Tips voor thuis: lezen vergroot je wereld

Bij Junioruniversiteit vinden we lezen een feestje. Dit geldt niet voor iedereen. Het ontwikkelen van een goede leesvaardigheid is belangrijk voor kinderen. Het begrijpen van teksten, het filteren van belangrijke informatie en het vergroten van de woordenschat zijn hier voorbeelden van. Maar hoe stimuleer je dit bij je kind? In deze blog geven we je een aantal tips.

Advies

Allereerst is het belangrijk dat een kind succeservaringen opdoet met lezen. Dit kan door het kiezen van een boek op het juiste niveau of in een genre wat het kind aanspreekt. Laat een kind hierin vooral zelf kiezen. Het is belangrijker dát een kind leest, dan wát hij leest. Heb je moeite met het maken van een keuze voor een geschikt boek in het ruime aanbod van kinderboeken? Laat je adviseren in een kinderboekenwinkel of bij de bibliotheek. Kinderen tot en met 18 jaar kunnen gebruik maken van een gratis lidmaatschap.

Blijf voorlezen

Creëer een gezellig moment tijdens het voorlezen. Ook bij oudere kinderen is voorlezen belangrijk. Het samen lezen van een boek zorgt niet alleen voor een fijn moment samen. Het biedt ook de mogelijkheid om met elkaar in gesprek te gaan over allerlei onderwerpen. Als je samen met je kind in gesprek gaat over het boek leer je hem om verbindingen te leggen, voorspellingen te doen en zijn fantasie te gebruiken.

Luisterboeken & Podcasts

Naast het lezen van een boek is het luisteren er naar ook een aanrader. Het brengt je kind op een gemakkelijke manier in aanraking met boeken en verschillende genres. De verteller neemt je mee in een andere wereld die je in je eigen gedachten kunt vormgeven. Er zijn verschillende apps waarop je luisterboeken kunt kiezen. Naast luisterboeken zijn er ook podcasts voor kinderen. Dit zijn onze tips:

• Missie Voelspriet: de podcast van Zappelins Beestenbrigade. Samen met Boswachter Tim en Emmely Voelspriet beleef je spannende en grappige avonturen met nieuwe Nederlandse insecten.
  • Ezelsoren: Welkom in het groene weitje van ezel Huug en zijn grote kleine vriend Albert de sprinkhaan. Elke dag spreken ze af, onder de oude appelboom. Albert zit dan vol met vragen. ‘Huug, waarom maken mensen ruzie? Wat is mooi Huug? En hoe weet je dat eigenlijk? Wat is normaal of wat is eerlijk delen?’ Elke grote vraag is het begin van een onderzoekend avontuur van Huug en Albert, vol grappige ontdekkingen en ontmoetingen met eigenwijze figuren. Sjok of spring je mee?
  • De bonte hond: In de Bonte Hond bespreken kinderen met theatermakers verschillende thema’s zoals vrijheid, jezelf zijn, eenzaamheid, kunst, Keti Koti, door hun eigen ervaringen te delen en kritisch advies te geven. Daarnaast heeft de podcast de coolste fantasieverhalen, bedacht door kinderen en nagespeeld door acteurs. Ook krijgen de kinderen een kijkje in de diverse functies binnen een gezelschap en biedt de podcast uitdagende opdrachten om na het luisteren mee aan de slag te gaan. De oneven afleveringen (De Puppy Podcast) zijn voor een wat jongere doelgroep en de even afleveringen (De Pitbull Podcast) zijn voor een wat oudere doelgroep.
  • Het Klokhuis: De afleveringen gaan over uitvindingen of ontwikkelingen die de wereld veranderd hebben. Of eigenlijk, dingen die we heel gewoon vinden, maar die ontzettend belangrijk blijken te zijn.

Leeschallenge

Om je kind te helpen bij het ontdekken van verschillende soorten teksten hebben we de gratis leeschallenge ontwikkeld. Deze bestaat uit verschillende opdrachten die te maken hebben met lezen. Zo ontdekt je kind op een laagdrempelige manier waar je de vaardigheid lezen voor nodig is en wordt uitgedaagd om de teksten om te zetten in handelingen. Print de leeschallenge en hang deze op een zichtbare plek in huis. Het is nog leuker als het hele gezin mee doet, wie lukt het als eerste om alle opdrachten te voltooien? Lezen maar!