In dit project wordt de topografie van het werelddeel Zuid-Amerika in een betekenisvolle context en in samenhang met andere vakken aangeboden. Dit project is geschreven bij het boek ‘In een land hier ver vandaan’, geschreven door Arend van Dam en geïllustreerd door Alex de Wolf. De verhalen uit dit boek vormen de rode draad in het project.
Van de auteur
Na mijn topografieprojecten Verhalend door de provincies voor groep 5 en 6 en Verhalend door Europa voor groep 7 en 8, wilde ik natuurlijk ook een project schrijven over de verschillende werelddelen. In het boek In een land hier ver vandaan neemt Arend van Dam je mee de wereld over naar bijzondere plekken, bijzondere verhalen en bijzondere mensen. Na Verhalend door de wereld – Afrika, Verhalend door de wereld – Noord-Amerika en Verhalend door de Wereld – Azië, is er nu dan ook Verhalend door de wereld – Zuid-Amerika.
Ook in deze projecten wilde ik topografie in een betekenisvolle context en in samenhang met andere vakken aanbieden. Wereldoriëntatievakken worden op veel scholen al betekenisvol en in samenhang aangeboden. Maar topografie blijft vaak een vak waarbij het enkel gaat om landen, plaatsnamen, rivieren en gebieden uit het hoofd leren. Bij Junioruniversiteit zijn we ervan overtuigd dat dit anders kan en zorgen we voor context zodat het meer betekenis voor de kinderen krijgt. In dit project ontwikkelen de kinderen een mental map bij de landen van Zuid-Amerika. Topografie wordt in samenhang aangeboden met taal, rekenen, muziek, geschiedenis en natuuronderwijs. In deze lessen zit het werken met topografiekaarten op een betekenisvolle manier verwerkt.
Wat is een mental map? Een mentale kaart, vaak ook aangeduid met het Engelse woord mental map, geeft aan hoe een persoon de omgeving bekijkt en interpreteert op basis van eerdere ervaringen en standpunten. Het is geen geografische kaart, maar een representatie van het cognitieve beeld dat een individu zich heeft gevormd.
De verhalen uit het boek In een land hier ver vandaan vormen de rode draad in dit project. In elk verhaal staat een bijzondere plek, persoon of verhaal uit Zuid-Amerika centraal. In de startactiviteit ontdekken de kinderen dat ze naar Zuid-Amerika reizen. Arend van Dam vertelt de kinderen in een video over de reizen die hij heeft gemaakt en hoe hij research doet voor het schrijven van een boek. Hij vertelt hoe belangrijk het is om nieuwsgierig te zijn naar alles wat er te ontdekken valt in de wereld. Hij daagt de kinderen uit om, net als hij heeft gedaan, een verhaal te schrijven over een land waar zij nieuwsgierig naar zijn.
Elke les start met een raadsel om de nieuwsgierigheid van de kinderen te wekken. Aan het eind van elke les noteren de kinderen op een researchblad waar zij nieuwsgierig naar zijn. Dit researchblad helpt hen om bij de slotactiviteit te bepalen over welk land zij een verhaal gaan schrijven. Mede door dit researchblad wordt de topografie van Zuid-Amerika in een betekenisvolle context aangeboden.
Je kunt de volgorde van de lessen zelf bepalen, met uitzondering van de startactiviteit en de slotactiviteit. Ik wens je heel veel plezier met deze avontuurlijke reis door Zuid-Amerika!
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Junioruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.