In dit project wordt de topografie van werelddeel Azië in een betekenisvolle context en in samenhang met andere vakken aangeboden. Dit project is geschreven bij het boek ‘In een land hier ver vandaan…’, geschreven door Arend van Dam en geïllustreerd door Alex de Wolf. De verhalen uit dit boek vormen de rode draad in het project.
Van de auteur
Na mijn topografieprojecten Verhalend door de provincies voor groep 5 en 6 en Verhalend door Europa voor groep 7 en 8, wilde ik natuurlijk ook een project schrijven over de verschillende werelddelen. In het boek In een land hier ver vandaan neemt Arend van Dam je mee de wereld over naar bijzondere plekken, bijzondere verhalen en bijzondere mensen. Na Verhalend door de wereld – Afrika en Verhalend door de wereld – Noord-Amerika, is er nu dan ook Verhalend door de wereld – Azië. In dit project gaan de kinderen net als ontdekkingsreiziger Marco Polo op ontdekkingsreis om hun horizon te verbreden en te ervaren hoeveel er over de wereld te leren is.
Ook in deze projecten wilde ik topografie in een betekenisvolle context en in samenhang met andere vakken aanbieden. Wereldoriëntatievakken worden op veel scholen al betekenisvol en in samenhang aangeboden. Maar topografie blijft vaak een vak waarbij het enkel gaat om landen, plaatsnamen, rivieren en gebieden uit het hoofd leren. Bij Junioruniversiteit zijn we ervan overtuigd dat dit anders kan en zorgen we voor context, zodat topografie meer betekenis voor de kinderen krijgt. In dit project ontwikkelen de kinderen een mental map bij de landen van Azië. Topografie wordt in samenhang met taal, rekenen, geschiedenis en natuuronderwijs aangeboden. In deze lessen zit het werken met topografiekaarten verwerkt.
Wat is een mental map? Een mentale kaart, vaak ook aangeduid met het Engelse woord mental map, geeft aan hoe een persoon de omgeving bekijkt en interpreteert op basis van eerdere ervaringen en standpunten. Het is geen geografische kaart, maar een representatie van het cognitieve beeld dat een individu zich heeft gevormd.
De verhalen uit het boek In een land hier ver vandaan vormen de rode draad in dit project. In elk verhaal staat een bijzondere plek, religie, persoon of verhaal uit Azië centraal. Tijdens de startactiviteit ontdekken de kinderen dat ze net als ontdekkingsreiziger Marco Polo op ontdekkingsreis naar Azië gaan. Gedurende het project houden ze een reislogboek bij. In de afsluitende activiteit wordt al deze verzamelde informatie verwerkt in een wajangvoorstelling.
Ieder kind vindt iets anders belangrijk, mooi of interessant om te noteren in het reislogboek. Ook hebben zij andere religieuze achtergronden. Bespreek deze verschillen met de kinderen. Benadruk dat de vrijheid om hierin keuzes te mogen maken heel waardevol is en dat respect voor elkaars keuzes enorm belangrijk is.
Je kunt de volgorde van de lessen zelf bepalen, met uitzondering van de les De hadj naar Mekka. Deze kan pas worden gegeven na de les De Olijfberg in Israël. Ik wens je heel veel plezier met deze avontuurlijke reis door Azië!
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Junioruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.