In dit project leren de kinderen alles over de wilde dieren van de savanne. Ze kruipen in de rol van een ranger en komen van alles te weten over de dieren. Ze bekijken verschillende diersoorten, hun leefgebied en ze ontdekken welke dieren er uit een ei komen. Dit project is ontwikkeld aan de hand van het boek ‘Wilde dieren van de savanne’, samengesteld door Marja Baeten en het WNF en geïllustreerd door Gertie Jaquet.
Van de auteurs
Dit project is gebaseerd op het boek Wilde dieren van de Savanne van Marja Baeten en het WNF. De kinderen maken kennis met maar liefst acht verschillende dieren. In dit project worden de kinderen actief betrokken door het verzamelboek. Ieder kind heeft een eigen boek waarin ze na elke aangeboden les kunnen noteren wat ze hebben geleerd van het dier. Ook kunnen ze het plaatje van het dier verzamelen en ruilen met klasgenoten, waardoor de kinderen met elkaar in gesprek komen.
Het project bevat lessen wereldoriëntatie, waarin zij alles te weten komen over de savanne. Zo leren ze hoe de savanne eruit ziet, wat voor klimaat er is en hoe de regen eigenlijk ontstaat. Ook leren zij alles over de dieren van de savanne, hoe ze geboren worden, wat ze kunnen en wat ze eten.
In het project vind je eveneens lessen voor bewegend leren. Deze manier van verwerken zorgt in onze ervaring bij veel kinderen voor enthousiasme en betrokkenheid. Er zijn diverse reken- en taaldoelen gekoppeld aan actieve werkvormen, waarbij altijd een terugkoppeling is naar het boek. Zo wordt er gerekend met de krokodillenbek, leggen de kinderen een eierparcours af waarbij ze de woorden met een ei oefenen en speuren zij naar dierenvachten terwijl zij rekensommen oplossen.
Maak een planning aan de hand van de lessen en de activiteiten waarbij je het aanbod kunt verspreiden over meerdere weken, of kies voor een geclusterd aanbod. De ideale volgorde van de lesaanbieding wordt in het lesrooster beschreven. De losse activiteiten in het project kun je op elk gewenst moment inzetten. Zo kun je de activiteiten als inloop, in een circuit of klassikaal uitvoeren, afhankelijk van wat bij jouw groep past.
Om het project meer tot leven te laten komen, raden we je aan verschillende vormen van spel te introduceren. Door deze hoeken samen met de kinderen op te bouwen maak je het voor hen betekenisvol. Doordat ze gedurende het thema steeds meer kennis opdoen, komt er meer verdieping in het spel. We laten dit zien door de spelvormen te omschrijven in stappen. Introduceer het spel in de hoeken stap voor stap en pas het tempo aan je groep aan. Op deze manier blijft het spelen in de hoeken interessant en stel je de kinderen in staat steeds nieuwe ontdekkingen te doen.
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
Foto’s
Foto’s van het project in de praktijk:
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Junioruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Nadia Kuipers –
Weer een uitgebreid project van Junior Universiteit. Mooie aanvulling wanneer je in de klas werkt rondom wilde dieren. De activiteiten werden door de kinderen enthousiast ontvangen.
marleendekloet –
Met dit uitgebreide project van Junior Universiteit kun je perfect aan de slag met werken rondom een thema. Deze keer hebben we van alles geleerd over Wilde dieren op de Savanne. Als echte rangers ontdekken de kinderen niet alles van alles over de verschillende diersoorten, maar zijn ze ook op een uitdagende manier bezig met reken- en taalactiviteiten.
Agnes Dijkstra-Zuiderveen (geverifieerde eigenaar) –
Wat een leuk project om samen met je groep uit te voeren. Aan het einde ervan voelden ze zich ook echt rangers, omdat ze zoveel hebben geleerd. Aan de hand van het boek en de verschillende lessen, leren ze van alles over de savanne en de dieren die daar leven. De activiteit waarbij de tanden van de krokodil gepoetst moeten worden, was favoriet hier.
Ik heb het project halverwege het schooljaar uitgevoerd en zelf vind ik dit wel een handige periode hiervoor. De leerdoelen sluiten aan bij wat er op dat moment ook methodisch wordt behandeld.