In dit zeer uitgebreide project van 203 pagina’s en maar liefst 49 bijlagen leren de kinderen over de gewoontes en gebruiken van feesten over de hele wereld. Na elke activiteit ontvangen de kinderen attributen voor een eigen wereldfeest ter afsluiting. Dit project is ontwikkeld aan de hand van het boek ‘Zo vieren wij feest‘ van Mack van Gageldonk. In dit project voor groep 3 ga je dieper in op de verschillende wereldfeesten die in het boek worden benoemd. Zo leren de kinderen over de verschillende wereldreligies en de bijbehorende gebruiken. Ze ondervinden de verschillen en overeenkomsten tussen wereldfeesten en ze leren over de symbolische betekenissen achter feestattributen.
Van de auteurs
Overal op de wereld viert men feest op allerlei manieren. Er is altijd wel een reden om te feesten: het begin van de lente, een verjaardag, Kerstmis. In het boek Zo vieren wij feest maken de kinderen kennis met feestgewoontes van over de hele wereld. Welk feest hoort bij welke religie? Hoe vieren mensen in andere landen de geboorte van een baby? Wat viert men in Amerika tijdens Thanksgiving?
In dit project ga je dieper in op de verschillende wereldfeesten die in het boek worden benoemd. Zo leren de kinderen over de verschillende wereldreligies en de bijbehorende gebruiken. Ze ondervinden de verschillen en overeenkomsten tussen wereldfeesten en ze leren over de symbolische betekenissen achter feestattributen.
Het project start met een uitnodiging voor het wereldfeest. Tijdens iedere les en/of activiteit verdienen de kinderen een bijpassend attribuut en twee vlaggen. Op de vlaggen kleuren de kinderen over het feest, dat die dag besproken is, en markeren ze de landen in de wereldkaart, waar het feest wordt gevierd. De attributen worden ingezet bij de slotactiviteit: een eigen wereld(klassen)feest!
Tijdens dit project wordt de themahoek omgetoverd tot feestwinkel. Hier worden allerlei attributen voor feesten overal ter wereld verkocht en oefenen de kinderen met gepast betalen. De hoek wordt samen met de kinderen in stappen opgebouwd. In de laatste fase van het project wordt de rol van een partyplanner toegevoegd aan de feestwinkel. Hij helpt de klanten bij het kiezen van de juiste attributen voor hun feest en schrijft een feestplan voor de klant uit.
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
Foto’s
Foto’s van het project in de praktijk:
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Junioruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Nadia Kuipers –
Ik heb dit project gebruikt in groep 3 tussen de herfst- en kerstvakantie, zodat Sint en kerst meegenomen konden worden in het thema. Voor groep 3 was dit nog wat moeilijk. Eind groep 3 of begin groep 4 zou het denk ik passender zijn. Met dit project kan je goed aandacht besteden aan thema’s rondom burgerschap. De lessen kunnen ook gedurende het jaar ingezet worden op het moment dat de feesten werkelijk gevierd worden. Ouders waren tijdens dit project enorm betrokken en zijn komen vertellen over de feesten. Wij hebben het project afgesloten met een wereldfeest.