Dit project voor groep 7 en 8 daagt kinderen uit om aan de slag te gaan met het boek ‘Toen het oorlog was 1939-1945’. Ze werken samen aan het ontwerpen van een eigen tentoonstelling door middel van verschillende opdrachtkaarten.
Van de auteurs
Met ‘Toen het oorlog was – 1939-1945’ hebben wij een informatief en aansprekend non-fictieboek over de Tweede Wereldoorlog willen maken dat kinderen echt willen lezen. Daarom hebben we gekozen voor een thematische opzet waarbinnen de belangrijkste gebeurtenissen, personen en begrippen uit deze oorlog kort worden uitgelegd, bijna zoals in een encyclopedie. We zijn heel trots dat we met dit boek in 2020 een Zilveren Griffel wonnen. Maar nog mooier zijn alle reacties van kinderen die ons laten weten dat ze dit boek van kaft tot kaft hebben gelezen, ook kinderen die niet gauw zelf een boek pakken.
Met dit project bij het boek hopen we dat de verhalen over de oorlog nog beter beklijven bij kinderen en dat zij, door actief aan de slag te gaan met de thema’s, deze verhalen blijven doorgeven. De kinderen gaan hun eigen tentoonstelling ontwerpen over de Tweede Wereldoorlog. Bij elk hoofdstuk uit het boek maken de kinderen een voorwerp om tentoon te stellen in het museum. De lessen zijn opgebouwd uit een klassikale start, waarbij het betreffende hoofdstuk wordt doorgenomen en besproken. Hierna werken de kinderen in projectgroepen aan een product zoals een informatieposter, interview of herdenking. Hierbij is veel ruimte voor hun eigen interesses en vragen. Je bepaalt zelf wanneer en hoelang de kinderen aan de opdrachtkaarten werken. Bijvoorbeeld als klaaropdracht of tijdens de weektaak.
Let op! Bied de kinderen hulp bij het zoeken naar afbeeldingen en informatie. Selecteer bijvoorbeeld vooraf beelden, boeken of websites die zij mogen gebruiken. Het is af te raden om ze zelf op internet naar afbeeldingen te laten zoeken.
Tip! Laat hen gebruikmaken de volgende sites: denkboek.nl, hetklokhuis.nl, schooltv.nl, tweedewereldoorlog.nl
We raden aan om alle lessen aan te bieden, maar het boek Toen het oorlog was 1939-1945 is perfect om in gedeeltes te behandelen. De hoofdstukken hoeven niet op volgorde gelezen te worden, waardoor je vrij bent om hier zelf keuzes in te maken. Begin met de drie startactiviteiten, zodat de kinderen de basiskennis opdoen die ze nodig hebben om met het boek aan de slag te gaan. Maak daarna een keuze uit opdrachtkaarten die je aan wilt bieden of verdeel de projectgroepen over de verschillende onderwerpen en laat hen hiermee aan de slag gaan. De kinderen leren dan in het museum van hun klasgenoten over de onderwerpen die zij hebben behandeld. In dit project werken de kinderen toe naar een klassenmuseum.
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Junioruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.