In dit project voor groep 7 en 8 wordt de topografie van werelddeel Afrika in een betekenisvolle context en in samenhang met andere vakken aangeboden. Dit project is geschreven bij het boek ‘In een land hier ver vandaan’, geschreven door Arend van Dam en geïllustreerd door Alex de Wolf. De verhalen uit dit boek vormen de rode draad in het project.
Van de auteur
Na mijn topografieprojecten Verhalend door de provincies voor groep 5 en 6 en Verhalend door Europa voor groep 7 en 8, wilde ik natuurlijk ook een project schrijven over de verschillende werelddelen. In het boek In een land hier ver vandaan neemt Arend van Dam je mee de wereld over naar bijzondere plekken, bijzondere verhalen en bijzondere mensen. In dit project gaan de kinderen op reis naar het werelddeel Afrika om hun wereld te verbreden en te ervaren hoeveel er op de wereld te ontdekken is. Vanuit deze betekenisvolle context wordt de topografie van het werelddeel aangeboden.
Ook in deze projecten wilde ik topografie in een betekenisvolle context en in samenhang met andere vakken aanbieden. Wereldoriëntatievakken worden op veel scholen al betekenisvol en in samenhang aangeboden. Maar topografie blijft vaak een vak waarbij het enkel gaat om landen, plaatsnamen, rivieren en gebieden uit het hoofd leren. Bij Junioruniversiteit zijn we ervan overtuigd dat dit anders kan en zorgen we voor context zodat het meer betekenis voor de kinderen krijgt.
In dit project ontwikkelen de kinderen een mental map bij de landen van Afrika. Topografie wordt in samenhang aangeboden met taal, rekenen, geschiedenis en natuuronderwijs. In deze lessen zit het werken met topografiekaarten op een betekenisvolle manier verwerkt.
Een mentale kaart, vaak ook aangeduid met het Engelse woord mental map, geeft aan hoe een persoon de omgeving bekijkt en interpreteert op basis van eerdere ervaringen en standpunten. Het is geen geografische kaart, maar een representatie van het cognitieve beeld dat een individu zich heeft gevormd.
In de startactiviteit ontdekken de kinderen naar welke landen zij op reis gaan door middel van het lezen van travelposts van schrijver Arend van Dam. Arend van Dam geeft hen in een videoboodschap de juiste oplossingen en vraagt hen om verslag te doen van hun reis door Afrika.
De verhalen uit het boek In een land hier ver vandaan vormen de rode draad in dit project. In elk verhaal staat een bijzondere plek, persoon of verhaal uit Afrika centraal. Met deze verhalen gaan de kinderen op reis door Afrika. Deze reis leggen ze vast in travelposts.
De volgorde van de lessen kun je zelf bepalen, uitgezonderd van de startactiviteit waarmee je het project opent en de slotactiviteit die het project afsluit. Ik wens je heel veel plezier met deze avontuurlijke reis door de landen van Afrika!
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Junioruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
amvanhoek –
Wat gebeurt er als je verhalen, topografie en wereldoriëntatie samenbrengt in één project? Dan krijg je “Verhalend door de wereld – Afrika”: een lesproject voor groep 7 en 8, ontwikkeld rondom het boek ‘In een land hier ver vandaan” van Arend van Dam.
Meer dan topografie:
In plaats van saaie lijstjes met landen en hoofdsteden, leren kinderen over Afrika via echte verhalen. Ze lezen over bijzondere plekken en mensen, en bouwen tijdens het project een “mental map” op: een persoonlijk overzicht van wat ze ontdekt hebben.
De lessen verbinden aardrijkskunde met taal, geschiedenis, rekenen en natuur. Zo leren kinderen niet alleen wáár iets ligt, maar ook waarom het belangrijk is.
Hoe werkt het project?:
– Start met een videoboodschap van Arend van Dam
– Verken landen via verhalen en ‘travelposts’
– Zelf de volgorde van de lessen bepalen
– Afronden met een creatieve slotactiviteit
Kinderen schrijven hun eigen reisverhalen en ontdekken spelenderwijs hoe groot, divers en indrukwekkend Afrika is.
Voor wie is dit geschikt?:
Leerkrachten die topografie betekenisvol willen aanbieden, en ouders die graag zien dat hun kind met plezier de wereld leert kennen.