In dit project voor groep 7 en 8 wordt de topografie van het werelddeel Noord-Amerika in een betekenisvolle context en in samenhang met andere vakken aangeboden. Dit project is geschreven bij het boek ‘In een land hier ver vandaan’, geschreven door Arend van Dam en geïllustreerd door Alex de Wolf. De verhalen uit dit boek vormen de rode draad in het project.
Van de auteur
Na mijn topografieprojecten Verhalend door de provincies voor groep 5 en 6 en Verhalend door Europa voor groep 7 en 8, wilde ik natuurlijk ook een project schrijven over de verschillende werelddelen. In het boek In een land hier ver vandaan… neemt Arend van Dam je mee de wereld over naar bijzondere plekken, bijzondere verhalen en bijzondere mensen. Na Verhalend door de wereld – Afrika, is er nu dan ook Verhalend door de wereld – Noord-Amerika. In dit project gaan de kinderen op reis naar werelddeel Noord-Amerika om hun wereld te verbreden en te ervaren hoeveel er te ontdekken is. Vanuit deze betekenisvolle context wordt de topografie van het werelddeel aangeboden.
Ook in deze projecten wilde ik topografie in een betekenisvolle context en in samenhang met andere vakken aanbieden. Wereldoriëntatievakken worden op veel scholen al betekenisvol en in samenhang aangeboden. Maar topografie blijft vaak een vak waarbij het enkel gaat om landen, plaatsnamen, rivieren en gebieden uit het hoofd leren. Bij Junioruniversiteit zijn we ervan overtuigd dat dit anders kan en zorgen we voor context zodat het meer betekenis voor de kinderen krijgt. In dit project ontwikkelen de kinderen een mental map bij de staten en landen van Noord-Amerika. Topografie wordt in samenhang aangeboden met taal, rekenen, geschiedenis en natuuronderwijs. In deze lessen zit het werken met topografiekaarten op een betekenisvolle manier verwerkt.
Een mentale kaart, vaak ook aangeduid met het Engelse woord mental map, geeft aan hoe een persoon de omgeving bekijkt en interpreteert op basis van eerdere ervaringen en standpunten. Het is geen geografische kaart, maar een representatie van het cognitieve beeld dat een individu zich heeft gevormd.
De verhalen uit het boek In een land hier ver vandaan… vormen de rode draad in dit project. In elk verhaal staat een bijzondere plek, persoon of verhaal uit Noord-Amerika centraal. In de startactiviteit leren de kinderen over Amerika als immigratieland. Ze bedenken wat zij zelf belangrijk vinden aan de omgeving waar ze wonen en bedenken allerlei categorieën die van invloed kunnen zijn op de keuze om ergens te wonen. Over elke categorie wordt een muurkrant gemaakt, waarmee ze onderzoek doen naar diverse aardrijkskundige kenmerken van Noord-Amerika. Gedurende het project onderzoeken de kinderen waar zij zelf zouden willen wonen in Noord-Amerika als ze zouden emigreren. Dit houden ze bij in het emigratieonderzoeksboek, waarin telkens de topografie wordt herhaald. De informatie uit de muurkranten kan daarbij als input worden gebruikt.
De volgorde van de lessen kun je zelf bepalen, uitgezonderd van de startactiviteit waarmee je het project opent en de slotactiviteit die het project afsluit. Ik wens je heel veel plezier met deze avontuurlijke reis door Noord-Amerika!
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Junioruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.