Het ontwikkelen van nieuwe spellen kost een heleboel tijd. Voor ons zijn daarom langverwacht, maar we zijn zeker niet minder trots. De eerste spellen van Junioruniversiteit zijn nu te bestellen bij Heutink! Een spel op het gebied van rekenen en een spel op het gebied van taal. Nieuwsgierig geworden? Lees dan snel verder!
Letterbus
Wie maakt de langste letterbus? Elke speler is de chauffeur van zijn eigen letterbus. De dobbelsteen bepaalt welke klank er gezocht moet worden en welke passagier er mag instappen. Als het lukt een passende kaart te vinden, wordt de letterbus langer. Maar pas op voor je medespelers! Zij zouden je bus zomaar weer korter kunnen maken. Het spel biedt mogelijkheden voor het inoefenen van zowel beginklank als eindklank. Oefenen met klanken was nog nooit zo leuk! Een spel vanaf 6 jaar voor 2-4 spelers.
Juf Nena: Er is goed te differentiëren in het spel, doordat je verschillende mogelijkheden hebt met de dobbelstenen. De hoeveelheid kaartjes en de tweezijdigheid van de kaartjes. Het spelelement van een kaartje stelen en terugleggen is er leuk! Ik heb het spel gewoon aangeboden aan de hele klas, tijdens de inloop, maar heb ik het ook met een groepje gespeeld als extra instructiemoment op het gebied van letters en woordenschat. Ik heb het spel ook meegegeven aan de onderwijsassistent om spelenderwijs te werken aan woordenschat met een NT2 leerling. Heel trots kon hij daarna het spel uitleggen aan zijn klasgenoten.
Door de vier kleuren bussen is het in principe met maximaal 4 spelers te spelen, maar een kind kon zich er ook prima alleen mee vermaken. Bij het stelen van een andere speler nam hij gewoon een extra kaartje van de tafel om bij zijn bus aan te leggen.
Juf Meriël: Het spel Letterbus komt sinds het bij mij in de klas is elke dag de kast uit. Het is een spannend en leuk spel, wat de kinderen erg aanspreekt. Een kaartje mogen pakken uit de bus van iemand anders is een spannend spelelement. De kinderen zijn betrokken en vergelijken continu de bussen met elkaar. “Nu is mijn bus langer.” Tijdens het spel oefenen de kinderen met de begin of eindklank van een woord. Kinderen hakken het woord hardop en luisteren of de klank in het woord zit. De afbeeldingen zijn duidelijk en van deze tijd. Soms is er toch nog wel discussie over, want is het nu lijm? Of een fles? Eigenlijk maakt het “echte” antwoord ook helemaal niet meer uit, de gesprekken die de kinderen voeren en het besluit wat zij nemen is altijd goed. Dit spel is echt een topper voor groep 3!
Juf Nadia: Het spel Letterbus is heel geschikt om auditief klanken te herkennen. In de spelregels staan verschillende spelvarianten, en de kinderen bedenken zelf ook allerlei manieren om het spel te spelen. Voor mijn klas zijn de afbeeldingen soms wel lastig, dus ook voor de woordenschat is dit spel heel goed. Grappig om te zien dat kinderen verschillende woorden bij een afbeelding bedenken en zo dus wel de juiste klank in het woord vinden, bijvoorbeeld den, dennenboom of kerstboom. Wat de kinderen heel grappig vinden is kijken naar de mensen die in de bus zitten en dan dezelfde mensen sorteren. Ik heb het spel in de klas aangeboden en de kinderen kunnen het spel snel zelfstandig spelen. De rt’er heeft het spel ook gespeeld, de kinderen vonden het een hele leuke afwisseling tijdens het remediëren.
Rekenmonsters
In dit spannende rekenspel nemen de spelers het op tegen de rekenmonsters die de snoepjes uit de pot proberen te eten. Lukt het de spelers om de snoeppotten vol te krijgen voordat de monsters alle snoepjes te pakken hebben? Het spel stimuleert het maken van sommen, doortellen en tactisch handelen. Een spel voor 2 tot 4 spelers, vanaf 6 jaar, waar je nooit je buik vol van hebt.
Juf Nadia: Het spel ziet er aantrekkelijk uit. De kinderen zijn meteen nieuwsgierig wanneer ze de doos zien. De regels van het spel zijn eenvoudig, je kan daardoor snel aan de slag. Tijdens het spelen is er voor elk kind voldoende uitdaging. Iedereen kan op zijn of haar eigen niveau meedoen. Er komen veel rekenvaardigheden aan bod. Als leerkracht is er ook veel gelegenheid om rekenvragen. Echt een heel leuk spel!
Juf Nena: Deze week het spel Rekenmonsters gespeeld in de klas. Een heel mooi vormgegeven spel wat er echt aantrekkelijk uit ziet om te spelen. Alleen al bij het uitpakken van de materialen verschenen er glunderende ogen. Het spel raakt veel rekendoelen: hoeveelheden overzien en vergelijken, getalsymbolen herkennen, optellen en aftrekken en verbanden leggen. Er zijn een aantal stappen nodig ter voorbereiding voordat het spel gestart kan worden. In eerste instantie leken mij dat veel stappen om te onthouden, maar in de verschillende groepjes konden ze elkaar mooi aanvullen na de uitleg. Het spel is al vrij snel zelfstandig te spelen door de kinderen. Regelmatig kwamen zij een update geven hoe het spel ervoor stond: ‘Juf, ik denk dat de monsters gaan winnen, want ik moest net al mijn snoepjes aan ze geven’ of ‘Juf, wij gaan echt wel winnen, want ik mocht net 8 snoepjes pakken!’. Ook is het mooi om te zien dat als ze het spel goed doorhebben, ze al zien dat ze op een bepaald teken komen en daar een emotie bij tonen. Zoals teleurgesteld ‘Ah neeee!’ roepen als ze zien dat ze snoepjes aan de monsters moeten geven of ‘Yes!’ als ze snoepjes in de eigen pot erbij mogen doen. Het is een spel waarbij de kinderen samenspelen tegen de monsters. Er komt dus niet een enkele winnaar uit en dat stimuleert om elkaar aan te moedigen.
Juf Meriël: Het spel rekenmonsters is een super tof en spannend rekenspel! Na de uitleg zei ik tegen de kinderen “Nou dit is wel een leuk spel toch?” Toen kwam de reactie “Nee juf, geen leuk spel, maar een super leuk spel!” Sindsdien wordt het spel iedere dag gespeeld. Het is steeds weer spannend wie er gaat winnen. De kinderen zijn volop bezig met erbij en eraf, maar ook met optellen van aantallen, want hoeveel snoepjes moeten erbij of eraf? Wat een leuk spel voor groep 3!