In dit project voor groep 3 gaan de kinderen met de Gorgels op avontuur in hun strijd tegen de Rilbibberbrutelaars. De kinderen leren wat je zelf kunt doen om gezond te blijven, ontdekken hoe hun reukorgaan werkt en experimenteren met de geneeskrachtige werking van producten uit de natuur. In de spelhoeken ontwerpen ze zelf een eiland en gaan ze aan de slag in hun eigen dokterspraktijk, apotheek en laboratorium.
Het project is geschreven bij het prentenboek ‘De Gorgels en de Grote Operatie’ van Jochem Myjer en Rick de Haas. Breng met dit project dit fantastische verhaal tot leven in jouw klas!
Van de auteur
Met dit project komt het fantastische verhaal van de Gorgels tot leven in jouw groep. Er is een Grote Golf Rilbibberbrutelaars onderweg, die er met hun giftige adem voor zorgen dat kinderen grieperig of verkouden worden…
Al snel komen de kinderen er achter dat de Rilbibberbrutelaars zich verborgen hebben in de klas. Zij nemen deze akelige wezentjes gevangen en zullen ze gedurende het project één voor één verslaan. Daarnaast vraagt Dukko de Doorsluisgorgel de kinderen om hulp. Aan de hand van zijn brieven, die als rode draad door het project lopen, voeren de kinderen opdrachten uit.
Ze lezen over geneeskrachtige kruiden en maken er net als de Gorgels drankjes van. Ze ontdekken hoe hun reukorgaan werkt en leren over gezonde voeding. Aan de hand van de uitdagende spelsuggesties richten ze een spreekkamer in voor de Geneesgorgel. In hun eigen laboratorium ontdekken ze de eigenschappen van vloeistoffen en ze oefenen met rekenen met geld door geneesmiddelen te verkopen in hun eigen apotheek. Ze maken tekeningen bij de teksten van de Waakgorgels-in-opleiding en worden uitgedaagd tot diverse activiteiten voor bewegend leren.
Voor veel activiteiten staan meerdere niveaus beschreven. Ook in de bijlagen zijn de verschillende niveaus duidelijk terug te vinden. Voor groeifase 1 zijn de bijlagen gemarkeerd met een gele rand. Groeifase 2 is het basisniveau en heeft een zwarte rand. Groeifase 3 is te herkennen aan een rode rand. Het is aan te raden om van tevoren alles goed door te lezen en de niveaus te kiezen die het best passen bij jouw groep. Print deze materialen alvast uit en lamineer ze. Begin ook alvast met het verzamelen van de materialen uit de materialenlijst, zodat je optimaal van het project kunt genieten.
Naast wereldoriëntatie en spel bevat het project ook een activiteit voor beeldende vorming. Tevens zijn er diverse betekenisvolle activiteiten voor taal en rekenen beschreven, die naar eigen inzicht in te plannen zijn. Tijdens de inloop, in circuitvorm, klassikaal of tijdens hoekenwerk. Gebruik de activiteiten op de manier die het best past bij jouw groep.
In het lesrooster is de aanbevolen lesvolgorde beschreven. Op deze manier voer je de activiteiten uit in de volgorde van het boek. Het is heel goed mogelijk om dit naar eigen inzicht aan te passen.
Aan het eind van het project zijn alle Rilbibberbrutelaars verslagen. Aan de hand van de Gorgelspeurtocht kraken de kinderen een code om het pakket van Dukko te kunnen openen. Het project wordt op feestelijke wijze afgesloten met het Gorgelfeest om te vieren dat iedereen weer beter is en alle Rilbibberbrutelaars zijn verslagen.
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
Foto’s
Foto’s van het project in de praktijk:
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Junioruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
annemiek koster –
Het najaar begon en de juffen van groep 3 kregen corona. Zij thuis, invallers voor de groep en zo werd het nieuwe thema voor groep 3 “ziek zijn” thuis door de juffen voorbereid om na de herfstvakantie te starten. Alleen al van de voorbereidingen werden wij enorm enthousiast, joebelabambam! Wij vinden het fijn om de thema’s te koppelen aan boeken om de leesmotivatie en nieuwsgierigheid naar boeken te vergoten en de projecten van de Junioruniversiteit zijn hiervoor enorm geschikt! Tijdens het hele thema waren onze kinderen mega betrokken en soms, met wat kleine aanpassingen, hebben we alle lessen doorlopen in 4 weken. De boeken van de Gorgels zijn inmiddels een ware hit. Veel spellen konden ingezet worden tijdens het circuit waar ook heerlijk gewerkt werd aan de apotheek, de dokterspost en we maakten een mooie wachtkamer. Toen deze af was hebben ze hier heerlijk in gespeeld ook de weken na het grote Grogelfeest. Een thema met veel taal-, lees- en rekenactiveiten leuke lesideeën en veel ruimte voor ontdekken, onderzoeken en spel. Ik zeg aanschaffen! Of-niet-of-wel!
Agnes Dijkstra-Zuiderveen (geverifieerde eigenaar) –
De lessen ‘oriëntatie op jezelf en de wereld’ in dit project zijn fantastisch. Wat hebben ze veel geleerd, alleen al van deze lessen. Daarnaast waren er nog tal van andere activiteiten, waardoor het thema goed tot zijn recht kwam. De lessen sluiten goed aan bij taal- en rekendoelen en zijn op meerdere momenten in het jaar uit te voeren door de differentiatie opties.
Door omstandigheden niet veel uit kunnen voeren, maar door het enthousiasme van deze klas, gaan we hem volgend jaar zeker weer doen.