Dit goedgevulde pakket van 92 pagina’s bevat suggesties voor vier hoeken rondom het thema de supermarkt, met voldoende leerdoelen en extra spelsuggesties. Verder biedt dit zeer uitgebreide pakket speelleeskaarten die de kinderen zelf kunnen lezen om spelenderwijs meer te leren over het thema.
Van de auteur
De supermarkt is voor kinderen een wonderlijke plek. Er zijn zoveel momenten van verbazing. Waar blijven toch die flessen die je in de muur stopt? Waar komen al die producten vandaan? Gaat er nooit iets op? En wat gebeurt er achter die schuifdeur? Het aanbieden van dit thema geeft de mogelijkheid tot het verwerken van vele doelen door middel van spel. In dit pakket vind je daarvoor verschillende suggesties.
In de huishoek gaan de kinderen aan de slag met het maken van een boodschappenlijst. De themahoek wordt omgebouwd tot een heuse supermarkt waarbij de kinderen in verschillende rollen spelen. In de bouwhoek ontwerpen de kinderen een statiegeldautomaat en op de verteltafel wordt geoefend met diverse rekendoelen terwijl de kinderen boodschappen bezorgen.
Ook voor kinderen in groep drie is spel een belangrijke verwerkingsvorm. Spel biedt de kinderen de kans om ervaringen uit de wereld om hen heen te koppelen aan formele taken. Het geeft ruimte om deze taken en de communicatie die hierbij hoort te oefenen. Door het spontane karakter van spel voelen de kinderen zich op hun eigen niveau uitgenodigd om mee te doen. Hierdoor zijn zij actief betrokken en komen er spelenderwijs verschillende doelen aan bod.
Het opbouwen en begeleiden van spel vraagt bepaalde vaardigheden van leerkrachten. Het is belangrijk om spel te observeren. Wat loopt goed en waar is ruimte voor verbetering? De ontwikkeling van het spel in de hoeken wordt stapsgewijs opgebouwd. De kinderen starten met een oriënterende fase waarbij ze de hoek en het materiaal kunnen ontdekken. Per stap wordt de kennis van de kinderen en daarmee ook het spel verdiept. Er worden nieuwe spelhandelingen omschreven die de kinderen de kans geven om hun spel uit te breiden.
Naast de doelen die in dit pakket aan bod komen nodig ik je uit om te kijken naar de doelen die vanuit de kinderen komen. Waar kinderen kansen zien om de hoek uit te breiden, kun jij vaak kansen zien om nieuwe doelen te koppelen. Er zullen aanknopingspunten ontstaan voor het bespreken van nieuwe informatie en kinderen zullen door hun eigen inbreng nog meer motivatie ontwikkelen.
Aanvullend op de materialen in dit pakket vind je speelleeskaarten. Deze kaarten kunnen de kinderen zelf lezen en ze breiden hiermee hun kennis rondom het thema uit. Deze kennis kunnen ze vervolgens gebruiken om hun spel te verdiepen. In het pakket staan verschillende suggesties beschreven bij deze kaarten.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Junioruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Nena Heesakkers –
Wil je je spel en hoeken in de klas een boost geven? Dan is dit themapakket een hele grote aanrader! Ik zette het zelf in naast het project ‘De supermarkt’ en de lessuggesties en vooral de bijlagen uit dit pakket zorgden voor meer verdieping in de hoeken. Zo kwam onze supermarkt in de klas veel meer tot leven. En wat ik zelf hieraan prettig vond, is dat ik het geldrekenen direct betekenisvol aandacht kon geven. Een doel wat ik anders maar minimaal aan de orde vind komen in groep 3.
Ook in te zetten in een combinatiegroep met groep 2 en/of groep 4.