Sinds 2019 werkt Kleuteruniversiteit samen met Heutink, de grootste onderwijsleverancier van Nederland. We ontwikkelen leerzame en aantrekkelijke spelmaterialen voor thuis en op school. Een populair product zijn de kleimatten waarvan we al twee sets voor Kleuteruniversiteit hebben ontwikkeld met groot succes. En dat is niet zo gek, want de kleimatten stimuleren niet alleen de fijne motoriek en de fantasie, ook het samenwerken en de woordenschat wordt geactiveerd. De kleimatten bieden kinderen een mooi kader waarin ze zelf veel ruimte hebben om te opereren. Bij het opstarten van Junioruniversiteit was onze wens voor kleimatten voor groep 3 ook aanwezig vanwege de geweldige behaalde resultaten in kleutergroepen met de kleimatten. Zodoende zijn we direct begonnen met het ontwikkelen van dit product. Want ook in groep 3 en 4 is het stimuleren van de fijne motoriek, de woordenschat en de fantasie zeer wenselijk.
Wat zijn kleimatten?
De Junioruniversiteit kleimatten is een set van 12 grote tafeldekkende matten (490 x 330 mm) van stevig materiaal met een antisliplaag. De mat schuift niet en biedt de kinderen genoeg ruimte om te spelen met klei. De afbeeldingen op de matten zetten de kinderen aan tot spel en behandelen verschillende doelen. Daarnaast wordt interactie door de kinderen onderling gestimuleerd, kleien zal niet langer een ‘stille’ activiteit zijn.
Kleimatten in de middenbouw
Ook kinderen in de middenbouw hebben veel baat bij het gebruik van klei in de klas. Allereerst is het werken met klei bijzonder goed voor de motoriek van kinderen. Onbewust trainen de kinderen allerlei vaardigheden die de basis leggen voor bijvoorbeeld het schrijven. Daarnaast is kleien met de kleimatten een geheel nieuwe manier van het verwerken en inoefenen van doelen. Bij Junioruniversiteit vinden wij het vooral belangrijk dat de kleimatten aanzetten tot creativiteit; ze laten kinderen experimenteren en ontdekken.
Waar bestaat de set uit?
De set van 12 kleimatten bestaat uit twee typen, de kleimatten die fantasie stimuleren en de kleimatten waar opdrachten in zijn verwerkt:
De letterflat
Deze kleimat laat kinderen op een speelse manier met letters oefenen. Eén kind noemt een kleur en een cijfer. Het andere kind bekijkt welke letter er in dit vak staat en maakt deze letter na. De kleimat biedt ook ruimte voor het maken van woorden.
Letters rollen
De kinderen gooien met een dobbelsteen. Deze kunnen ze eventueel eerst zelf maken van klei. Vervolgens kleien ze de vorm die bij het gegooide cijfer hoort. Op deze manier proberen de kinderen letters te vormen waarvan ze een woord kunnen maken.
Dinobotten
De kinderen maken de dinobotten na en gebruiken deze om het skelet in elkaar te zetten. De meetlat daagt uit om de botten en het skelet te meten. Hierbij zullen ongemerkt verschillende rekenbegrippen worden gebruikt.
De bouwplaats
De kinderen experimenteren met het maken van een bouwwerk. Ze bekijken deze vanuit verschillende aanzichten en ontwerpen verschillende vormen. De kleimat biedt veel ruimte voor het ontwerpen en het maken van opdrachten in een samenwerking.
Archeologische vondsten
Op de kleimat is een afbeelding van een archeologische vondst te zien. De kinderen versieren de opgegraven vondsten. Ze leven zich in de wereld van toen en bedenken welke versiersels er op de voorwerpen kunnen worden gemaakt.
De boomgaard
De kinderen kleien verschillende soorten fruit en verdelen dit over de bomen en de bakken. Bij deze kleimat komen veel rekenbegrippen aan bod. De kinderen worden uitgedaagd tot het maken van sommen en splitsingen.
De snoepwinkel
De kinderen ontwerpen verschillende soorten snoep en verdelen deze over de klanten. Zo oefenen ze met verschillende rekenbegrippen en het delen van aantallen.
