, de vogeltrek naar het zuiden, lezen zich door nesten heen, rekenen in het gangenstelsel van een mol, programmeren routes terug naar huis en bouwen zelf bijzondere bouwwerken waarbij ze rekening houden met wooncriteria van de dieren.
Bij verschillende activiteiten staan drie niveaus beschreven waardoor het mogelijk is om te differentiëren en tegemoet te komen aan de niveauverschillen binnen de groep. Ook in de bijlagen zijn deze niveaus terug te vinden. Het is aan te raden om van tevoren alles goed te door te lezen om zo de juiste niveaus voor jouw groep te kunnen bepalen.
Om het project echt tot leven te laten komen zijn er in het project onderzoeksuggesties opgenomen die in hoeken kunnen worden uitgewerkt. Door deze hoeken samen met de kinderen in te richten wordt het voor hen betekenisvol. Gedurende het thema doen de kinderen meer kennis op en kan er verdieping in het onderzoek worden aangebracht. Om deze reden zijn de spelvormen in stappen omschreven. Introduceer de hoeken stap voor stap en pas het tempo aan jouw groep aan.
Maak een planning voor het project aan de hand van de lessen en activiteiten. Het is mogelijk om het aanbod te verspreiden over meerdere weken of geclusterd aan te bieden. De ideale volgorde van de lessen wordt in het lesrooster beschreven.
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Junioruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.