De alien battle
De kinderen gebruiken dobbelstenen om lichaamsdelen te kiezen. Met deze lichaamsdelen maken ze hun eigen alien. Hierbij oefenen ze met getalbeelden en optellen en aftrekken.
De dartwedstrijd
De kinderen gooien met zelfgemaakt pijlen of balletjes op het bord. Ze tellen de punten op die ze hebben verdiend en houden de score bij. Zo oefenen ze met het maken van sommen.
De voetbalwedstrijd
Deze kleimat biedt veel ruimte voor eigen interpretatie. De kinderen kunnen zowel platte als 3d figuren figuren kleien en zo een team creëren. Ze kunnen programmeren, paden maken die de bal moet afleggen of een bal kleien die ze vervolgens proberen in het doel van de tegenstanders te knikkeren.
Het ruimtespel
De kinderen gebruiken dit spelbord om hun eigen spel te verzinnen. De verschillende elementen op het bord kunnen als basis dienen voor spelregels die ze samen opstellen. Ze ontwerpen pionnen en een dobbelsteen en kunnen aan de slag.
De klokkenwinkel
De kinderen experimenteren met verschillende klokken en verschillende tijdstippen. Ze maken hierbij gebruik van de analoge en de digitale tijd.
Leerkrachten reageren:
Kirsten: “Wij hebben de kleimatten ‘s ochtends ingezet tijdens de inloop. De kleimatten dagen de kinderen uit om goed te kijken en te associëren. De meeste kinderen gaan helemaal op in de thema’s van de verschillende matten. Zo maakte een meisje haar complete dagplanning op de klokkenmat en kroop er een sommen etende ruimteworm door de klas. De kleimat waarbij je een monster maakt met behulp van dobbelstenen is favoriet op dit moment.”
Nadia: “De kleimatten zijn fijn in gebruik. Kwalitatief echt heel goed! Het verschilt per kind hoe ermee wordt gewerkt. Het ene kind ziet niet eens dat er iets op de mat staat en dat ze daar iets mee kunnen, terwijl een ander kind er enthousiast mee aan de slag gaat.”
Marleen: “Fijn dat de matten wat groter zijn en een hele goede kwaliteit. Wat heel leuk is om te zien is dat de eerste kinderen er “gewoon” op gewerkt hadden. Na een aantal dagen kwamen twee kinderen om een dobbelsteen vragen, want ze hadden gezien dat er ook een dobbelsteen op de kleimat stond. Ze vroegen zich af wat de bedoeling was. Dus naast de leuke kleuren om “gewoon” op te werken zit er ook nog een uitdaging in voor een aantal kinderen om er gericht mee aan de slag te gaan.”
Kleimatten in actie:
“Het kleine huis is van opa en oma. Naast het huis van opa en oma staat een heel hoog huis. Daar woont mijn vriendje. Als ik bij opa en oma in de tuin sta kan ik naar hem zwaaien. Hij woont hier.”
“Ik maak een oefening om op doel te schieten. Dat kan ik nog niet zo goed. Ik sta verdediger.”
“Dit zijn de schatten van Miramira. Dat was een prinses van heel lang geleden. Ze had hele mooie sieraadjes.”
“Dit is een ruimte slang. Hij eet planeten. Kijk hier krijgt hij drie planeten en daar zes. Ik weet niet of dat past. Ik denk dat de slang langer moet. Dan kan hij meer eten. En hier ontsnappen ook planeten uit zijn buik, dan gaan er planeten weg.”
“Om half 8 moet ik mijn tas pakken om naar school te gaan. Daarna mag ik nog even spelen. Ik maak allemaal klokken wanneer ik iets moet doen. Deze klok is zeven uur ’s avonds, want dan moet ik altijd douchen. Dat vind ik stom. Jij (juf) kijkt altijd op je horloge als we gaan eten, dat mag om kwart voor 12. Het is bijna tijd om te eten, nog 5 minuten. Deze klok is moeilijker, dat is digitaal.”
De volledige Junioruniversiteit spellenlijn is te koop in de webwinkels van Heutink en Credu.nl.